Preview: Sonic Generations

De snelle egel Sonic is inmiddels twintig jaar oud en dat moet worden gevierd. Taart en slingers zijn te cliché, dachten ze bij SEGA. Laten we de oude en de nieuwe Sonic bij elkaar brengen! Zo geschiedde het en Sonic Generations was een feit.

De neergang van een icoon
Vroeger was Sonic een gameheld om rekening mee te houden. Het was dé gedogen concurrent van Mario en er waren genoeg mensen die Sonic toffer vonden dan de besnorde loodgieter. Er gebeurde alleen iets onverwachts: Mario maakte een goede overstap naar 3D en Sonic deed dat niet. Na matige games als Sonic Heroes, Shadow the Hedgehog en het recente Sonic Unleashed werd het tijd om het anders aan te pakken.

Reanimatie
Sonic is inmiddels twintig jaar oud en dat zegt toch wat over hoe geliefd het personage stiekem nog is. Sonic Generations is een ode aan die twintig jaren van Sonic, waar oude en nieuwe tijden gecombineerd worden. Je kunt namelijk alle levels spelen in platform 2D-gameplay waardoor we zo geliefd zijn geraakt aan Sonic, maar je kunt ook alle levels spelen als 3D-Sonic waar de nadruk veel meer ligt op snelheid, en de 3D-gameplay voelt nu ook een stuk minder frustrerend. Ik speelde de game behind closed doors en ik pakte heel brutaal de controller terwijl er eerst nog een presentatie was. De vrouw die ons begeleidde keek mij een beetje vreemd aan, maar toen ze zag hoe ik speelde, liet ze me wel mijn gang gaan. Dit is het mooie aan Sonic Generations: het voelt direct zo oud en vertrouwd aan.

Nieuwe dimensies
Hoewel er geen nieuwe levels gebruikt worden en alles gerecycled wordt van oudere games (wat ik wel best jammer vindt), voelen sommige levels wel echt nieuw. Alle levels zijn namelijk zowel 2D als 3D speelbaar. Een level uit Sonic Unleashed, oorspronkelijk 3D, kan je dus in 2D spelen en een level uit de eerste Sonic the Hedgehog valt opeens in 3D te spelen. Erg origineel bedacht. Op de beurs speelde ik ook even met de 3DS-versie. Deze versie gaat ook erg tof worden, omdat de achtergronden interactief zijn. Je kunt er via een springveer echt naartoe!

Back to basics
Het verhaal van Sonic Generations is wat makkelijker dan voorgaande delen. Sonic houdt een picknick met zijn vrienden, omdat hij twintig jaar is geworden. Plotseling komt Doctor Eggman roet in het eten gooien. Eggman creëert een Time Hole waardoor Sonic zijn vroegere zelf tegenkomt. Samen besluiten ze Eggman te verslaan en de Time Hole te dichten. Ik ben blij dat ze het aantal personages hebben verminderd naar enkel Sonic en Tails. Geen personages meer zoals Shadow, Amy en die rare Chaos. Dit is Sonic zoals het hoort te zijn.

Voorlopig oordeel
Sonic was al een beetje teruggekrabbeld met Sonic Colours, maar met Sonic Generations komt hij weer helemaal tot leven! De game kent die ouderwetse gameplay waar we zo van hielden gecombineerd met de gameplay van de 3D-Sonic die ditmaal niet zo frustrerend is als voorgaande delen! Hoewel er geen exclusieve levels voor Generations worden gemaakt, zorgt de toevoeging van een dimensie meer (of minder) dat het toch voelt alsof je unieke levels speelt. Laat maar komen die game!