Preview: Total War: Shogun 2

De linies staan klaar. Achter je in het bos staat je cavalerie ongeduldig te trappelen. Voor je staan je linies met boogschutters, bewapende boeren en, natuurlijk, samurai. In de verte glinsteren de wapens van je tegenstanders in de felle zon. Mooi. Dan hebben wij de zon in de rug. Je rijdt voor je leger langs, terwijl je een inspirerend verhaal vertelt over voorouders die elkaar hier al eerder ontmoet hebben. Net zoals toen komt vandaag de overwinning! Je leger brult in pure bewondering voor jou. Jij bent meer dan een generaal. Jij bent de held van jouw clan!

Total War: Shogun 2
Sinds Empire: Total War en Napoleon: Total War heeft Creative Assembly niet stil gezeten! Ze zijn met de Total War serie weer teruggegaan naar hun roots met een opvolger voor hun uit 2000 stammende Shogun: Total War. In Total War: Shogun 2 ben jij een van de grote warlords die in het feodale Japan strijden om de macht. Hiertoe moet je je landen managen, je nederzettingen en legers opbouwen en natuurlijk oorlog voeren!

De clan en de warlord
De generaals van Total War: Shogun 2 zijn van een iets ander kaliber dan de generaals uit voorgaande delen. Zo zijn je warlords meer dan generaals. Voor je leger zijn ze helden, levende goden, krijgers die inspireren tot grootse daden. Zo zullen je generaals voorafgaand aan het gevecht een inspirerende speech houden die, als je generaal er goed in is, je leger met verhoogd moraal het gevecht in zal sturen. Je generaals kunnen in het spel, naar mate ze succesvoller zijn, extra vaardigheden verzamelen, die ze zowel op als buiten het slagveld zullen helpen bij je veroveringen.
Zeeslagen zullen ook van een ander kaliber zijn. De oude Japanse marine is niet meer dan een kustvloot, welke de landerijen van vijandige clans kan bedreigen. Zo zullen deze drijvende kasteeltjes naast elkaar komen te liggen, waarop een handgevecht uit zal breken tussen de bemanningen. Landingsacties zullen ook tot de mogelijkheden behoren, waarbij je je troepen veilig aan land moet krijgen om daarna het toegesnelde landleger het hoofd te bieden.

Nieuwe engine
Voor Total War: Shogun 2 heeft Creative Assembly alles uit de kast gehaald. De engine ondersteunt met DirectX 11 de nieuwste grafische standaard in pc-gaming. De engine is krachtig genoeg om tot 56.000 eenheden tegelijk op het slagveld te zetten, iets wat tot nu toe nog niet mogelijk was in de Total War-serie. Ook zijn weereffecten toegevoegd, die zowel grafisch als speltechnisch effect hebben. Zo zal het water in een stevige regenbui van je manschappen druipen en zullen je pijlen minder ver komen. De omgevingen zijn, zoals we ondertussen al gewend zijn van Creative Assembly, adembenemend. Van uitgestrekte bossen tot glooiende grasvlaktes, alles zal tot in de details uitgewerkt zijn.

Voorlopige Conclusie
Uit wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen van Total War: Shogun 2 kan ik maar één conclusie trekken: hij wordt geweldig! De vernieuwde engine en spelopties zullen veel aanstormende warlords tot zich roepen, mede dankzij de prachtige graphics en intense gameplay. Wat mij betreft kan deze game niet snel genoeg op mijn pc draaien!