Preview: Star Wars: Battlefront 2

Geplaatst: 11 juli 2017 15:30

Star Wars: Battlefront was een vloek en een zege tegelijkertijd. Hoewel ik de game in zijn geheel erg vet vind, mis ik toch wel een aantal dingen die de gameplay boeiend houden. Na een periode van erg veel spelen, heb ik de game weggelegd en vervolgens vrijwel nooit meer aangeraakt. De uitgekomen DLC is leuk, maar de game moet eigenlijk vanaf het begin boeiend blijven. Nu staat twee jaar na dato een tweede deel op het punt van uitkomen. Het lijkt erop dat de problemen van het eerste deel enigszins aangepakt zijn, wordt dit dan de beste Star Wars game aller tijden?

We want more!

We wilden allemaal gewoon meer hebben. Meer levels, meer modi en meer opties. Electronic Arts heeft geluisterd en het lijkt erop dat we over het algemeen meer van alles krijgen. De aankomende FPS is namelijk niet enkel een multiplayer game meer. In de campagne modus kruipen we in de huid van Iden Versio, een vrouwelijke Imperial die het opneemt tegen de rebellen na de verwoesting van de tweede Deathstar. In de campagne duik je in TIE Fighters om door de ruimte te vliegen en ben je een übersoldaat op de grond wanneer je menig rebel overhoop knalt. De besturing is behoorlijk op de schop gegaan. Zo bestuur je de voertuigen nu bijvoorbeeld met beide sticks, waarbij je de linkerstick nu gebruikt voor luchtacrobatiek. Ook het herladen van je geweer is op de schop gegaan. Nu is er namelijk een systeem waarbij je, á la Gears of War, een sweet spot kunt raken om sneller te herladen.

Wat mij een beetje tegenstaat in het eerste deel, zijn de customisation opties. Je hebt een aantal helden die je minimaal kunt customizen en ook de standaard trooper gaat niet bijzonder diepgaand. Nu is het roster van helden aanzienlijk aangevuld met zowel helden als opties om alles te customizen. Aangezien deze game meerdere decenia aan films covered, is er een veel grotere basis om content uit te putten. Zo zijn favorieten, zoals: Han Solo, Luke, Darth Vader en Yoda terug, maar krijgen we ook personages uit nieuwere films, zoals: Darth Maul, Rey, en Kylo Ren. Ook is het nu voor minder goede spelers mogelijk om eens in een voertuig te stappen of in de huid van een held te kruipen. Gaandeweg de pot verdien je namelijk punten waarmee je leuke extra's kunt kopen. Zo kost het je bijvoorbeeld honderd punten om in een ruimteschip te stappen, maar kost een held je vijfduizend punten.

Collect them all

Loot Crates zijn hot, na Overwatch en Injustice 2, moet ook Star Wars: Battlefront II eraan geloven. De maps en personages die als DLC verschijnen, zijn helemaal gratis (yes!), maar er kan wel degelijk bètaald worden voor extra dingen. Spelers ontgrendelen nu alle content via eerdergenoemde loot crates, deze crates kunnen gekocht worden middels in-game credits die je verdiend tijdens het spelen van de game. Het is echter mogelijk om credits aan te schaffen middels microtransacties, luie spelers kunnen dus naar hartenlust hun zuurverdiende centjes in de game steken om zo als eerste alles te bemachtigen.

Dat de game geen season pass gaat krijgen is een mooie stap richting de community. Spelers schaffen immers een game aan en hoeven niet vooraf extra te bètalen voor content die al op de planning staat. Iedereen die de game bezit krijgt gratis nieuwe content in de vorm van seizoenen. Het eerste seizoen is al aangekondigd en ook de details zijn al bekend. Het eerste seizoen bevat content omtrent de aankomende film, The Last Jedi. Dan krijgen we een speelbare Finn en Captain Phasma en een map op Crait.

Verwachting

Star Wars: Battlefront II lijkt weer een solide shooter te worden met net wat meer vulling dan de voorganger. Meer helden en meer opties moedig ik alleen maar aan. Ook is het fijn dat er een singleplayer-modus inzit en dat de season pass is afgeschaft. De gratis content is een mooi gebaar richting de community en een stap in de goede richting voor publishers in het algemeen. Toch vraag ik me af of de gameplay dermate drastisch is veranderd om dit echt een vervolg te noemen. Er is nieuwe content, maar de gameplay zelf ziet er niet bijzonder veel anders uit. Desalniettemin wordt dit absoluut geen slechte titel. Star Wars: Battlefront was al goed, en hopelijk wordt het tweede deel gewoon net wat beter.

Lang wachten op Star Wars: Battlefront II is niet nodig. De game krijgt namelijk een open bèta die op 6 oktober aanstaande van start gaat. De volledige game verschijnt op 17 november op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.