Preview: Quantum Break

Geplaatst: 31 maart 2016 18:00

Het jaar is 2013, de Xbox One wordt onthuld en daarbij is ook de exclusieve game Quantum Break in de ring gegooid. In 2014 moet het zover zijn. In dat jaar hadden Xbox One-gebruikers helemaal los moeten gaan met deze nieuwe exclusieve IP. Achteraf gezien klopt dit van geen kant. Quantum Break is eerst nog uitgesteld naar 2015 (niet zo'n ramp voor Nederlandse Xbox-gebruikers, aangezien wij pas eind 2014 de console in handen kregen), maar al snel is dat alweer verzet naar 2016. Nu is het eindelijk zover en komt de game op 5 april uit. Dat is dus zo'n twee jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was. Quantum Break moet nu dus nagenoeg perfect zijn na zo'n lange wachttijd, maar we zijn vaak genoeg teleurgesteld door de game industrie, ik wacht dus nog even met het uithangen van de vlag.

Die ene game met dat tijdgeval

Op gamescom 2014 heb ik de eerste beelden gezien van Quantum Break. Destijds was het een korte demo die vooral de gameplay liet zien en niet veel meer dan dat. Ik was destijds wel geïnteresseerd in Quantum Break, want het zag er allemaal gelikt uit en de gameplay was tof. Toch is de game in de loop der tijd in de vergetelheid geraakt, althans, dat is bij mij het geval. Toen ik begin dit jaar een beetje ging rondkijken welke games er in het verschiet lagen, sprankelde daar toch weer de titel 'Quantum Break'. Iets van tijdmanipulatie stond me bij en een game met een live action-show, maar meer wist ik er eigenlijk niet meer van. Na wat onderzoek en speurwerk te hebben gedaan, ben ik weer helemaal up-to-date en kan ik jullie er ALLES over vertellen, nouja tot op bepaalde hoogte dan. Ik behoor namelijk niet tot het development team (hè jammer joh).

De tijd is kapot

Laten we eerst even beginnen met het verhaal. Boy heeft begin vorig jaar ook een preview geschreven over deze Xbox One-exclusive waarin hij het verhaal uitlegt, maar voor de luie mensen onder ons geef ik hierbij nog even een beknopte samenvatting. In de wereld van Quantum Break heeft men last van een 'Fracture in time', oftewel een breuk in de tijd. Dit komt door een 'timetravel'-experiment dat helemaal fout is gegaan. Door deze breuk gaat er van alles fout qua tijd en staat het voortbestaan van de wereld op het spel. Je denkt nu vast zo van lekker dan, maar wees niet getreurd! Gelukkig zijn er mensen die de tijd kunnen manipuleren, aangezien ze middenin het experiment vastzaten op het moment dat alles fout ging. Een van deze mensen is onze held, Jack Joyce (gespeeld door Shawn Ashmore) en met zijn kracht kan Jack de tijd stilzetten. Best handig als je het mij vraagt. Daarnaast heeft zijn beste vriend (en tevens de antagonist van het verhaal), Paul Serene (gespeeld door Aidan Gillen) ook een 'superpower': Paul kan namelijk in de toekomst kijken en aan de hand daarvan cruciale keuzes maken. Ook al zo handig! Paul heeft hier echter een hoge prijs voor moeten bètalen, hij is door dit grapje in één klap zestien jaar ouder geworden. Maar alle gekheid op een stokje, Jack wil dus koste wat kost de wereld redden, maar daar heeft zijn grote vriend Paul (en Paul's bedrijf, Monarch Solutions) hele andere ideeën over. Al met al één groot drama, dus als het aankomt op een spannend verhaal zit het met Quantum Break, in theorie, wel goed.

Altijd weer die keuzes

Echter is er naast de game ook een live action-show. Deze show staat niet op zichzelf, maar is daadwerkelijk een onderdeel van de gehele Quantum Break-ervaring. Ze hebben daarom een aantal mooie namen aan zich weten te binden, zoals de eerder genoemde Shawn Ashmore (bekend van de X-Men films), Aidan Gillan (Littlefinger uit Game of Thrones), maar ook Dominic Monaghan die we kennen van zijn rol als hobbit in The Lord of the Rings. Het overgrote deel van de cast (maar liefst acht personages) zit zowel in het in-game gedeelte, als in het live action stuk. Daarnaast verloopt de game voor iedereen anders aangezien je je eigen keuzes moet maken. Alles, dus zowel de game als de live action show, vormt zich helemaal naar jouw speelstijl. Tja, keuzes maken hoort er tegenwoordig gewoon bij als gamer. Toch bieden beide (de show en game) een aparte verhaallijn die uiteindelijk samen één groot verhaal weergeven. Ook moeten we de show zien als een eerste seizoen van een tv-serie. Mocht Quantum Break dus een succes zijn, dan volgen er natuurlijk meer seizoenen en/of games.

Voorlopig eindoordeel

Al deze elementen klinken super tof en het lijkt erop dat Quantum Break een aparte ervaring gaat bieden die we nog niet eerder in deze combinatie hebben gezien. Toch ben ik wel benieuwd hoe de combinatie van live action en gameplay uit gaat pakken en in hoeverre de keuzes die je maakt echt invloed hebben op het verhaal. Dat kan een game namelijk maken of juist breken. De enige game waarbij ik ooit het gevoel heb gehad dat de keuzes die ik maakte ertoe deden, is Mass Effect 2. Sindsdien heb ik dat gevoel helaas niet meer gehad. Mijn hoop is dus gevestigd op Quantum Break, maar toch ben ik een beetje sceptisch. Gelukkig moeten we nog maar een paar dagen wachten voordat we eindelijk aan de slag kunnen met deze veelbelovende Xbox-exclusive.

Quantum Break verschijnt op 5 april voor de Xbox One