Gameliner logo 20 jaar

Preview: Warhammer 40,000: Dawn of War IV - Terug naar de roots

-

Tijdens Opening Night Live bracht Deep Silver de aankondiging van Warhammer 40,000: Dawn of War IV naar buiten. Hoewel dit al het vierde deel in de serie is, kwam de aankondiging toch nog redelijk onverwacht. Games Workshop heeft bovendien besloten een andere ontwikkelaar in te schakelen voor de ontwikkeling van dit nieuwe deel. Waar eerst Relic Entertainment altijd verantwoordelijk was voor het creëren van de Dawn of War-games, is nu KING Art Games aangesteld als ontwikkelaar. De exacte reden waarom Relic Entertainment aan de kant is gezet blijft natuurlijk gissen, maar zou zomaar te maken kunnen hebben met de niet al te goede ontvangst van Warhammer 40,000: Dawn of War III. Want laten we eerlijk zijn, het derde deel was niet heel best. Of deze verandering van spijs ook doet eten is natuurlijk de vraag. Die som mocht ik vast op de proef nemen in Keulen, waar ik een uurtje met Warhammer 40,000: Dawn of War IV aan de slag mocht.

Frisse nieuwe wind

Laat ik gelijk maar even met de deur in huis vallen: ik heb tijdens mijn speelsessie helaas niet al te veel dingen van de game kunnen zien. Althans, ik heb natuurlijk een uurtje kunnen spelen, maar geen andere gamemodi gezien dan een missie. Vanzelfsprekend zullen ook de bekende gamemodi zoals Skirmish en Online zeker aanwezig zijn. KING Art Games wist voorafgaand aan mijn vuurdoop te vertellen dat de game ruim zeventig missies gaat bevatten die verdeeld zijn over in ieder geval vier facties. Een Warhammer-game kan natuurlijk niet zonder de aanwezigheid van de Orks en Space Marines. Dus die twee facties zijn sowieso vertegenwoordigd. Daarnaast zijn in ieder geval de Necrons aanwezig, maar ook een compleet nieuwe factie: Adeptus Mechanicus. Er is dus genoeg keuze wat facties betreft en de kans is meer dan aanwezig dat er later - al dan niet door middel van (betaalde) uitbreidingspakketten - nieuwe facties aan worden toegevoegd is meer dan aanwezig. Wat de ontwikkelaar daar tijdens de briefing verder nog aan toe wist te voegen is dat je de game waarschijnlijk meerdere keren moet spelen om alle missies te kunnen ervaren. Waarschijnlijk lopen bepaalde missies dus naast elkaar op hetzelfde moment.

In de demo die voor ons beschikbaar is gesteld, waren we veroordeeld tot het spelen met de Space Marines. Niet dat dat heel erg is, maar we hadden dus niet de keuze voor een bepaalde factie. Onze vijand in de missie waren de Orks. In het kader van de tijd werden we er redelijk blind ingegooid. Nu had ik persoonlijk de eerste drie delen nog niet gespeeld, dus was ik ook niet echt bekend met alle functies die de Dawn of War-games bieden, maar zelfs dan kun je redelijk intuïtief een leger opbouwen. Hoewel de gebouwen en units van de Space Marines relatief duur zijn. Wat ik heb begrepen vanuit de ontwikkelaars is dat bijvoorbeeld bij de Orks een heel ander verhaal. Die zijn misschien minder krachtig en sterk, maar zijn wel goedkoper om een leger mee te bouwen. Dat bouwen steunt overigens vooral op twee vormen van resources. De eerste is requisition en de tweede is power. Als je genoeg van deze grondstoffen binnen weet te harken, zorg je ervoor dat je een leger kunt opbouwen en nieuwe gebouwen neer kunt zetten. Ik heb in mijn leven best wel wat RTS-games gespeeld, dus wellicht heeft mij dat geholpen bij het onder de knie krijgen van de basis van deze game, maar ik denk dat je zelfs als nieuweling redelijk snel doorhebt wat ervoor nodig is om je leger uit te bouwen.

Warhammer 40000 Dawn of War IV preview1

Back to the future

KING Art Games heeft geleerd van de fouten die Relic Entertainment met Dawn of War III heeft gemaakt. Voor de ontwikkeling van Dawn of War IV is heel goed gekeken naar wat Dawn of War en Dawn of War II zo sterk maakten. En die goede eigenschappen worden samengebracht in Dawn of War IV. Een belangrijke wijziging is dat KING Art Games ervoor heeft gekozen om weer terug te keren naar de klassieke RTS ervaring. Om je missies tot een goed einde te brengen is dus weer echte base building vereist. Voor het optekenen van het verhaal van de game is Black Libraby auteur John French ook ingeschakeld. Het verhaal heb ik natuurlijk niet echt kunnen ervaren met het spelen van slechts een missie, maar met die back to the roots mentaliteit zit het wel snor. Warhammer 40,000: Dawn of War IV belooft in dat opzicht een klassieke RTS-ervaring te bieden in een modern Warhammer-jasje. Iets wat tijdens mijn speelsessie ook naar voren kwam. De game bevat de klassieke RTS elementen van basebuilding tot het sterker maken van je leger. Alles wat je ervan mag verwachten lijkt er ook in te zitten.

Wat wel nieuw is, is dat er ontzettend veel aandacht voor detail is vanuit de ontwikkelaar. Warhammer 40,000: Dawn of War IV ziet er dan ook uit om door een ringetje te halen, maar daar blijft het niet bij. Ook is er ontzettend veel tijd en aandacht besteed aan de verschillende models. Vaak zie je in RTS-games dat ze maar een beetje in het luchtledige slaan en dan blijkbaar een tegenstander raken. Hoe anders is dat in Dawn of War IV. Alle modellen zijn zo geanimeerd dat ze allemaal met elkaar kunnen vechten. Het maakt daarbij dus niet uit welke unit tegenover welke unit staat, je ziet ze ook echt verwikkeld zijn in een strijd. Dit versterkt enorm de immersie en zorgt ervoor dat de veldslagen die worden uitgevochten altijd vermakelijk zijn om naar te kijken. De grootte van de map die ik te spelen kreeg voelde ook goed aan. Het was ietwat aan de grote kant, maar voelde niet te groot aan. Er waren voldoende punten op de map te vinden die ik moest veroveren, waaronder een aantal locaties die als sidequest werden aangemerkt.

Warhammer 40000 Dawn of War IV preview2

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Games Workshop lijkt na het debacle van Dawn of War III ingezien te hebben dat het anders moet. Relic Entertainment is aan de kant gezet en in plaats daarvan is de ontwikkelaar KING Art Games - dat met Iron Harvest goed werk heeft verricht - ingeschakeld om het blazoen van het ingedeukte Dawn of War imago weer op te poetsen. Hoewel ik natuurlijk slechts een uur van de game heb ervaren, lijkt die keuze ontzettend goed uit te pakken. Warhammer 40,000: Dawn of War IV gaat terug naar de roots en pakt de bekende elementen waar de oude RTS-games zo geliefd om zijn. Het zal ongetwijfeld nog wel even duren voordat we echt te weten komen of Dawn of War IV er inderdaad voor kan zorgen dat we Dawn of War III snel weer kunnen vergeten, maar de voortekenen zijn positief.

Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Warhammer 40,000: Dawn of War IV

Ontwikkelaar:

KING Art

Uitgever:

Deep Silver

Release:

2026

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
Reacties
Avatar Frietrick
Frietrick

1 september 2025 om 20:04

The Emperor is pleased with your contribution...

Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord