Terugblik: Payday 2 - Slecht zijn was nog nooit zo goed

Geplaatst:

In de afgelopen tien jaar heeft Payday 2 zijn positie als één van de populairste en meest iconische first-person co-op shooters weten te verkrijgen. De mogelijkheid om in de schoenen van de bad guy te stappen en samen met vrienden uitgebreide overvallen uit te voeren, heeft gamers over de hele wereld jarenlang geboeid. In dit artikel bekijken we de belangrijkste redenen die hebben bijgedragen aan de blijvende populariteit van de game, terwijl ik ook stil sta bij mijn eigen memorabele ervaringen in de criminele onderwereld van Payday 2.

Payday 2 terugblik

Er schuilt een bad guy in ons allemaal

Eén van de meest iconische aspecten van Payday 2 is het unieke concept, waarbij spelers de rol van professionele criminelen kunnen aannemen. Het concept van het uitvoeren van overvallen, het beroven van banken en het aangaan van intense vuurgevechten vormt een interessante breuk met traditionele gamescenario's. Daar waar je normaal in de huid van de held kruipt die de wereld moet redden, speel je in de Payday-games juist een crimineel. Als je het verhaal van Payday 2 een beetje volgt, leer je dat er achter elke heist en missie wel een specifieke reden ten grondslag ligt. Je zou je misschien afvragen of het concept van goed en slecht dan niet slechts een relatief begrip is. De mogelijkheid om de spanning te ervaren van het "slechterik" zijn, is in ieder geval een verfrissende en meeslepende verandering van stijl.

Eén van de andere iconische eigenschappen van de game is de nadruk op coöperatieve gameplay. Payday 2 met je vrienden spelen, zorgt voor extra plezier. Ondanks dat je Payday 2 ook prima in je eentje kunt spelen met bots in je team, is er niets dat de speelervaring samen met andere vrienden te boven gaat. De game beloont effectieve communicatie, teamwork en strategische coördinatie, want je moet naadloos met je teamgenoten samenwerken om je doelen te bereiken. Of het nu gaat om het coördineren van gelijktijdige acties tijdens een stealth-missie of het tegenhouden van hordes politieagenten tijdens een gedurfde overval, de coöperatieve gameplay in Payday 2 zorgt geheid voor onvergetelijke momenten van opwinding, overwinning en plezier.

Payday 2 terugblik1

Er gaat niets boven een roofoverval

Een andere reden voor de blijvende populariteit van Payday 2 is het grote aantal opties die spelers tot hun beschikking hebben. De game biedt een enorme diversiteit aan wapens, personages, gadgets, heists en missies om uit te kiezen. De mogelijkheid om je criminele personage aan te passen aan je favoriete speelstijl en te experimenteren met verschillende loadouts voegt diepte en herspeelbaarheid toe aan de game. Middels een Skill Tree kun je je personage verschillende vaardigheden en een rol binnen het team toewijzen. Dat versterkt ook weer de coöperatieve gameplay, waarbij elke speler zijn eigen expertise kan uitoefenen. Van zwaar bepantserde personages met enorm veel vuurkracht tot sluipende meesterbreinen met gadgets, de veelzijdigheid van de aanpassingsmogelijkheden zorgt ervoor dat elk personage dat je maakt uniek aanvoelt en talloze uren speelplezier oplevert.

Tot slot zijn de overvallen zelf natuurlijk het hart en de ziel van Payday 2, met een breed scala aan spannende en ingewikkeld ontworpen missies. Van het infiltreren in zwaarbeveiligde faciliteiten tot het stelen van kostbare artefacten, elke overval biedt weer nieuwe uitdagingen en mogelijkheden voor creatieve probleemoplossing. Voordat je de missie in stapt, word je gebrieft over de verschillende mogelijkheden om de heist te voltooien. Spendeer je wat geld om hulpmiddelen, zoals een lasersnijder of een boor voor kluizen aan te schaffen, of reken je op de krachten van je eigen teamleden? Kies je ervoor om de missie volledig stealth te doen, of ren je liever gewoon naar binnen om alles en iedereen aan gort te schieten? De aandacht voor details in het levelontwerp en de dynamische aard van de gameplay houden je hoe dan ook scherp en stimuleren je aanpassingsvermogen en strategische besluitvorming.

Payday 2 terugblik2

De beste herinneringen

Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen met Payday 2 door de jaren heen, dan zie ik dat de game me ongelooflijk veel plezier en memorabele momenten heeft bezorgd. Samen met vrienden urenlang uitgebreide overvallen coördineren, het opnemen tegen hordes politieagenten en gedurfde ontsnappingen tot een goed einde brengen, hebben allemaal bijgedragen aan de spanning en het gevoel van triomf dat de game biedt. Ik kan me nog een specifiek moment herinneren waarbij ik samen met mijn vrienden al drie uur aan een heist bezig ben geweest die we koste wat kost volledig in stealth wilden uitvoeren. Daarnaast wilden we ervoor zorgen dat er geen burgers werden gedood en wilden we elke cent die we in onze hebberige klauwen konden krijgen, meenemen. De missie was bijna ten einde en alles verliep volgens plan. Het doel, een kluis die zich achter een zware deur bevond, was in zicht en het enige dat we nog hoefden te doen, was ongezien de ruimte met de kluis in sluipen. Eén van mijn vrienden bedacht dat C4 een goede manier was om een gesloten deur te openen en ondanks dat hij technisch gezien gelijk had, zorgde dat er wel voor dat alles waar we de afgelopen uren mee bezig waren geweest, voor niets was. Het alarm ging af, de beveiligingssystemen sprongen aan en de politie was onderweg naar onze locatie. Ik heb nog nooit zo hard gevloekt, maar ook nog nooit zo hard gelachen.

Concluderend heeft Payday 2 dus terecht zijn status verdiend als geliefde en iconische first-person co-op shooter. De mogelijkheid om de rol van de slechterik te spelen, de coöperatieve gameplay met vrienden, de uitgebreide mogelijkheden en de diverse heists en missies die door de jaren heen constant zijn uitgebreid met nieuwe content dragen allemaal bij aan de blijvende populariteit van de game. Payday 2 heeft mij en veel andere spelers talloze uren van entertainment bezorgd. Ik kan niet wachten tot Payday 3 uitkomt en ik met mijn vrienden nieuwe avonturen als topcrimineel kan beleven!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot PAYDAY 2

Series

-

Uitgever

505 Games

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Switch

Releasedatum

16 augustus 2013

Ontwikkelaar

Overkill Software

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord