Preview: Timberborn - De bevers overleven

Geplaatst: 8 februari 2021 14:00

Het is ondertussen wel bekend dat ik graag city-survival builders speel. Een genre dat de afgelopen jaren maar enkele goede titels heeft gezien. Vorig jaar verschenen de eerste games in Early Access en ook 2021 staat vol in het teken van de city-survival builders. Ik zei dan ook niet voor niets in de Rondvraag dat de city-survival builders volop terugkeren en het jaar gaan domineren. Een van de games waar ik het meest enthousiast over was, is de game Timberborn. En wat blijkt? Mechanistry heeft een demo geleverd voor het Steam Game Festival. De bevers heersen niet alleen over de wereld, maar hebben ook mijn leven overheerst dit weekend.

Het verhaal achter Timberborn

Mechanistry is een kleine Poolse studio die nog ontzettend nieuw is in de industrie. Timberborn wordt hun allereerste game en dat belooft wat voor de toekomst. Het is geen verrassing meer dat Poolse studio’s altijd met interessante concepten komen en zo ook Mechanistry. Timberborn gaat namelijk over een groep bevers die na de Apocalyps een nederzetting proberen op te bouwen. De mensheid heeft deze Apocalyps niet overleefd, maar de ruïnes van de gebouwen zijn op sommige plekken nog wel zichtbaar. De aarde mag dan nog ronddraaien, erg levendig is het niet meer. Hoewel er een grote rivier door de map stroomt en het land eromheen nog mooi groen is, is het verder landinwaarts ontzettend dor en groeit er niets meer. Het is dan ook aan de bevers om het land weer te laten opbloeien, om zo hun overlevingskans te vergroten. De natuur helpt niet bepaald mee, want om de zoveel tijd heerst er een droog seizoen. Tijdens dit seizoen droogt de rivier compleet uit en sterven alle planten. Weten de bevers hiermee om te gaan? Die zware taak wordt bij jou gelegd.

Dit is een concept wat ik niet eerder heb gezien en het voedt dan ook zeker het enthousiasme dat ik heb voor de game. De art-stijl van de game ziet er ook nog eens goed uit en de bevers zijn ontzettend schattig. Oog voor details heeft de studio ook gehad. Naast dat er muziek speelt op de achtergrond en je de rivier hoort stromen, kun je ook op de bevers zelf klikken. Je zult ze niet verstaan, want ze mompelen wat rare geluiden. Zo hoor je ook snurkende geluiden wanneer je op de huizen van de bevers klikt. Dit zijn nu kleine details waar ik erg vrolijk van word, vooral omdat dit gewoon een demo is. Voor de rest kun je Timberborn vergelijken met een typische city-survival builder en dat is dan ook wat ik ga doen.

Niet klagen, maar knagen.

In city-survival builders draait alles om het bouwen van een nederzetting, terwijl je probeert om de bevolking in leven te houden. Hierdoor zit er vaak een strategie element in, omdat je de grondstoffen in de gaten moet houden en op tijd je nederzetting moet uitbreiden. Doe je dit te snel, dan sterft iedereen van de honger. Dit principe geldt ook voor Timberborn. De bevers hebben voedsel en water nodig om te overleven. In het begin doe je dit voornamelijk door het verzamelen van bessen, maar later kun je boerderijen bouwen om wortels en aardappelen te planten. Het water moet verzameld worden door speciale waterpompen en wordt opgeslagen in watertanks. De bevers vinden het ook fijn om te slapen in een huis, in plaats van op de grond. Het bouwen van huizen zorgt er namelijk voor dat de bevers zich blijven voortplanten, wat cruciaal is. Dat is de basis van het overleven. Het welzijn van de bevers hangt ook af van de voedzaamheid van het eten, dat verdeeld is in drie categorieën. Maar denk ook aan entertainment, het sociale leven en de omgeving. Weet je ervoor te zorgen dat het welzijn van de bevers goed is, dan krijg je allemaal bonussen die je helpen om je nederzetting verder uit te breiden.

Naast de basisgebouwen die zorgen voor de eerste levensbehoeftes heeft Timberborn nog meer te bieden. Wil je namelijk meer gebouwen vrijspelen dan moet je eerst een Inventorshut bouwen. Wat de bever hier doet, mag Joost weten, maar dit zorgt voor de Science-punten. De Science-punten kun je vervolgens gebruiken om platformen vrij te spelen, een irrigatietoren of bijvoorbeeld een tempel. Een aantal van de gebouwen kosten ontzettend veel punten, dus die zul je zeker in het begin nog niet vrij kunnen spelen. Sommige gebouwen hebben daarnaast elektriciteit nodig om te werken. Dit bereik je door een waterwiel te bouwen of een bever aan een rad te laten draaien. Ook hier komt de juiste planning weer bij kijken, want via een schaft moet het gebouw verbonden worden met het waterwiel. We weten allemaal dat bevers graag aan bomen knagen en hout is dan ook de belangrijkste grondstof in de game.

Het bouwen van dammen en het gebruiken van explosieven om water op andere plekken te krijgen, speelt ook een grote rol. Ik heb hier nog weinig mee kunnen experimenteren, maar het is zeker een interessante toevoeging en past goed bij de bevers. Iets wat ik ook zeker niet mag vergeten om te benoemen, is het verticale bouwsysteem. Een aantal gebouwen zijn sterk genoeg om meerdere gebouwen te dragen. Zo kun je dus huizen op elkaar stapelen en zorg je met trappen en platformen ervoor dat de bevers erbij kunnen. Een van de voordelen van het bouwsysteem is ook dat je de gebouwen direct neer kunt zetten. De bevers halen vervolgens de grondstoffen uit de opslag en timmeren het gebouw in elkaar. Hierdoor kun je alvast vooruit plannen, vooral omdat je de bouw ook stil kunt leggen. Het enige waar ik niet zo enthousiast over was, is het bereik dat bepaalde gebouwen hebben. De bevers zoeken bijvoorbeeld alleen werk in het gebied rondom hun huis, waardoor je soms huizen op willekeurige plekken moet bouwen als je de nederzetting wilt uitbreiden.

Voorlopig oordeel van Anita

Wat ben ik enthousiast over Timberborn! Het is nog te vroeg om te zeggen dat dit de city-survival builder van het jaar wordt, maar ik heb al de neiging om te zeggen dat deze game in mijn top tien van 2021 eindigt. De demo speelde ontzettend lekker weg, de interface is duidelijk en ook de map heeft al een mooie grootte. De gehele game is ook een leerproces, waardoor het overnieuw beginnen totaal niet frustrerend is. Uiteindelijk kom je in een nieuwe save weer verder en leer je nieuwe strategieën. Het is dat bepaalde functies niet beschikbaar waren, anders had ik niet het idee gehad dat ik een demo aan het spelen was. Ondanks mijn enthousiasme zijn er nog wel een aantal dingen die ik graag wil zien in Timberborn. Zo hoop ik op meer decoraties, nieuwe entertainment gebouwen, nieuwe werkplaatsen of meerdere versies van gebouwen. Aan het begin van de game werden al wel drie soorten bevers getoond, maar alleen de eerste was onderdeel van de demo. Ik ben dan ook benieuwd hoe verschillend de gameplay is als je een andere bever kiest. De game hint naar doelen die je kunt halen, maar het hoe en wat is mij niet duidelijk. Een soort verhaallijn of verschillende doelen zullen er in ieder geval voor zorgen dat je vaker terugkeert naar Timberborn. De game komt uit als Early Access titel in het eerste kwartaal van 2021, dus we zullen zeker meerdere updates krijgen.

Bron: Steam Game Festival

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Timberborn

Series

-

Uitgever

Mechanistry

Reviewscore

-

Platforms

Pc

Releasewindow

15 september 2021

Ontwikkelaar

Mechanistry

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord