Preview: Rainbow Six Siege: Y7S1 – Zowel toegankelijker als ambitieuzer

De dagen van Rainbow Six Siege zijn nog lang niet geteld. Na zes jaar vol updates en veranderingen zou je denken dat het lastig wordt om de game nog verder te verbeteren. Ik kan je vertellen dat dit het beste jaar van Rainbow Six Siege gaat worden. Niet alleen omdat de ontwikkelaars aangeven dat dit het meest ambitieuze jaar is, maar ook omdat ik aan de slag mocht met het eerste seizoen van jaar zeven en een voorproefje heb gezien van het gehele jaar. Ik heb de game zelf al een tijdje niet meer aangeraakt en misschien is dat voor jou ook het geval. Year 7 Season 1 gaat ontzettend veel veranderen en het is zeker de moeite waard om aan het begin van het seizoen Rainbow Six Siege weer op te starten. We krijgen namelijk een nieuwe modus, map en Operator.

Schiet erop los in Death Match

Laat ik maar beginnen met het nieuws dat mij het meest verbaasde. Iedereen weet dat Rainbow Six Siege een tactische shooter is, wat betekent dat het lastig is om in te komen. Dit jaar heeft Ubisoft besloten om hier verandering in te brengen. Naast dat er in jaar zeven eindelijk een Shooting Range wordt toegevoegd krijgen we in seizoen één de modus Team Deathmatch. Hierdoor wordt het mogelijk om lekker je tegenstanders neer te knallen zonder tactisch te zijn. Een Team Deathmatch potje duurt vijf minuten en het doel is om als team meer kills te hebben dan het andere team. Het leukste is nog wel dat je kunt kiezen uit alle Operators en ook gewoon een team kunt vormen met vijf van dezelfde Operator. De speciale gadgets zijn echter niet aanwezig in deze modus. Je moet het dus doen met je wapen en een impact granaat. Ik heb heel eventjes mogen genieten van Team Deathmatch en ik vind het een mooie toevoeging aan Rainbow Six Siege. Soms wil je gewoon even gedachteloos andere afknallen en kijken hoe goed je aim nu werkelijk is. Momenteel zijn alleen de mappen Villa, Theme Park en Favela beschikbaar voor Team Deathmatch, maar misschien zien we in de toekomst meer mappen verschijnen. Het zijn niet bepaald mijn favoriete mappen, echter lenen ze zich goed voor deze modus. Vooral Favela is een mooie mix van plezier en chaos. Later in het jaar krijgen we ook toegang tot de arcademodus, waarin de speciale gamemodi elkaar gaan afwisselen.

Buig voor Azami, de Japanse Operator

Het aankomende jaar gaan er vier nieuwe Operators verschijnen in Rainbow Six Siege. Het jaar begint met de komst van de Japanse Operator Azami. Ze behoort tot de organisatie die belangrijke mensen in Japan beschermt en staat dus zeker haar mannetje. Haar gehele outfit is gebaseerd op Japan en het masker is dan ook traditioneel. Het belangrijkste is natuurlijk hoe ze speelt en wat voor soort gadget ze heeft. Als wapen heeft ze de 9X19VSN of de ACS12 shotgun met daarnaast nog een D-50 pistool als tweede wapen. Verder kun je kiezen uit de barbed wire en de impact granaat. Haar gadget, de Kiba Barrier, is nogal speciaal en gaat veel verandering brengen aan de verdedigingskant.

De Kiba Barrier zorgt er namelijk voor dat je openingen kunt blokkeren. In totaal heeft ze vijf van deze pijlen, maar kun je ze niet direct allemaal neergooien. In Rainbow Six Siege kon je ramen al blokkeren met barricades, maar dit geldt niet voor de grote openingen. Dankzij de Kiba Barrier kun je nu bescherming bieden en heb je nog ruimte om te schieten. Het gadget werkt namelijk ook op muren en hatches. Hoe werkt het gadget precies? Je gooit een pijl richting de rand van een opening, vloer of plafond. Wanneer de pijl de plek raakt, verschijnt er een grote granieten cirkel. Dit is natuurlijk zichtbaar voor de aanvallers, maar het is voor de aanvallers niet duidelijk of er een barrière is geplaatst aan de andere kant van een muur. Dit betekent niet dat het geen zwakke plek heeft. Haar gadget beschermt alleen tegen kogels en niet tegen explosieven, want dan wordt het opgeblazen. Dit zorgt ervoor dat Operators zoals Ashe en Zofia, dankzij hun speciale gadget, goed werken tegen Azami. Heb je die Operators niet in het team dan moet je het doen met de Impact granaten die je bij sommige Operators kunt selecteren. Je hebt ook de keuze om er drie keer met je wapen tegen aan te slaan, maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoewel er meerdere Operators zijn die voor dekking zorgen, is de Kiba Barrier van Azami zo flexibel dat het zeker nieuwe mogelijkheden gaat geven. Ze kan bijvoorbeeld ook de batterijen van Bandit beschermen of de Kiba Barrier plaatsen onder het gadget van Mira.

Emerald Plains en wat toffe veranderingen

In het eerste seizoen komt er ook een nieuwe map naar Rainbow Six Siege en daarna volgen er nog twee mappen. In de aankomende seizoenen vertrekken we namelijk naar Griekenland en Singapore. De eerste map heeft de naam Emerald Plains en is gelegen in Ierland. Het is een countryclub dat zowel klassieke als moderne elementen heeft. Hierdoor ziet de map er divers uit. Het is alweer een tijdje geleden dat er een nieuwe map werd toegevoegd, want in de voorgaande seizoenen stond het aanpassen van de oude mappen op het programma. Omdat de map nog niet helemaal af is, wordt het pas aan het eind van het seizoen toegevoegd. We moeten dus nog even wachten, maar dan zijn wel alle schoonheidsfoutjes eruit. De map komt dan ook eerst naar Casual Play voordat het naar Unranked en Ranked komt.

Daarnaast zijn er wat veranderingen gemaakt rondom het kiezen van een aanvallende Operator. Het is nu mogelijk om in alle game modi de Operator te veranderen tijdens de voorbereidingsfase. Op het moment dat je met de drone op zoek bent naar de bom, kun je ook wisselen van Operator. Er zijn geen beperkingen, waardoor elke speler gewoon kan wisselen. Dit moet ervoor zorgen dat je met andere strategieën de bom kunt benaderen en kunt anticiperen op de informatie die je hebt verkregen in een eerdere ronde. Ik zie mijzelf hier niet zo snel gebruik van maken, omdat ik redelijk gelimiteerd ben in mijn Operator keuze. Toch klinkt het als een verandering die veel gaat toevoegen in Ranked en vooral de esport-scene. De verandering waar ik wel enthousiast over ben gaat over het gebruiken van de sights en scopes. Het wordt namelijk mogelijk om te kiezen uit alle non-magnifying scopes, ongeacht welk wapen of welke Operator je hebt. Hierdoor kun je gewoon gaan voor je favoriete scopes, in plaats van dat je het zuchtend moet doen met een specifieke selectie.

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Het eerste seizoen van jaar zeven brengt dus direct een aantal toffe verrassingen. Ik ben ontzettend enthousiast over de nieuwe Operator en de toevoeging van Team Deathmatch. Dus ik vermoed dat ik, nadat de update is geweest, lekker ga knallen in de nieuwe gamemodus. Om daarna de nieuwe Operator verder uit te proberen. Op 21 februari gaat de testserver live dus dan kun je alvast de veranderingen uitproberen. Laat ik niet vergeten om te benoemen dat Nomad in dit seizoen een nieuwe elite-skin krijgt en dat er twee Season Passes komen naar Rainbow Six Siege. De Season Pass geeft direct toegang tot de vier Operators wanneer ze uitkomen en allerlei handige extra’s. Console spelers kunnen daarnaast genieten van Match Replay wat al aanwezig was voor de pc-spelers. Oftewel waar wacht je nog op? Tijd om Rainbow Six Siege straks weer op te starten, want seizoen 1 is niet alleen toegankelijker, maar ook een stuk ambitieuzer.

Bron: Ubisoft

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Tom Clancy's Rainbow Six

Ubisoft