Gerucht
Ubisoft ontmantelt studio achter meest recente Prince of Persia-game
22 oktober 2024Ubisoft Montpellier - de makers van o.a. Rayman Legends, Prince of Persia: The Lost Crown, Beyond Good & Evil en meer - is ontmanteld door het...
Summer Game Fest was het toneel voor een aankondiging waar veel mensen al heel lang met smart op aan het wachten waren. Namelijk Prince of Persia: The Lost Crown. Dat is ook niet zo gek, want als we de release van Prince of Persia: Escape voor mobiele apparaten in 2018 voor het gemak even niet meetellen, dan stamt de laatste release van een Prince of Persia game uit 2010. Dat was destijds Prince of Persia: The Forgotten Sands. Inmiddels zijn we dertien jaar verder en weten we dat Prince of Persia: The Lost Crown in ontwikkeling is. Sterker nog, ik ben hands-on gegaan met de game bij Ubisoft.
Ubisoft heeft in dit 3D-tijdperk een gewaagde keuze gemaakt door met de Prince of Persia: The Lost Crown de richting van de 2.5D kant op te gaan. Dit betekent dat de serie qua gameplay dus wat meer teruggaat naar de roots zoals het ooit was en zoals we Prince of Persia in 1989 leerden kennen. Ja, want zo lang geleden is het al dat de eerste game verscheen. Prince of Persia: The Lost Crown duikt in een genre waar de laatste tijd gelukkig redelijk wat goede games in zien verschenen, namelijk: Metroidvania. Verwacht dus wel interconnecties tussen de verschillende gebieden en verborgen kamers. Een nieuw avontuur van Prince of Persia in een nieuw genre na een behoorlijk lange tijd. Het is gedurfd, maar na het spelen van de game kan ik vast verklappen dat dit best eens goed kan uitpakken.
In dit nieuwe avontuur speel je als de talentvolle zwaardvechter Sargon. Hij moet afreizen richting de Mount Qaf om prins Ghassan te redden. De locatie van deze mytische berg verklapt dat Ubisoft voor deze game goed kijkt naar de Perzische mythologie. Iets dat ik zeker kan waarderen. Het probleem is wel dat Mount Qaf vervloekt is en het zal dus beslist geen makkelijke taak worden om de prins weer veilig terug te brengen naar Perzië. Gelukkig hoef je het avontuur niet alleen met je blote handen aan te gaan. Je hebt verschillende wapens in je arsenaal tot je beschikking. Je hebt uiteraard je twee zwaarden tot je beschikking waarmee je zowel een lichte als een krachtige aanval kunt plaatsen. Daarnaast kun je ook je pijl en boog gebruiken. Ook het afweren van aanvallen middels een parry is mogelijk in Prince of Persia: The Lost Crown.
Tijdens mijn speelsessie begaf ik mij voornamelijk in omgevingen die eruit zagen als een soort vervallen tombe of ruïne. Diverse personages stonden mij in een cutscene bij, maar gingen vervolgens allen hun eigen weg zodat ik er alleen voor stond. Vervolgens baande ik mij weg door tal van gangetjes, over platformen en langs een heleboel vijanden. Vrijwel al deze vijanden waren relatief makkelijk te verslaan, zolang je goed oplet dat je hun aanvallen ontwijkt middels een dodge. Het speelde lekker weg en ik kwam ook een aantal puzzelelementen tegen die je moet oplossen om verdere progressie te maken. Her en der vind je een gouden boom waarbij je kan healen en ook vijanden die je verslaat laten health fragmenten vallen. Het speelde allemaal lekker weg en werkte uitstekend. De gameplay van Prince of Persia: The Lost Crown speelde lekker weg. Het werkte allemaal goed en voelde intuïtief aan. De game zag er direct goed uit en werkte - op een enkele kleine bug na - helemaal prima.
Dit alles leidde mij richting een mantichora - een soort mytisch wezen dat een samenraapsel is van een leeuw, draak en schorpioen - die ik moest zien te verslaan. Dit is uiterst lastig gebleken. Niet zo zeer omdat zijn aanvalspatronen lastig te doorgronden waren, maar vooral omdat mijn aanvallen uiterst ineffectief waren. Achteraf bleek dat de eerder genoemde parry de sleutel tot succes was, maar achteraf kijk je een mantichora in de kont. Tijdens de game vind je amuletten die je een bepaalde perk geven. Zo heb je bijvoorbeeld een amulet voor meer health of eentje waarmee je meer pijlen tegelijk afvuurt. Ieder amulet kost een bepaald aantal slots, dus je kan deze combineren zolang je nog openstaande slots hebt. Dit kan dus best een interessante toevoeging zijn aan de game, omdat je deze kunt instellen naar je eigen speelstijl. Een beetje zoals bijvoorbeeld bij Hollow Knight ook het geval is.
Prince of Persia: The Lost Crown was voor mij één van de verrassingen om te spelen tijdens gamescom. Niet zozeer de game zelf, maar wel de manier waarop het speelde. Het brengt de franchise weer een klein beetje terug naar waar het allemaal ooit begon, maar wel in de tijd van nu. Dit tijd van nu vertaalt zich dan vooral in de graphics, animatie en gameplay. The Lost Crown is een game om naar uit te kijken voor zowel Prince of Persia-fans als fans van Metroidvania's. En laat ik voor beide nou wel warmlopen. Een perfecte combinatie.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Release:
18 januari 2024
Gameliner Awards:
Best of gamescom 2023Reviewscore:
Platforms:
Gerucht
Ubisoft Montpellier - de makers van o.a. Rayman Legends, Prince of Persia: The Lost Crown, Beyond Good & Evil en meer - is ontmanteld door het...
Nieuws
Prince of Persia: The Lost Crown komt naar Steam en de eerste DLC heeft een datum, allemaal onder het mom van de Complete Edition.
Trailer
Een uitstekende Metroidvania kwam langs tijdens de Ubisoft Forward. Maak kennis met de DLC van Prince of Persia: The Lost Crown, genaamd Mask of Darkness.
Trailer
Prince of Persia: The Lost Crown is nieuwe gamemodi rijker. Check hier de eindbaaswaardige content van Boss Attack!