Preview: RollerCoaster Tycoon World

Geplaatst: 10 mei 2016 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een stoot nostalgie raasde door mijn lijf bij het zien van het laadscherm. Het voorste deel van een treintje rijdt eindeloze achtjes. Als kind heb ik RollerCoaster Tycoon verslonden. Ik bouwde absurde achtbanen, keek hoe mijn bezoekers kotsten en sleepte er vervolgens schoonmakers heen. Met enthousiasme wachtte ik af. Ik hoopte op vertrouwde elementen met voldoende vernieuwing. Of datzelfde enthousiasme in een speelsessie weer is opgeroepen kan je hieronder lezen.

Voel je je al oud?

In 1999 is RollerCoaster Tycoon verschenen, de allereerste simulator uit de franchise - ik voel mij spontaan tien jaar ouder. Het doel is uiteraard simpel. Je bouwt het beste pretpark ter wereld en melkt je bezoekers uit door voor elke attractie geld te vragen. Mijn pretparken werden altijd een bij elkaar geraapte bende. Op willekeurige plekken bouwde ik attracties en plantte ik bomen. Vervolgens sloeg ik RollerCoaster Tycoon 2 over en sprong ik direct door naar RollerCoaster Tycoon 3 met diens bijbehorende uitbreidingspakketten. In de tussentijd wisselde het spel van uitgever, namelijk van Hasbro Interactive naar Atari. De essentie bleef echter hetzelfde. Ondanks de nieuwigheden zoals de CoasterCam en beroemdheden, hield de game mijn aandacht niet lang vast. Uiteindelijk is het heel veel van hetzelfde. Ik vroeg mij dan ook af of RollerCoaster Tycoon World het vuurtje weer kon aanwakkeren.

Introductie van nieuwe gamemodi

In RollerCoaster Tycoon World is een nieuwe gamemodus geïntroduceerd. In totaal zijn er nu drie modi, namelijk Campaign, Scenarios en Sandbox. In Campaign bouw je jouw eigen park en heb je doelen om naar toe te werken. In Scenarios ga je aan de gang met bestaande parken en moet je binnen een bepaalde periode doelen voltooien. Als dit is gelukt, worden er nieuwe scenario's ontgrendeld. Ik ging heel even met Sandbox aan de gang vanwege de mogelijkheid voor Infinite Money. In RCT 1 gebruikte ik volop codes om snel mijn portemonnee te vullen. Al snel blijkt dat ik toch naar een concreet iets moet toewerken. Ik houd van een schone lei en koos dus voor Campaign.

Veel van hetzelfde, met bijbehorende tekortkomingen

De simulator heeft nog niet eens een releasedatum, maar begint al moeizaam. Oorspronkelijk was de release voor dit jaar gepland. In plaats daarvan kwam Atari met een Early Access op de proppen en een officiële releasedatum ontbreekt nog altijd. Als je wil, kun je het spel al spelen, maar houdt in het achterhoofd dat RCTW nog in ontwikkeling is. Het voelt als een voorzichtige poging om meningen te peilen en te kunnen verschuilen achter het label Early Access. Het is in ieder geval duidelijk dat RCTW verre van compleet is.

De framerate zakt regelmatig in, terwijl wij het hier niet over een geavanceerd spel hebben. Ook besef ik mij dat ik het hier niet heb over The Witcher 3: Wild Hunt, maar de grafische kwaliteit is ver te zoeken. Daarnaast ontbreken veel kleine zaken en komen nieuwe functionaliteiten niet goed uit de verf. Als je RCTW puur voor het bouwen wil spelen, kun je er wellicht doorheen kijken. Er zijn tal van nieuwe objecten, zowel decoratief als attracties. Verder heb je niet alleen rechte paden, maar ook paden met mooie krommingen. Het bouwen van achtbanen is veranderd met Free Mode waarbij je niet langer op vele knopjes hoeft te klikken. Deze manier van bouwen lijkt leuk, maar werkt helaas slecht.

Alles moet sociaal

Daarnaast introduceert RCTW de Social Hub. In eerste instantie moest ik er niet veel van hebben, omdat tegenwoordig alles sociaal en online moet. Echter is de Social hub wel degelijk van toegevoegde waarde. In de Social Hub kun je een kijkje nemen in de parken van andere spelers en wellicht inspiratie opdoen. Ik was mij in ieder geval nog meer bewust van mijn rommelige park. Ook worden unieke achtbanen tentoongesteld. Als je echt onder de indruk van een creatie bent, kan je de blueprint downloaden zodat je de achtbaan in jouw eigen park kunt plaatsen. Hiermee wordt het aanbod van achtbanen opeens vele malen groter, zelfs in Early Acces. Het is tevens een reden om toch de Sandbox in te duiken om de achtbaan van je dromen te bouwen en beschikbaar te stellen.

[Kopje]Voorlopig eindoordeel[/kopje]
Ik moet mij er elke keer aan herinneren dat RollerCoaster Tycoon World een Early Acces-titel is. Nee, de game is nog niet compleet. Ja, er zitten bugs en glitches in. Ja, er zijn regelmatig updates. Verder barst RCTW van nieuwe objecten, achtbanen en andere zaken die de pijn een beetje verlichten. Achteraf is de Social Hub één van de functionaliteiten die mij het meest bijblijft. Alleen bètaal je nu 45,99 euro voor een spel dat zich nog in de alpha-fase bevindt. Als je vingers al jeuken bij het zien van een day-one patch kun je wellicht beter wachten op een releasedatum.

RollerCoaster Tycoon World verschijnt op de pc. Een releasedatum is vooralsnog niet bekend.

Lees meer