Preview: Windblown - Zet maar in je verlanglijst

-

In 2018 kwam de studio Motion Twin met de game Dead Cells, een roguelike platformer die razend populair werd en ontzettend goed werd ontvangen door het publiek. Na die game jarenlang ondersteund te hebben, is het tijd voor iets anders. Motion Twin werkt momenteel aan de game Windblown wat wederom een roguelike is. De stijl van Dead Cells wordt echter overboord gegooid. Aangezien de Early Access van Windblow op 24 oktober begint, mocht ik alvast met de game aan de slag.

Windblown preview1

Welkom bij de Leapers Guild

Nadat je zonder introductie in een onbekend gebied terechtkomt, kun je niet anders dan gewoon het pad volgen om te kijken waar je uitkomt. Dat pad is niet zonder gevaar, want er lopen golems rond die niet blij zijn om jou te zien. Hoewel je wel degelijk een wapen in je hand hebt, is het onvermijdelijk dat je dood op de grond eindigt. Al moet je dit als een tijdelijke set-back zien, want je wordt wakker op een boot die geankerd ligt bij een vliegend eiland. Nadat je even flink hebt overgegeven, want doodgaan is nu eenmaal niet fijn, kom je van Eperin te weten dat je een Leaper bent. Deze dieren zijn in bezit van een Pulser, waardoor je naar de Vortex Sentinels kunt reizen en daarna weer veilig naar de Ark wordt geteleporteerd. Je speelt in Windblown namelijk niet als een mens, maar als één van de uitgekozen diersoorten. Je kunt kiezen uit de axolotl, de basilisk, vleermuis, huiscavia en de pangolin. Vooral de pangolin en axolotl zien er gaaf uit, maar als je echt niet kiezen kunt, kun je altijd nog van lichaam veranderen.

In de preview build mocht ik twee gebieden verkennen. Aangezien we het hebben over een roguelike is het niet zo dat je hier vrij heen kunt. Je begint in de kleurrijke Golem Gardens waar je wordt omringd door bloemen en watervallen. Weet je dat te overleven dan kun je naar het volgende gebied. Ik heb de laatste tijd het geluk dat ik games mag spelen die een kenmerkende kleurrijke stijl hebben, want Windblown past ook in dat rijtje. Volledig genieten van de omgeving is niet aan de orde, want je rent er letterlijk door heen. Leapers hebben toegang tot een dash, waar geen cooldown aan gebonden zit. Op deze manier kun je van rots naar rots en van eiland naar eiland dashen. Dit is uiteraard ook de manier waarop je de aanvallen van vijanden kunt ontwijken. Weet je dat op het juiste moment te doen dan word je beloond met de perfecte dodge, wat erg bevredigend is.

Geen run gaat verloren

De Golem Gardens zul je in het begin moeten zien te overleven met een Fisher Knife. Dit klinkt niet heel interessant, maar je speelt veel nieuwe wapens vrij. Na een aantal runs had ik eigenlijk geen favoriet, want elk wapen heeft een speciale bonus en ze spelen allemaal lekker weg. Met de Beat Bolt kun je vijanden vanaf een afstand veilig beschieten, terwijl de Katars extra schade doen als je een vijand van achter neersteekt. Ik moet zeggen dat de afstandswapens soms iets te sterk aanvoelen, maar de eerste twee biomen zijn natuurlijk een opwarmertje. Ondanks dat je na een aantal runs wel weet wat je bij bepaalde vijanden moet doen, blijft het interessant. Een run is namelijk nooit voor niets, want je neemt belangrijke grondstoffen mee naar de Leapers Guild. De cogs die je hebt verzameld, kun je bij Eperin inleveren voor upgrades. Zo kun je kiezen voor een health potion, maar ook bepaalde Trinkets. Dit zijn gadgets die een cooldown hebben, maar erg handig zijn als je wordt omcirkeld. De Blade Storm draait als een tornado om jouw personage heen en doet op die manier schade aan de vijanden die om je heen staan. Daardoor is het ook één van mijn favorieten.

Een run levert ook herinneringen op, waardoor je nog meer wapens en handige bonussen kunt vrijspelen. Daardoor kun je ook besluiten om tijdens een run te focussen op het verzamelen van de grondstoffen en herinneringen in plaats van het betreden van een nieuw gebied. Hoewel ik wat meer zijwegen zou willen zien, moet je keuzes maken. Wanneer obelisken een pad blokkeren bepaal jij welke kant je opgaat en wat je beloning wordt. Sommige zijwegen hoef je niet in, maar dan mis je weer een mooie hoeveelheid grondstoffen of een speciale boost. Wanneer je een gebied uiteindelijk hebt voltooid kom je terecht in een hot spring waar je levensbalk wordt gevuld, zodat je niet al halfdood in het volgende gebied belandt. Sterf je alsnog dan kom je al overgevend gewoon weer terecht op de Ark, want dat is nu eenmaal het leven van een Leaper.

Windblown preview

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

Windblown heeft mij een beetje weggeblazen met de preview build. Ik kan namelijk weinig kanttekeningen plaatsen. De vrolijke kleurrijke stijl zorgt ervoor dat de game zijn eigen identiteit heeft en door de onbeperkte dash, voelt elke run lekker snel aan. Dat wil niet zeggen dat het ontwijken van de vijanden zo simpel is, waardoor een perfecte dodge erg bevredigend is. Ik ben vooral benieuwd wat de andere gebieden gaan brengen qua vijanden en hoe het verhaal zich ontvouwt. De progressie die je boekt na elke run voelt in ieder geval goed aan, waardoor geen run verloren gaat. Daardoor heb ik in ieder geval de neiging om door te blijven spelen. Dankzij alle wapens, boosts en trinkets kun je verschillende vechtstijlen uitproberen. Motion Twin is dus al goed op weg met Windblown en de game is nog niet eens uit in Early Access. Moet je nagaan wat er allemaal nog kan worden toegevoegd. Door een succesvolle preview build kan ik zeggen dat je Windblown gerust aan je verlanglijstje kunt toevoegen.

Op 14 oktober kun je zelf met de demo van Windblown aan de slag. De voortgang neem je mee naar de volledige game, mocht je Windblown daarna aanschaffen.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Windblown

Ontwikkelaar:

Motion Twin

Uitgever:

Motion Twin

Release:

24 oktober 2024

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord