Preview: Splatterhouse

Hij passeert zijn tegenstander en de volgende en de volgende. Is het Wayne Gretzky on steroids? Nee het is f*cking Rick Taylor met een ijshockeymasker op, klaar om wat monsters pakkie te geven. De bruut uit de 80's arcade game is terug en hoe! Op de PS3 en Xbox360 in 3D, hoe wil je anders om je heen hakken? Shit. 26 november voor je kanis mattie.

Psychodoc
Deze remake van het origineel verhaalt over Jennifer en haar loverboy Rick, die een probleempje hebben met Dr. West, een gestoorde wetenschapper. Woonachtig in een enorm landhuis genaamd West Mansion, beschikt deze krankzinnige over een uitgestrekt, ondergronds netwerk van kerkers en tunnels, waar de Vietcong jaloers op zou worden. Laten Jennifer en Rick tijdens een ruige storm nou net bij het verkeerde huis aankloppen.
Ze worden aangevallen door 'the Corrupted', een leger bloeddorstige monsters dat Jennifer ontvoert en Rick zwaargewond achterlaat. Als Rick ontwaakt, blijkt dat hij de aanval heeft weten te overleven door de invloed van een masker. Onze protagonist zet het masker op en voilá, de Hulk heeft er een broertje bij. Tijd om Jennifer te redden en Dr. West tussen zes planken te stoppen.

Bloodlust
Gewapend met alleen zijn vuisten, trekt Rick ten strijde tegen allerlei wanstaltige gedrochten en versplattert hen tot pulp. Dit doet hij door verschillende moves te gebruiken. Naast het gewone schoppen en slaan, kun je ook beuken en vastgrijpen. Wanneer je een tegenstander vastgrijpt is het altijd gezellig om deze ergens tussen wat draaiende tandwielen of spijkers aan de muur te werpen.
Ook zo nu en dan een arm eraf rukken en deze als knuppel gebruiken is een optie. Daarnaast vinden er soms quick time events plaats, waarbij je die ugly ass motherf*ckers op monsterlijke wijze afmaakt met een brute fatality.
Al dat gemoord levert natuurlijk de nodige liters bloed op en dat is precies wat jij (lees het masker) nodig hebt. Bloed levert jou namelijk levensenergie op en zorgt er ook voor dat er een meter gevuld wordt die het beeld een Madworld'ish setting geeft en jou gruwelijke moves laat uitvoeren.
Dit allemaal onder het genot van heftige metal van onder andere Mastadon en Lamb of God.

Bloed, zweet en...
De game biedt verder nog wat afwisseling met enkele 2D sidescrolling levels en zo nu en dan een puzzeltje, waar geweld natuurlijk weer in centraal staat. Ook zijn de originele Splatterhouse-games te spelen als unlockables. Dit is natuurlijk een leuke bonus, welke zorgt voor de nodige nostalgie bij de oudere gamers onder ons.

Splatterhouse lijkt een amusante game te worden, voor liefhebbers van het genre. Ik hoop alleen dat het zich voldoende kan onderscheiden en door wat ik er tot nu toe van heb gezien zet ik daar mijn vraagtekens bij. Het vele bloedvergieten vergezeld door de harde metal zet echter wel een ruige sfeer neer, waar wellicht menig gamer enkele uurtjes mee zoet zal zijn. Daarnaast zijn toch die unlockables echt wel een meerwaarde.