Preview: Skylanders: Swap Force

Op de afgelopen gamescom heb ik ook met Skylanders: Swap Force mogen spelen. En eerlijkheid gebied mij te zeggen, dit was voor mij een eerste kennismaking met de Skylanders-reeks. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Ik kende de twee voorgaande games wel, maar er echt mee spelen had ik tot op heden dus niet gedaan. Ik snapte dus ook niet wat mensen nou bewoog om in grote getallen de Skylanders-figures aan te schaffen. Deze game neemt ons mee naar de Cloudbreak Islands waar KAOS voor de nodigde chaos zorgt. Aan Spyro en zijn vrienden om dit tegen te gaan.

Groot, groter, grootst
Bij de presentatie begon men met de mededeling dat de Skylanders-franchise de grootste franchise is die er momenteel is. Er gaan miljoenen in deze franchise om en dit neemt alleen maar toe. Nog even en Skylanders zal meer geld genereren dan die andere grote franchise uit de Activision-stal, Call of Duty. En na de presentatie en een interview met een ontwikkelaar verbaast mij dat ook niets. Wat een geweldige ervaring is deze game. En het mooiste is, het is voor iedereen toegankelijk, vooral voor de jongere gamers onder ons.

Driemaal is scheepsrecht
Skylanders: Swap Force is de derde game in de reeks, een reeks waarvan men verwacht bijna ieder jaar een nieuw deel in uit te brengen, en brengt vele vernieuwingen ten opzichte van haar voorgangers. Je kunt bijvoorbeeld springen, iets wat in de voorgaande games niet kon, tot groot ongenoegen van de jonge gamers.

Wat ook een groot verschil is met de voorgaande games, je poppetjes (Swap Force-poppetjes) bestaan tegenwoordig uit twee delen. Ieder poppetje heeft een boven- en onderhelft die met magneten aan elkaar kleven. Deze twee lichaamsdelen bevatten beide een chip die wordt uitgelezen door de 'Portal of Power'. Deze Portal is vernieuwd, omdat het spel nu dus meer data te verwerken krijgt.

Combineer je krachten
En met deze mogelijkheid krijg je meteen het unieke van deze game. Je kan de krachten van je poppetje combineren met totaal andere poppetjes. Zo kan je een poppetje creëren dat zowel met het Air-element als met het Tech-element overweg kan. Iedere bovenkant pas op elke onderkant. Dit zorgt ervoor dat er in totaal 256 combinaties mogelijk zijn. Een ontzettende verbetering ten opzichte van de voorgaande games.

Tevens is het combineren van elementen wederom erg belangrijk in deze game. Er zijn namelijk zones waar je alleen bij kan komen als je bepaalde elementen met elkaar gaat combineren. Deze zones zijn optioneel en zijn dus niet nodig om het einde van de campagne te halen.

Met de komst van Skylanders: Swap Force is wederom een melkkoe geboren. Deze game nodigde mij uit om te spelen en ik weet zeker dat vele gamers dat gevoel zullen hebben. De nieuwe Swap Force-poppetjes zullen als warme broodjes over de toonbank vliegen. De game zelf is erg leuk en voelt voor mij persoonlijk als een aangename verrassing in het game-land. De manier waarop je eigenschappen kan combineren is echt geweldig uitgewerkt en voegt ook daadwerkelijk iets toe.

Skylanders: Swap Force zal op 18 oktober verschijnen op de Nintendo 3DS, Nintendo Wii, Nintendo Wii U, Xbox 360 en de PlayStation 3. De game zal later ook voor de Xbox One en de PlayStation 4 verschijnen.