Preview: Time Crisis: Razing Storm

Veel games hebben, naast de toffe actie die ze bieden, vaak een boeiend verhaal dat positief bijdraagt aan het plezier dat je beleeft tijdens het spelen. Hoe veel het soms ook om de gameplay gaat, er zit altijd een klein verhaal achter jouw bezigheden. Time Crisis: Razing Storm daarentegen wil niets van een heel verhaal weten en heeft eigenlijk maar één enkel doel: vernietig alles wat je ziet bewegen!

Last-minute verhaal
Voor iedereen die na het lezen van de inleiding nu heel kwaad wordt omdat er wel degelijk een verhaal in Time Crisis: Razing Storm aanwezig is: als je een game wilt spelen met een goed verhaal zul je je geluk toch ergens anders moeten zoeken. Oké, de story mode heeft een verhaaltje: de Amerikaanse overheid heeft je naar Zuid-Afrika gestuurd om daar het hoofd van een terroristische organisatie op te pakken, om op die manier een grootschalige oorlog te voorkomen. Na het lezen van de inhoud kun je toch niet anders concluderen dat dit last-minute nog even als anekdote bedacht is, want een verhaal kun je dit toch niet noemen. Niet overtuigd? Jammer dan, tijd voor actie!

Multiplayer Move
Razing Storm is dus een spel waarin je alles om je heen zo snel mogelijk neer moet knallen. Dit kun je doen in heel veel verschillende modi die je in je eentje (Story Mode) of met meerdere (Arcade Mode, Centry Mode en Online Battle Mode) mensen tegelijk kunt spelen. Van de singleplayer, de Story Mode dus, heb ik nog niet veel gezien, maar neem van mij aan dat het er ook hier op neerkomt om door een level te rennen en op je weg naar de uitgang alles neer te knallen waar beweging in zit. De echte leuke modi in Razing Storm zijn die met meerdere spelers. En ja, deze modi speel je in combinatie met niets minder dan de PlayStation Move.

Move en accessoire
De game werkt dus in combinatie met de Move, maar er is nog een hebbedingetje die je kan helpen bij het spelen: een heus wapen! Nee, geen echt pistool, maar een omhulsel voor je Move, waardoor je nog meer het gevoel hebt dat je echt aan het schieten bent (zie foto). Deze accessoire is niet per se nodig, maar om de game met dit wapen te spelen is natuurlijk een stuk leuker. Een minpunt is natuurlijk dat je vier van die extra wapens nodig hebt als je met drie andere vrienden wilt gamen, maar dat is nou eenmaal niet anders. Je moet er wat voor over hebben.

Competitief, maar voor hoelang?
Terug dan naar de modi. Ik heb een tijdje geleden één van de modi kunnen spelen, waarin ik het opnam tegen één andere tegenstander. Het doel was om zoveel mogelijk vijanden neer te knallen en een hogere score te halen dan je tegenstander. Het schieten doe je door de Move controller naar het scherm te richten. Met de knop op je geweer kun je schoten afvuren en door je Move controller te bewegen kun je op andere delen van het scherm richten. Het doorlopen van het level gebeurd vanzelf, dus het schieten is het enige waar je je mee bezig moet houden als je een level doorloopt. Deze competitieve modus is natuurlijk wel leuk, het is alleen de vraag of het ook heel lang leuk blijft

Voorlopig oordeel
Time Crisis: Razing Storm staat weer garant voor uren speelplezier in je eentje of met maximaal vier andere mensen lokaal of acht mensen online. Het is echter de vraag of het na die uren speelplezier nog leuk blijft of dat het na een tijdje toch een beetje gaat vervelen om steeds maar weer je highscore in dat ene level te verbeteren. Wat mij betreft is Razing Storm een geweldige game voor feesten en partijen, maar daarbuiten lijkt het me allemaal wat matig. De game is vanaf 3 november verkrijgbaar voor de PlayStation 3.