Preview: Roots of Pacha - Een farming sim in de prehistorie

Aangepast: 11 februari 2024 17:22

De meeste farming sims hebben dezelfde formule. Je koopt of erft een boerderij en start een nieuw (digitaal) leven op het platteland. Deze games zoals Stardew Valley en Story of Seasons spelen zich voor een groot deel in de moderne tijd af, met alle moderne middelen. In Roots of Pacha zit het net even anders. Deze game speelt zich namelijk af in de steentijd en jij vindt alle moderne technieken met je mede dorpsbewoners uit. Ik ging aan de slag met de demo om te kijken of de game steengoed is of oersaai blijkt te zijn.

Een nieuw thuis

Roots of Pacha begint met een korte samenvatting van het verhaal. Jij wordt als vreemdeling gevonden door een stam en daarin opgenomen. Kort daarna krijgt de sjamaan te horen van de Pacha-boom, de god in de game, dat ze naar een nieuw thuis moeten zoeken, omdat ze op de huidige plek alleen maar onheil kunnen verwachten. De stam besluit naar de boom te luisteren en op zoek te gaan naar een nieuw thuis, maar midden in de winter een nieuwe woonplek zoeken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Net als stamhoofd Gin het wil opgeven, vinden de speler en Gin een nieuwe Pacha-boom. De stam besluit hier te settelen en een nieuw bestaan op te bouwen.

Roots of Pacha1

Vindt het boeren uit

Je begint met een dak boven je hoofd, een veld en paar gereedschappen. Als jager en verzamelaar-stam weet je eigenlijk vrij weinig van landbouw af. Je stamgenoten komen als je verder komt in de game met ideeën om het leven makkelijker te maken. Zo begin je in de demo met het zaaien van wilde zaden en eindigt de demo met je eerste stal met getemde dieren. Langzaam maar zeker verandert jouw dorp in een boerensamenleving en het is leuk om die kleine stappen naar modernisering te zien. Zo moest ik in het begin telkens naar de rivier rennen om mijn waterzak te vullen om mijn planten water te geven. In één van de laatste dagen van de demo kwam iemand met het idee om een waterput te maken, wat mijn werk in de oertijd veel makkelijker maakt.

Roots of Pacha2

Unieke draai

Van wat ik gespeeld heb, ziet Roots of Pacha er veelbelovend uit. Het heeft een leuke art-stijl, een passende soundtrack en een leuk verhaal om te volgen. Ik vind het ook leuk bedacht dat de game een unieke draai geeft aan het genre door de setting in de steentijd te plaatsen en je niet meteen alle moderne middelen geeft. Daarnaast zijn de dorpsbewoners interessant. Iedereen heeft een taak en helpt jou om op het vlak waarin ze werken te verbeteren. Het is ook mogelijk om je relaties in het dorp te verbeteren en zelfs verliefd te worden, maar de demo was helaas te kort om daar helemaal in te duiken. Dat is eigenlijk het enige heikelpunt dat ik had, want voor de rest laat Roots of Pacha veel potentie zien om een leuke toevoeging aan het farming sim genre te worden.

Roots of Pacha3

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

Roots of Pacha toont potentie om een unieke toevoeging te worden aan het genre. Het ontdekken van de moderne landbouwtechnieken en het temmen van dieren is echt leuk om te doen. Verder ziet Roots of Pacha er prima uit en heeft het een leuke soundtrack die de komende tijd in mijn hoofd blijft hangen. Het enige jammere is dat de demo best kort was, want aan het einde wilde ik het liefst meteen doorspelen. Ik ben benieuwd naar de volledige release en ga hem zeker checken als die uit is.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!