Preview: Super Smash Bros.

Geplaatst: 9 juli 2014 12:00

Vorige week kregen we bij Nintendo de kans om Super Smash Bros. op zowel de Wii U als de 3DS te spelen. Super Smash Bros. heeft veel potentie om net zoals Mario Kart 8 veel nieuwe mensen aan te zetten tot het kopen van een Wii U of misschien wel een 3DS.

Op de Wii U waren vier GameCube-controllers aangesloten om de laatste game uit de serie met het speelplezier en gemak te spelen zoals we dat ook twaalf jaar geleden deden op de GameCube met Super Smash Bros. Melee. Op de Wii U zitten vooralsnog geen GameCube-aansluitingen, dus zal Nintendo een speciale kabel ontwikkelen om toch die controllers te kunnen gebruiken die veel gamers als beste allertijden verkiezen. Overigens is de game trouwens ook gewoon te spelen met de Wii-controller, de Pro Controller én de Wii U GamePad, maar die hebben wij niet uit kunnen proberen.

Eén van de beste fightinggames
We kennen de personages van Nintendo als meestal vreedzame persoonlijkheden. Super Smash Bros. brengt hier verandering in en zet al deze personages tegen elkaar op in een battle waar alles is toegestaan in één van de vele arena's. Ook al is het een fightinggame, Nintendo weet altijd veel lol in deze serie te stoppen door gekke bewegende arena's te creëren, items als bananen en pokéballs daarin te stoppen, de personages vette aanvallen mee te geven en een vleugje chaos toe te voegen. Dat is een geslaagd concept.

Hoewel Super Smash Bros. Brawl op de Wii best tegenviel, deden de twee delen daarvoor dat zeker niet. Er waren genoeg redenen voor Nintendo om Super Smash Bros. voor de Wii U en 3DS wél tot een feestje te maken. En mijn eerste indruk na een speelsessie op de Wii U zegt me dat ze aardig op weg zijn. We kwamen net zoals in Melee die enorme hoeveelheid items tegen die de game een hoop fun meegeeft. Wapens, bommen, sterren, pokéballs, er komt van alles in de arena terecht die je op kunt pakken om een speciale aanval uit te voeren. Zelfs een Nintendogs-bot is aanwezig, waardoor er een reusachtige Nintendog het beeldscherm aflikt. Niemand heeft er iets aan, want de spelers zijn door de hond niet meer zichtbaar, maar lachen is het zeker wel! Ook het Super Smash-item is weer van de partij, waarmee ieder personage een superaanval krijgt.

Ook een aantal nieuwe personages maken hun debuut in Super Smash Bros., wat eigenlijk ook niet te missen is bij een nieuw deel. Greninja, een nieuwe Pokémon, is zowel krachtig van dichtbij én ver weg en bokser Little Mac weet met zijn boksersvuisten een aantal rake klappen uit te delen die zwakke tegenstanders zo de ring uit slaan. De Wii Fit Trainer is ook onderdeel van het gevecht en weet met haar flexibiliteit een aantal mooie moves te maken. Nog meer nieuwe personages zullen hun entree maken, waaronder Pac-Man en Palutena. Nintendo maakt deze bekend op de website.

Smash Bros voor 3DS is anders
De 3DS heeft wat minder dan de Wii U, maar het cartoony stijltje zorgt ervoor dat de game er ook op deze handheld netjes uitziet met een vloeiende framerate en veel details. Uiteraard zie je het verschil met de Wii U nog wel goed.

De 3DS heeft naast de klassieke battles in SSB ook een andere modus die we konden spelen bij Nintendo. Bij Smash Run krijg je samen met drie anderen met wie je speelt eerst vijf minuten om in een doolhof vol met monsters jezelf zo sterk mogelijk te maken. Ieder verschillend soort monster levert weer een andere boost op en uiteindelijk ben je op verschillende fronten getraind. Sterker en sneller bijvoorbeeld. Wanneer de tijd op nul staat, begint het klassieke arenagevecht waarin je je opgebouwde boosts meeneemt om zo de rest te verslaan.

Voorlopig oordeel
Nintendo weet dat ze met Super Smash Bros. een belangrijke troef in huis hebben om veel gamers enthousiast te maken voor de Wii U en 3DS en om fans te voorzien in hun behoeften. De game heeft zeer veel potentie en ziet er op de console en handheld goed uit. Een groot pluspunt vind ik de GameCube-controller support. Zoals het er nu naar uitziet, weet Nintendo de beste punten uit Melee op te pakken en te verwerken in een nieuw jasje. Succes is haast gegarandeerd.

Super Smash Bros. verschijnt op 3 oktober voor de 3DS en in de winter voor de Wii U.