Trailer
Titan Quest II nu beschikbaar via Steam Early Access
1 augustus 2025Tijdens de THQ Nordic Showcase 2025 heeft er een shadow drop plaatsgevonden. De Early Access van de actievolle RPG Titan Quest II is eindelijk beschikbaar!
Na bijna twintig jaar is het vervolg op Titan Quest eindelijk hier. Titan Quest II is nu beschikbaar in de Early Access en dat betekent dat je nog niet in de volledige game kunt duiken. Het plan van de ontwikkelaars is om elke drie maanden een grote update uit te voeren. In de tussentijd komen er kleine updates naar buiten en uiteraard de nodige hotfixes. In de toekomst verschijnen er nieuwe masteries, een character creation-modus en een nieuw hoofdstuk. Titan Quest II is daardoor een typische Early Access game die je nu voor de helft van de prijs kunt aanschaffen. Ik ben in de mythische wereld gestapt om te kijken of Titan Quest II al de moeite waard is.

Mocht je in al die jaren nog nooit gehoord hebben van Titan Quest, dan moet je weten dat het tweede deel wederom behoort tot de action RPG’s. Als vergelijkbare games kun je denken aan Diablo, Grim Dawn en Path of Exile. Het grote verschil is echter dat Titan Quest II geen microtransactions heeft, geen live-service model volgt en daardoor een volledige campagne biedt. Een campagne die momenteel natuurlijk nog niet volledig is, want je kunt alleen een gedeelte van het eerste hoofdstuk spelen. Het verhaal begint op Proti Island waar je wordt bijgestaan door een mentor. Je hebt je hele jeugd besteed aan haar trainingen, maar niemand begreep waarom. Dat wordt al snel duidelijk, want een van de goden heeft je op de dodenlijst gezet. De precieze reden weet je niet, maar ontsnappen is dan ook het belangrijkste. De korte dialogen worden ondersteund met sterke voice acting en soms word je getrakteerd op een cinematische cutscene. Het is eigenlijk jammer dat deze zo weinig plaatsvinden, want de kwaliteit is zeer hoog. Met daarbij wel een klein probleem, want de ondertiteling is niet aanwezig bij de cutscenes en door de muziek is het lastig om alles goed te verstaan.
De charme van Titan Quest II zit hem direct in de gebieden die je mag verkennen. Hoewel ze duidelijke grenzen hebben, zijn er precies genoeg zijwegen aanwezig om even wat kisten te openen voor extra loot. Daarnaast is de kwaliteit van het design simpelweg fantastisch. Je waant je echt in de klassieke tijd en krijgt te maken met genoeg afwisseling. Je ziet al snel oude ruïnes en vergaande tempels voorbijkomen, terwijl je daarna een strand of een grot verkent. Je zult weinig interactie hebben met de wereld zelf, maar het is simpelweg genieten om er doorheen te lopen. Ook aan de muziek valt niets op te merken, want eigenlijk wilde ik het menu niet eens verlaten. Toch zijn er kleine kanttekeningen bij de audio. Tijdens het vechten missen er wat details, omdat je alleen de wapens hoort en de muziek die op de achtergrond speelt tijdens het vechten klinkt voor de situatie net wat te vreedzaam.

Bij een actie-RPG zijn de gameplay-loop en de vrijheid die je krijgt als speler onderdeel van de belangrijkste aspecten. Die vrijheid zit hem in het kiezen van een van de vier masteries. Het gaat dan om Earth, Rogue, Storm en Warfare. Aan de namen kun je al zien dat het hier simpelweg gaat om een soldaat, twee verschillende magiërs en de rogue class. In de game moet je tweemaal een keuze maken, wat betekent dat je twee masteries moet uitkiezen. Ik heb ervoor gekozen om de Rogue en Warfare mastery met elkaar te combineren, omdat je dan op de ranger en sluipmoordenaar route terechtkomt. Dit zijn mijn twee favoriete classes en daardoor was de keuze snel gemaakt. Ik heb hier ook de meeste ervaring mee en dat helpt direct voor de preview. Mocht je net zoals ik graag met een pijl-en-boog vechten dan zul je dezelfde combinatie moeten maken. De ranger heeft namelijk geen aparte mastery, maar door de vele abilities rondom de aanvalssnelheid is Rogue de juiste keuze. In het begin voelt de combat wat traag aan, maar naarmate je meer actieve en passieve abilities hebt geselecteerd, des te sneller en beter de combat gaat aanvoelen. Met de Sweeping Strike sla je met je zwaard in het rond, wat ideaal is als je wordt omsingeld. Terwijl je met de Grenade-ability een granaat kunt gooien. Om deze abilities te gebruiken moet je de manabalk in de gaten houden.
Daar blijft het niet bij, want er zijn nog genoeg keuzes te maken. Je mag namelijk de abilities volledig aanpassen aan de hand van elf modifiers. In het begin krijg je deze direct na het inleveren van een skill point, waardoor een ability van level drie al direct drie modifiers kan hebben. Om je een handje te helpen zal ik wat voorbeelden geven. Bij de granaat kun je ervoor kiezen om na de explosie een cirkel van vuur of gif te creëren. De Trick Shot aanval van de Rogue kan dan weer vijanden vertragen, maar je kunt ook gaan voor bleeding-effecten of gewoon extra schade. Je bent niet verplicht om verschillende modifiers aan te klikken, want je kunt ook de modifiers upgraden. Door in de wereld rond te lopen kom je telkens verschillende soorten vijanden tegen. Voor een game die gebaseerd is op de Griekse mythologie vind ik de selectie aan de matige kant, maar we zitten nog in het begin van de game. Je komt voornamelijk krabben, skeletten, spinnen en adelaars tegen. Ik heb het dan niet over eenlingen, maar over groepen, want ze vinden het leuk om je te omcirkelen. Het is daardoor fijn dat je twee set-ups hebt. Hierdoor kun je met een simpele druk op de knop wisselen van een range-setup naar de mêlee-setup. Om je skills echt te testen is er in ieder gebied een eindbaas aanwezig. Deze zijn gebaseerd op de mythologie en bieden genoeg uitdaging, omdat ze verschillende aanvallen hebben. Wat fijn is, is dat de aanvallen netjes worden getoond, zodat je precies kunt zien wanneer je buiten bereik bent.
Wanneer je sterft of besluit om de game af te sluiten, komen alle vijanden in een gebied weer terug. Wat typisch is voor een actie-RPG. Ik had daar geen enkele moeite mee, want Titan Quest II biedt in elk gebied meer dan genoeg portalen. Door vijanden te verslaan en kistjes te openen krijg je wapens en armour. Wat je krijgt, is volledig willekeurig en daardoor duurde het even voordat ik mijn personage volledig had aangekleed met magische voorwerpen. Als ranger en rogue wilde ik de focus leggen op light armour en natuurlijk kreeg ik alleen heavy armour. Hoewel dat jammer is, kun je dit verkopen bij de handelaren. Met een beetje geluk kun je vervolgens daar wel een geschikte ring, amulet of helm kopen. De bekende attributen bepalen of je bepaalde wapens en armour mag dragen. Deze attributen zijn onderverdeeld in Agility, Knowledge, Might en Vigor. Als je veel punten besteed in Agility en Knowledge dan gaat ook automatisch je Cunning omhoog. Might en Agility zorgt dan weer voor Fitness. Deze tweede attributen zijn gericht op het verbeteren van de aanvallen die je doet. Vergeleken met het uitgebreide mastery-systeem voelt dit wat simpel aan, maar het biedt genoeg voor het huidige systeem rondom de armour.
De armour die je vindt is onderverdeeld in bepaalde groepen. Deze zie je in elke RPG verschijnen en maakt duidelijk of het magisch, rare, epic of legendary is. In Titan Quest II kun je in de instellingen aangeven of jij liever de typische Titan Quest kleuren wil of toch liever de standaardopties van het genre. En dat is nu net het mooie aan deze game, ook in de instellingen valt er genoeg aan te passen. Zo loop ik graag rond met de WASD-knoppen, terwijl ik aanval met de muisknop. Mocht je daar geen behoefte aan hebben dan is rondlopen met de muis een optie. En zo zijn er nog meer tweaks rondom de zichtbaarheid van de gezondheidsbalken van de vijanden en de auto-equip. Het is duidelijk dat de game in de Early Access zit, maar dit laat zien dat ze veel aandacht hebben voor de persoonlijke voorkeuren van de spelers.

Titan Quest II is qua content een typische Early Access game. Na ongeveer tien uur ben je wel klaar met de campagne, tenzij je van plan bent om de campagne meerdere keren te doorlopen om alle masteries uit te proberen. Dat gezegd hebbende is de kwaliteit van de game op veel gebieden al hoogstaand te noemen. De muziek, het leveldesign, de cutscenes en het verhaal zitten al goed in elkaar. Dankzij alle opties in de instellingen en de mogelijkheden om abilities aan te passen, is er oog voor de persoonlijke wensen van de speler. Daardoor is het voor actie-RPG fans de moeite waard om vroegtijdig in Titan Quest II te duiken. Doordat vechten een grote rol speelt zijn de gebieden onderdeel van de gameplay-loop. Hier vind je telkens nieuwe vijanden die soms wat loot laten vallen. Het is jammer dat die momenteel nogal generiek zijn. Je komt voornamelijk wat krabben, spinnen en skeletten tegen. Deze passen bij het Griekse thema, maar ik hoop dat we later nog meer mythologische wezens gaan tegenkomen. In elk gebied is er ook een eindbaas aanwezig die met zijn speciale krachten jou een kopje kleiner maakt. Deze gevechten zijn uitdagend, omdat je rekening moet houden met de aanvallen en jouw build. Doordat het een Early Access game is, ga je wel wat kleine problemen tegenkomen. De cutscenes hebben nog geen ondertiteling en sommige skills werken nog niet naar behoren. Het wordt interessant om de grote contentupdates te volgen, want Titan Quest II is al goed op weg om een fantastische game te worden.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Grimlore Games
Uitgever:
THQ Nordic
Release:
1 augustus 2025
Reviewscore:
-
Platforms:
Trailer
Tijdens de THQ Nordic Showcase 2025 heeft er een shadow drop plaatsgevonden. De Early Access van de actievolle RPG Titan Quest II is eindelijk beschikbaar!
Trailer
Tijdens de Future Games Show werd een uitgebreide deep dive trailer van Titan Quest II getoond. Helaas is een releasedatum voor de game nog steeds niet...
Nieuws
De Early Access van Titan Quest II - welke in de winter had moeten plaatsvinden - staat nu gepland voor de zomer 2025 en THQ Nordic legt graag uit waarom.
Gameplay
De eerste gameplaybeelden van Titan Quest II doen ons wel heel erg denken aan een andere game...