Preview: Rayman Legends

Rayman-games gaan al jaren mee en de meeste gamers hebben er ook al vele speeluren op zitten. Een paar jaar terug werd de Rayman-serie overgenomen door de Rabbids. Er kwam een reeks aan Rayman Rabbids-games uit en op een gegeven moment was er geen touw meer aan vast te knopen. Met Rayman Origins probeerde Ubisoft weer op het oude succes terug te vallen en met Rayman Legends proberen ze de toekomstige Wii U-bezitters ook Rayman-fan te krijgen.

Wii U-versie
Rayman zal als een launch-titel dienen voor de Wii U. De game maakt dan ook volop gebruik van de Wii U GamePad. Je moet samenwerken door de één achter de GamePad de weg vrij te laten maken zodat de anderen achter de tv weer door kunnen lopen. Zo maakt de één obstakels kapot waardoor ze op het andere scherm verdwijnen en je door kunt lopen. Dit blijft de hele game en kent vele vormen. Zo kom je op een gegeven moment bij een vreemde berg met twee ogen. Nadat je vriend op de GamePad de berg in zijn ogen prikt, staat dit monster op en kom je op een bepaald plateau terecht zodat je weer door kunt lopen.

Wat we gewend waren
Rayman gaat al een lange tijd mee en is die jaren niet al te veel veranderd. De graphics zijn daarentegen wel verbeterd en de gameplay is heus wel aangepast, maar de games op zich leken veel op elkaar. In Rayman Legends hebben ze toch nog het één en ander aan de game weten te veranderen ten opzichte van Origins. Zo zijn alle bewegingen die Rayman maakt nog soepeler geworden en springt, vliegt en rent Rayman als nooit tevoren.

Rayman Legends bevat oogstrelende omgevingen die allemaal met een soort spookachtig middeleeuws thema zijn bedacht. Hierbij komt een soundtrack die volledig in de game past en je krijgt weer dat oude Rayman gevoel terug wanneer je deze game speelt. De geheime omgevingen zijn beter verstopt en nu moet je dan ook echt moeite doen om er te komen. Het zoeken is niet alleen lastiger geworden, maar de opbrengsten wanneer je iets vind zijn groter geworden waardoor je er wel meer moeite voor wilt doen.

Geen standaard platformer
Rayman Legends is geen standaard platform-game waarin je loopt, springt en dingen verzamelt. In deze game gaat het namelijk ook om een goede timing om een perfecte score te krijgen. Samen met je groene vriend Murphy los je ingewikkelde puzzels op en hij maakt vervolgens de weg voor je vrij.

Verwachting
Ik verwacht van Rayman Legends dat dit een groot succes gaat worden. Dit komt omdat het een launch-titel is en Rayman een vertrouwde naam waar mensen eerder voor kiezen dan voor iets wat ze helemaal niet kennen. Verder ziet de game er grafisch prachtig uit en de gameplay werkt nog soepeler. De game bevat het bekende stijltje en de sfeer druipt ervan af.

Rayman Legends heeft nog geen exacte releasedatum. De game komt sowieso uit voor de Wii U en andere platforms worden nog bekendgemaakt.