Preview: Quantum Break

Geplaatst: 10 februari 2015 10:00

Quantum Break wordt een exclusieve titel voor de Xbox One. Daar zijn er nog niet gek veel van, dus mag er best wat van gemaakt worden. Er komen wel wat vragen bij natuurlijk. Wordt het potentieel van de Xbox eindelijk benut? In hoeverre is de game vernieuwend? Willen we deze game? Een paar simpele vragen en ik zal dan maar eens kijken in hoeverre ik ze kan beantwoorden. Veel meer dan een paar filmpjes, afbeeldingen en wat persinformatie is er niet over de game, maar ik zal er het beste van maken. Lees hieronder of deze game de Xbox One waard is.

Quantum Break

Het verhaal van Quantum Break is intrigerend: een tijdreisexperiment gaat fout op de Riverport Universiteit. Drie mensen, Jack Joyce, Beth Wilder en Paul Serene, ontdekken dat zij het vermogen hebben om de tijd te manipuleren. Jack en Beth worden tegengewerkt door de troepen van Paul, Monarch Security, die hun poging tot het redden van de tijd probeert tegen te werken. Door al de tijdmanipulatie breekt de tijd, valt alles uit elkaar en ontstaan er genoeg eigenaardigheden. Jack en Beth moeten dat proberen te redden. Interessant concept.

Indrukwekkend

Na alle trailers en gameplayfilmpjes bekeken te hebben, moet ik oprecht zeggen dat ik onder de indruk ben. De game ziet er goed uit en vooral de gameplay doet me denken aan eerdere werken van de ontwikkelaars. Remedy Entertainment heeft namelijk de parels Alan Wake en Max Payne verzorgd, en vooral de bullet-time in Max Payne was bijzonder indrukwekkend voor zijn tijd. En ook zo in deze game zie ik dingen voorbijkomen die mij nieuwsgierig maken in de werking ervan. De soepelheid waarmee de tijd gemanipuleerd wordt en de manier waarop de omgeving daarop aanpast doet je denken aan een film. Ook de cutscenes waarin dezelfde effecten voorbijkomen doen me zo erg watertanden, dat het schrijven van deze preview een vochtige bedoeling is geworden.

Game en de serie

Voor degene die het nog niet wisten, Quantum Break werkt nauw samen met de gelijknamige tv-serie. Alleen waar de serie strikt verloopt volgens een script, is de game te beïnvloeden. De game past zichzelf aan de keuze die je maakt aan. Die keuzes kan je begrijpen of leren door de serie te bekijken, want daarin worden namelijk wat dingen duidelijk. Dat wil niet zeggen dat je de serie moet kijken, maar het kan er wel voor zorgen dat wat dingen duidelijk kunnen worden. Ook dat concept is weer een verandering in de gamingscene en zorgt ervoor dat de grens tussen tv en games iets kleiner wordt.

Verwachting

Quantum Break is één van de weinige games die mij na een lange tijd van stilte weer achter de Xbox One kan laten kruipen. Door de afwezigheid van, in mijn ogen, goede games op de console is de aandacht voor de Xbox weg. Maar Quantum Break is toch echt een game om in de gaten te houden. De gameplay is goed vernieuwend en knipoogt naar het oudere werk van Remedy Entertainment. Grafisch ziet het er prachtig uit en ook de cutscenes zijn zo cinematisch dat het net zo goed een film had kunnen zijn. Bovendien zijn deze cutscenes naadloos in de gameplay versmolten, dus je hebt geen last van interrupties. De samenwerking tussen game en tv-serie is briljant gevonden. Bovendien is het niet nodig de serie te volgen om leuk te kunnen gamen, maar zorgt wel voor wat grappige extra's. Fan geweest van Alan Wake en Max Payne? Dan is Quantum Break iets voor jou!

Quantum Break wordt verwacht in 2015 voor de Xbox One.