Preview: Sword Art Online: Lost Song

Geplaatst: 27 oktober 2015 17:00

Binnenkort komt er weer een nieuwe game uit voor de animeliefhebbers. Elke animekenner weet waar je het over hebt als je Sword Art Online noemt. De animeserie is erg populair, wat natuurlijk vraagt voor weer een nieuwe game, ditmaal voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita. Alhoewel de game afwijkt van het verhaal binnen de anime, moet Sword Art Online: Lost Song een mooie aanvulling worden voor de Sword Art Online-liefhebbers.

ALfheim Online

De game mag dan Sword Art Online heten, toch speelt het zich af in een andere game. Oké dat klinkt misschien een beetje raar, maar de Sword Art Online-kenners weten dat je eigenlijk met deze game een hoofdpersoon speelt dat zelf ook weer een MMO speelt. Het is een beetje hetzelfde concept als de .hack-games welke toentertijd op de PlayStation 2 verschenen. De anime draait namelijk om een MMO-game waarin mensen uit de echte wereld zijn opgesloten en alles uit de kast moeten halen om deze game nu echt te overleven.

De andere game waar ik het in het over had, is ALfheim Online. Nadat de ontwikkelaar van de Sword Art Online-games failliet is gegaan, zijn de servers overgenomen en is ALfheim Online gecreëerd. Deze nieuwe wereld is gebaseerd op elfjes en Noorse mythologie, en is ook de eerste wereld waarin het mogelijk is te vliegen. In Sword Art Online: Lost Song is het dan ook mogelijk om tussen bestemmingen te vliegen als een elfje. De game speelt zich namelijk af in deze sprookjesachtige wereld en is daarbij gebaseerd op de originele Sword Art Online-anime. De game hoort dan ook een mooie aanvulling te zijn op de anime zelf.

Nieuwe extra's

Een andere wereld zorgt natuurlijk ook voor nieuwe wapens, quests, karakters, omgevingen enzovoort. Zo zijn er ook gevechten die daadwerkelijk in de lucht afspelen. Dit brengt een geheel nieuwe ervaring naar de games. Daarbij kun je met je partymembers een partnerschap aangegaan om zo aanvallen te combineren en zo strategisch gezien meer damage te kunnen aanrichten aan bepaalde vijanden. De equipments worden ook weer flink aangevuld met nieuwe wapens. Welke wapens dit zijn, blijft vooralsnog een verrassing.

In de game kunnen we sowieso twintig belangrijke karakters verwachten, welke bekend zijn uit de anime. Natuurlijk zijn karakters zoals Kirito, Asuna, Leafa en Lisbeth van de partij. Je kunt tijdens de game altijd een party maken met drie members en deze kun je dus gebruiken om een partnerschap aan te gaan voor extra damage. Daarbij is Lost Song de eerste game binnen de serie die andere speelbare karakters toevoegt. Voorheen kon de game allen met Kirito worden doorlopen.

Waarom nu pas?!

Ondanks dat Sword Art Online: Lost Song alweer het derde deel is binnen de serie is, wordt dit pas het tweede deel dat in het westen verschijnt. Veel fans zullen dan ook erg blij zijn dat er een nieuwe Sword Art Online-game aankomt. De game is inmiddels in Japan al meer dan een half jaar beschikbaar, wat er natuurlijk ook voor zorgt dat de game een klein beetje achterloopt op de graphics wanneer deze in de Nederlandse winkels ligt. Al ben ik zelf van menig dat de graphics minder belangrijk zijn bij anime/Japanse games. Deze hebben toch altijd hun eigen unieke stijltje en iets achterlopende graphics past vaak wel bij dit sfeertje. Toch is het altijd jammer dat we in het westen zo vaak achterlopen op Japan of de game zelfs helemaal niet krijgen, maar gelukkig is de eerste Sword Art Online-game aangeslagen en zullen meer toekomstige titel vast ook hun weg naar het westen weten te vinden.

Verwachting

Uit ervaring kan ik helaas niet spreken, aangezien ik de eerste Sword Art Online-game niet heb gespeeld, maar wanneer je de feiten vergelijkt, maakt de game aardig wat sprongen vooruit. Zo kan je nu meerdere speelbare karakters kiezen en heeft de game een gloednieuw battlesysteem, namelijk de aerial battles. Het rondvliegen moet natuurlijk niet te makkelijk worden. Ik ben erg benieuwd hoe ze het navigeren precies in elkaar hebben gezet. Als je rondvliegt, kun je gemakkelijk dingen over het hoofd zien. Persoonlijk kijk ik in elk geval erg uit naar de game en ik hoop dan ook dat er toffe nieuwe wapens en aanvallen worden toegevoegd. We zullen het over drie weken pas echt kunnen beoordelen.

Sword Art Online: Lost Song verschijnt op 13 november op de PlayStation Vita en de PlayStation 4.