Preview: You Suck at Parking - Hands On The Wheel

Geplaatst: 9 augustus 2022 15:00

Parkeren, er zijn veel vooroordelen over (waarvan een aantal zonder twijfel waar zijn), maar één ding is zeker; veel mensen zijn er bijzonder slecht in. De ontwikkelaars bij Happy Volcano moeten een gigantische parkeerplaats voor de deur hebben want deze mensen hebben volgens mij bijzonder veel uit het raam staan kijken. Het heeft tot dermate veel inspiratie weten te leiden, dat ze gestart zijn met de ontwikkeling van You Suck at Parking. Een game waarin het voornamelijk gaat over, je raadt het al, parkeren… Gordels vast en crashhelm op, dit is de preview van de You Suck at Parking bèta!

You Suck at Parking Preview

Piepende bandjes en brandend rubber

You Suck at Parking is voor mij zo’n typische indiegame. Dat wil zeggen simpele controls, snelle gameplay en bijzonder weinig verhaal. Jij bent een auto, niets meer en ook niets minder. Je doel is om al scheurend en driftend te parkeren. De game kent zo’n honderd levels verspreidt over meerdere locaties die ieder eigen uitdagingen bieden. De moeilijkheid loopt steeds verder op, maar als het goed is doen jouw skills dat ook. Ieder level bevat meerdere parkeerplekken waar je pietje precies in dient te parkeren. Klinkt simpel zat, maar logischerwijs is dat zo makkelijk nog niet. De levels staan namelijk vol met obstakels. Denk hierbij aan landmijnen, gigantische ventilatoren, in de fik staande vangrails en grote magneten. Stoppen mag niet, anders moet je weer vanaf het startpunt beginnen. Daarnaast breekt de auto bij iedere bocht uit en heb je ook nog eens te maken met een beperkte benzinetank. Als klapper op de vuurpijl is ieder level voorzien van een timer, loopt deze af, dan faal je en moet je van voor af aan beginnen.

Alhoewel de gameplay zelf compleet anders is, doet de look-and-feel van You Suck at Parking sterk denken aan die van Overcooked en Moving Out. Grafisch kent de game veel overeenkomsten en ook hier dien je middels een worldmap van locatie naar locatie te reizen. Eén locatie bevat ongeveer vijf- tot acht levels die je volledig kunt perfectioneren. Voltooi je een level met eenzelfde hoeveelheid autootjes als parkeerplekken, dan heb je het level geperfectioneerd en krijg je een gouden parkeervakje toebedeeld. Je bent echter niet gebonden aan een bepaalde volgorde. Je kunt namelijk direct naar de moeilijkste locaties rijden. Daarnaast bevat de HUB-wereld genoeg geheime plekjes om te ontdekken. Hierdoor ben je naast het parkeren ook wel even bezig met het verkennen van de diverse eilandjes.

You Suck at Parking Preview1

De Battle Pass vloek

Naast een singleplayer beschikt You Suck at Parking ook over een multiplayer modus. Nu heb ik deze helaas niet zoveel kunnen testen aangezien de lobby’s redelijk beperkt waren vanwege de previewbuild. Maar als je dacht dat de solo gameplay al chaotisch was, dan kijk je in de multiplayer je ogen uit. Acht spelers kunnen online strijden om hetzelfde parkeervak. Net zoals in het echte leven komt daar het nodige duw en trekwerk aan te pas. Degene die zijn wagen in het vak weet te krijgen wint. Nouja, niet altijd want andere spelers kunnen je er ook weer uitschuiven. Een leuk strategisch steekspelletje dus. Mensen die liever het heft in eigen handen nemen komen overigens ook prima aan hun trekken in deze game. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om levels zelf op te zetten. Pak een stuk baan, een obstakel en een parkeervak en kwak het op een stuk land. Zo beperkt deze game zich niet tot enkel de singleplayer levels, maar zijn de mogelijkheden dus eindeloos!

Wanneer een game tegenwoordig multiplayer bevat, is customisation een must. En zeg je customisation, dan zeg je Battle Pass. Jup, ook You Suck at Parking moet geloven aan dit hippe verschijnsel waarbij je dient te grinden voor de nodige cosmetics. Misstaat het in een dergelijke game? Nee, niet bepaald, maar eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met al die Battle Passes. Afijn, je kunt de auto dus volledig aanpassen. Kleurtjes, decals, gekke hoedjes, ze zitten er weer allemaal in.

You Suck at Parking Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Alhoewel de guide die ik heb ontvangen duidelijk zegt dat dit nog geen reviewbuild is, heb ik met deze previewbuild toch een behoorlijk goed beeld gekregen van wat You Suck at Parking nou precies is. Zeker wanneer het aankomt op de singleplayer. De game doet sterk denken aan titels zoals Overcooked waarbij de floaty controls juist zorgen voor de uitdaging en hilariteit. Die hilariteit vloeit voornamelijk voort uit de frustratie die de talloze mislukkingen opwekken. Uitdaging bevat deze game overigens genoeg, want de talloze levels bieden veel plezier en tergende opdrachten. Ook de multiplayer is vermakelijk, maar verwacht geen tientallen uren aan speelplezier. Daar is deze game namelijk net iets te simplistisch van opzet voor. Begrijp mij niet verkeerd, simplisme is namelijk absoluut niet erg! Het is echter jammer dat ook deze game weer aan de vloek van de Battle Pass moet geloven. Is er dan echt geen andere manier om spelers te belonen met nieuwe gear? Anyway, You Suck at Parking lijkt een bijzonder vermakelijk tussendoortje te worden, zeker voor spelers die gewoon even wat eenvoudige afleiding zoeken!

Packshot You Suck at Parking

-

Happy Volcano