Preview: South Park: The Fractured but Whole

Geplaatst: 8 augustus 2016 10:00

Stan, Kyle, Kenny en Cartman zijn weer terug. De elvenoortjes en magische staffen worden aan de wilgen gehangen en zijn ingeruild voor een stoere cape en spandex pakjes. South Park: The Stick of Truth wist de South Park-sfeer uitstekend neer te zetten, maar had nog wat kanttekeningetjes wat betreft gameplay. Begrijp me niet verkeerd, de game is zeker goed, maar wat betreft gameplaytechnisch kan het allemaal net wat beter. Nu presenteren Trey Parker en Matt Stone, makers van de serie, het nieuwe deel South Park: The Fractured but Whole. Een hilarische subtitel met een leuk thema. We duiken namelijk helemaal in de wereld van superhelden!

I am Douchebag!

In South Park: The Fractured but Whole kruipen we wederom in de huid van nieuwkomer, Douchebag. Ik ga geen spoilers geven, maar het verhaal gaat verder waar het eerste deel is gestopt. Cartman is de hele Game of Thrones-setting echter een beetje zat en stelt een nieuw spelletje voor. Er wordt besloten om een superheldenkostuum aan te trekken en samen ten strijde te gaan als The Coon and Friends. De rolverdeling is echter niet helemaal optimaal -denk aan films, comics en leiderschap -, logisch aangezien Cartman aan het roer staat. Een deel van The Friends pikt het niet langer en richt een eigen groepering op, genaamd: Freedom Pals.

Cartman kan het natuurlijk niet hebben dat iemand anders alle shine opeist en gaat de strijd aan. Hier komt onze eigen Douchebag weer in beeld. Douchebag zit vast in de kelder, en moet zich middels een zeer ingewikkelde puzzel bevrijden. Ondanks dat Cartman je niet in de groep wil hebben, moet hij wel aangezien de Freedom Pals ook nieuwe leden opnemen. Middels Coonstagram maak je een profiel aan en kies je een eigen superheld. Je kunt kiezen uit drie klassen, denk aan supersnelheid of immense kracht, maar je krijgt later in de game nieuwe opties. Uiteindelijk zijn er maar liefst twaalf verschillende opties. Een superheld is echter geen echte held zonder tragisch achtergrond verhaal. Daarom wordt iedere klasse voorzien van een zeer hilarisch verhaal omtrent het ontstaan van de superkracht.

Bigger, longer en wellicht uncut

Wat The Stick of Truth zo leuk maakt, is niet de gameplay. Nee, de game speelt als een interactieve aflevering en dat is zeer goed uitgepakt. De gameplay zelf is ietwat oppervlakkig, maar biedt net voldoende elementen om interessant te blijven. In The Stick of Truth is de combat vrij rechttoe rechtaan. Je wordt lijnrecht tegenover de vijand gezet en voert beurtelings een aanval uit. Dit nieuwe deel borduurt daar tot zeker hoogte op voort, maar voegt tevens een grid toe. Je kunt zelf je team positioneren op deze vakjes en dat maakt de gameplay direct een stuk interessanter. Heb je bijvoorbeeld een slapjanus in je team die vanaf een afstand aanvalt, dan doe je er wijs aan om een sterker personage vooraan te zetten om de klappen op te vangen.

Ook is er nu een nieuw craftingsysteem ontwikkelt. Nutteloze items kunnen worden samengevoegd om zo buffs en healing items te creëren. In de vorige game heb ik echter vrijwel geen herstellende items hoeven gebruiken. Ik vraag me dan ook af of dit de toevoeging is waar ik daadwerkelijk op zit te wachten. Een ander groot minpunt, in de ogen van veel gamers tenminste, is de censuur die in The Stick of Truth verwerkt zit. Ikzelf had hier weinig last van aangezien de gecensureerde versie alsnog veel sneren wist te maken in het plaatje die alles moest verhullen. Matt Stone en Trey Parker zijn echter tegen censuur. Ik verwacht dan ook dat ontwikkelaar Obsidian Entertainment en uitgever Ubisoft ditmaal rekening houden met de wetgeving van landen buiten de Verenigde Staten.

Ik, als groot fan van South Park, kan niet wachten op deze game. Ook deze 'arc' vind ik zeer vermakelijk en alles lijkt net even wat beter. De next gen-consoles moeten ervoor zorgen dat alles iets soepeler loopt dan de voorganger, want ook daar waren zeker wat verbeterpuntjes. Daarbij lijkt het verhaal mij zeer vermakelijk en kan ik niet wachten op de emmer met flauwe grappen die over me wordt leeg gekieperd. Obsidian beweert dat de wereld meer interactief wordt en dat er meer dan ooit te verzamelen is. Waar ik echter nog wel mee zit, is het puntje van de replaywaarde. De vorige game heb ik namelijk uitgespeeld en vervolgens nooit meer aangeraakt. Dit hoeft wat mij betreft niet middels een multiplayer, maar enige toegevoegde waarde wordt wel op prijs gesteld. Ook leuk meegenomen; bij het aanschaffen van South Park: The Fractured but Whole krijg je The Stick of Truth er gratis bij! Gamers die niet bekend zijn met de voorganger kunnen dus flink aan de bak met deze twee zeer vermakelijk titels.

South Park: The Fractured but Whole verschijnt op 6 december op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.