The Way of: Esport deel 2 - Een blik in de digitale wereld

-

In de vorige Way of hebben we de basis van esport behandeld. Waar ook de professionele gamers en fans een plek in kregen. Omdat de toernooien en competities nogal verschillend zijn per game, wordt dat in deze Way of uitgebreider bekeken. De populariteit per game wisselt nogal en gebaseerd op de kijkcijfers van 2019 ga ik het hebben over de vier populairste esport-games. Mocht je al interesse hebben gekregen in esport, dan is het nu de beurt aan de games om jouw attentie te pakken.

League of Legends

League of Legends is een Multiplayer Online Battle Arena game (MOBA in het kort) die door Riot Games in het jaar 2009 werd uitgebracht. Helemaal zelf bedacht is de game niet, want het is gebaseerd op de andere populaire MOBA game Dota 2. Het doel in de game is om de Nexus van de tegenstander te vernietigen, maar er zijn meerdere obstakels die overwonnen moet worden, voordat je hier terecht komt. Eén van deze obstakels zijn natuurlijk de vijf tegenstanders. Elk van de vijf spelers heeft zijn eigen rol, waar ook bepaalde champions aan gekoppeld zijn. De champions hebben hun eigen krachten en in de winkel kunnen nog items gekocht worden. Het is dus een team-game waar communicatie een grote rol speelt. In 2011 werd dan ook het eerste wereldkampioenschap gehouden, waar acht teams uit de wereld aan mee deden. Krachtpatser Korea deed hier toen nog niet aan mee en vaak wordt dit wereldkampioenschap niet helemaal meer serieus genomen. Dat Korea een krachtpantser wordt genoemd is niet voor niks, want het team SKT1 won in 2013, 2015 en 2016 het wereldkampioenschap. Het enige team dat dit drie keer voor elkaar wist te krijgen. Toch is het China die de afgelopen twee jaar domineerde op het wereldkampioenschap. Het wereldkampioenschap is dan ook het grootste evenement in League of Legends. Elk jaar wordt er dan ook een speciaal nummer voor gemaakt. Om er voor te zorgen dat de vier dominante regio's: Korea, China, Europa en Noord-Amerika de kans krijgen om het thuisland te zijn van het wereldkampioenschap, wordt er elk jaar gewisseld. Vorig jaar vond het wereldkampioenschap plaats in Europa en werd de finale gespeeld in Parijs waar de piek van vierenveertig miljoen kijkers werd behaald. Zonder de Chinese kijkers waren er bijna vier miljoen gelijktijdige kijkers.

Wie er naar het wereldkampioenschap gaat, wordt bepaald door de regio’s. In Europa is de belangrijkste competitie de LEC en de winnaar hiervan gaat door. In totaal brengen de vier grote regio’s drie teams naar het wereldkampioenschap. De resterende twee teams worden gekozen via een puntensysteem en de regional qualifier. Omdat dit verschilt per regio en ook nog eens verandert, ga ik hier niet verder op in. De rest bestaat uit de Wildcard teams van de kleinere regio’s zoals Zuid-Amerika en Turkije. De grote competities trekken de meeste kijkers en zijn het belangrijkst, maar in Europa zijn er ook kleinere regionale competities. De Spaanse League is bijvoorbeeld erg populair en spelers kunnen vanuit daar gescout worden voor een team in de LEC. Europa heeft dan ook de EU Masters, waar teams uit specifieke kleinere competities aan deelnemen. Deze competities zijn gebaseerd op de landen en hier zitten dan ook de Academy teams in van de LEC-teams. Zo heeft Fnatic een academy team genaamd Fnatic Rising die in de Engelse competitie speelt en te zien was in de EU Masters. In deze academy teams wordt talent klaargestoomd voor het echte werk en organisaties mogen hun spelers dan ook wisselen tussen het Academy team en het hoofdteam. De LEC, en de andere drie grote regio’s, bestaan uit een Spring Split en Summer Split. Hier tussenin vindt het internationale toernooi MSI plaats, waar alleen de winnaars van de Spring Split aan mogen deelnemen. Een stuk kleinschaliger dan het wereldkampioenschap, maar ook erg belangrijk. De uitgever Riot Games staat ook aan het hoofd van de esport, wat betekent dat zij alle competities en toernooien regelen. Wat een erg groot verschil is met een aantal andere games uit de esport-scene. League of Legends is door dit alles ontzettend gestructureerd wat er ook voor zorgt dat spelers per maand worden betaald voor hun werk, maar het prijzengeld per toernooi wel minder is dan andere esport-games. De streams zijn dan ook altijd te bekijken via Riot Games of via de naam van de regio.

Stream van Riot Games, de LEC.

Dota 2

Dota 2 werd door Valve in 2013 uitgebracht en is hierdoor eigenlijk een stukje later dan League of Legends. DotA 2 is echter het gevolg op Defense of the Ancients (DotA) dat een mod was voor Warcraft III: Reign of Chaos. Deze mod was al speelbaar in het jaar 2003 en de rechten werden uiteindelijk door Valve opgekocht, waardoor DotA 2 ontstond. In de game moeten twee teams van vijf spelers de Ancient van het andere team vernietigen. De spelers hebben elk hun eigen rol en kiezen aan het begin van de match een personage. Ook hier geldt dat de personages hun eigen krachten hebben en er extra items gekocht kunnen worden. DotA 2 is momenteel nog razend populair, terwijl dit in Europa niet echt zo lijkt te zijn. De grote fanbase van de game is dan ook te vinden in de Aziatische landen. In 2019 werd de finale van de Dota International twee miljoen keer bekeken en was er een prijzenpot van vijfendertig miljoen euro. De esport-scene van DotA 2 begon eigenlijk al toen Valve besloot om in 2011 op Gamescom een toernooi te organiseren met een prijs van anderhalf miljoen. Aan het toernooi deden zestien teams mee en het werd uiteindelijk gewonnen door Natus Vincere. Zij worden gezien als het team dat de eerste DotA International won.

Sindsdien is de DotA International dan ook het belangrijkste evenement in de DotA-Scene en werd jaren lang in Noord-Amerika gehouden. Aan de International doen teams uit verschillende regio’s aan mee. In totaal gaat het hier om achttien teams, waarvan er zes door middel van de Regionale Qualificaties worden uitgekozen. Hierdoor hebben Noord-Amerika, Zuid-Amerika, China, Zuidoost-Azië, Europa en CIS elk een team in de International. De overige twaalf teams komen binnen via de Dota Pro Circuit. Dit Circuit is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende toernooien die door Valve worden gesponsord. Hoe hoger je eindigt tijdens deze toernooien, hoe meer punten je krijgt. Dit is dan weer belangrijk om uitgenodigd te worden voor de Majors, de grote toernooien. Het prijzengeld voor deze toernooien is dan ook niet niks. De kleinere toernooien worden dan weer aangeduid als Minors. De streams van DotA zijn dan wel weer verdeeld over verschillende kanalen, die te maken hebben met de organisatoren. De international kan gekeken worden op de Dota2TI Stream of in DotA 2 zelf.

Van The International 2019 stream.

Counter-Strike: Global Offensive

Vergeleken met de eerste twee games is Counter-Strike: Global Offensive nogal verschillend. Het is een game die begon met Counter-Strike: Condition Zero in 2004, wat geïnspireerd is op een mod van Half-Life in 1999. Global Offensive kwam zelf in het jaar 2012 uit en is sinds vorig jaar gratis te spelen. Hier spelen twee teams van vijf tegen elkaar op een specifieke map. Het ene team is de politie, terwijl het andere team de terroristen zijn. Ze hebben dan ook compleet andere doelen, want de terroristen moeten de bom op bepaalde sites laten ontploffen, terwijl de andere dit moet voorkomen. Het voorkomen gebeurt op twee manieren. Of ze maken de bom onschadelijk of ze doden het gehele team, voordat de bom geplaatst wordt. Tijdens een match, die uit maximaal dertig rondes bestaat ,wordt er halverwege gewisseld. Heeft een team zestien punten, wat gelijkstaat aan zestien rondes dan hebben ze die match gewonnen. Aan het begin van elke ronde worden wapens en items gekocht met het geld dat de spelers bezitten. Het gebeurt in de pro-scene dan ook dat een speler met het meeste geld een wapen koopt en deze geeft aan zijn medespeler. Het kan ook voorkomen dat ze helemaal geen geld uitgeven om zo betere wapens te kunnen kopen in de volgende ronde.

Wanneer het gaat om een best of five, vindt dit plaats op vijf verschillende mappen. Tenzij een team de eerste drie mappen direct weet te winnen. De teams mogen een map kiezen en bannen. Het grote verschil met andere esport-scenes is dat bij Counter-Strike de coach een aantal time-outs per match kan aanvragen. Bij League of Legends is de coach alleen aanwezig tijdens de drafting fase, waar de personages gekozen worden. Over het algemeen is Counter-Strike een stuk sneller, doordat de rondes een maximale tijd hebben. Even knipperen met de ogen en een ronde kan al voorbij zijn door een snelle rush. Doordat de basis van Counter-Strike toch een stuk eenvoudiger is dan de andere esport-games, is het tegelijkertijd ook simpeler om erin te stappen. De toernooien worden dan wel weer door verschillende organisaties georganiseerd, waardoor het lastig is om ze bij te houden. ESL en DreamHack zijn voorbeelden van organisatoren van meerdere competities. Deze zijn dan ook te bekijken via Twitch en YouTube. ESL is tevens de organisator van de Intel Extreme Masters. Er bestaat geen vaste competitie die wekelijks plaatsvindt, maar de grote toernooien vinden elk jaar wel rond dezelfde datum plaats. Hierdoor reizen spelers het gehele jaar door over de wereld en is het tevens een uitputtende sport. Veel teams laten de spelers dan ook vanuit hun huis werken en hebben geen speciaal kantoor of gaming-house. Wanneer er een wel een ruimte is, wordt dit gebruikt voor een bootcamp. Vorig jaar was IEM Katowice het meest bekeken toernooi dat een piek van 1.2 miljoen kijkers had tijdens de finales. De toernooien bestaan net als bij DotA 2 uit grote en kleine toernooien die aangeduid worden als Majors en Minors. Tegenwoordig is ESL Cologne een Minor, maar is het één van de toernooien die bij fans erg populair is.

ESL Counterstrike Stream

Fortnite

Fortnite werd in 2017 uitgegeven door Epic Games en werd al gauw een hele hype onder de jongeren. Als een echte battle royale worden honderd spelers gedropt op een stuk land en naar mate de tijd verstrijkt, wordt de map steeds kleiner. In de professionele wedstrijden wordt de cirkel zo klein dat spelers wel torens moeten bouwen om erin te blijven. Aan de start van de game krijg je niet meer dan een pikhouweel om materialen te verzamelen en moeten wapens gevonden worden. Hoewel Fornite gaat om het doodschieten van de tegenstanders, kun je ook bouwwerken in elkaar zetten om jezelf te verdedigen of om op bepaalde plekken te komen. Omdat Fortnite vooral populair is onder de jongeren, geldt voor deze esport een minimale leeftijd van dertien jaar, terwijl dit bij andere games gewoonlijk ligt op zestien a zeventien. De esport-scene van Fortnite is nog erg jong en moet in sommige opzichten nog groeien. Zo worden niet alle toernooien even goed gepromoot en zijn sommige toernooien voor duo’s, terwijl andere weer solo zijn.

Dat Epic Games geld wil steken in de esport-scene van Fortnite, is wel duidelijk. Het grootste Fortnite toernooi is de Fornite World Cup, waar de honderd beste solospelers en vijftig beste duo’s aan mee doen. Deze spelers zijn gebaseerd op de Fortnite World Cup 2019 Qualifiers die een aantal weken duurt. In de arena staan dan ook honderd computers op een podium, waar de spelers zitten. Voor dit specifieke toernooi geldt dat er zes rondes worden gespeeld. Elke ronde verdienen spelers punten die gebaseerd zijn op hun eindstand in de ronde. Aan het eind van de zes rondes wint dan ook de speler met de meeste punten. Vorig jaar werd de Fortnite World Cup gehouden in New York en ging de speler Budgha er met de winst vandoor. Hij kreeg niet alleen de trofee, maar ook drie miljoen euro. In totaal was er een prijzenpot van dertig miljoen die werd verdeeld over de spelers. De finale had uiteindelijk twee miljoen gelijktijdige kijkers. Naast de Fornite World Cup zijn er ook toernooien zoals de Twitch Rivals en DreamHack. Verder heeft Fortnite veel kleinere toernooien die online plaats vinden en waar spelers zich voor kunnen aanmelden.

Fortnite World Cup 2019 stream van Fortnite

Populair, maar nog niet zo groot

Hoewel deze vier games momenteel het meest bekeken worden of al jaren bezig zijn om een goede structuur op te bouwen, zijn er natuurlijk meerdere esport-games. Rainbow Six Siege is een game die nog niet door miljoenen wordt bekeken, maar al wel de structuur biedt aan de professionele gamers. Zo keken er ongeveer driehonderdduizend mensen naar de Rainbow Six Invitational dat een prijzenpot had van drie miljoen. Hetzelfde geldt voor de kaart-game Heartstone waar Blizzard de toernooien voor regelt en waar pieken van veertig tot honderdvijftig duizend man naar kijkt. De Overwatch League zit dan weer in een lastig parket door meerdere redenen, die ook te maken hebben met beslissingen over de game. Het onderhouden van een esport-scene is namelijk niet eenvoudig. Dat DotA 2, Counter-Strike:Global Offensive en League of Legends al zo lang aan de top staan, is erg bijzonder. Deze drie games hebben echt wel laten zien dat een goede structuur en investeringen zorgen voor succes op de lange termijn.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord