Review
Sorry We're Closed review - Een nostalgische horror shooter
14 november 2024Claudia ging aan de slag met Sorry We're Closed om te zien of nostalgische horror gameplay met arcade shooterelementen vandaag de dag nog standhouden.
Het is jullie vast niet ontgaan dat Gameliner op 23 februari alweer tien jaar bestaat. Ik kreeg de taak om hierover een artikel te schrijven, en wat is nu beter dan jullie mee terug te nemen naar de dag waarop het allemaal begon? Dit is deel 1 van een reeks die elke paar jaar wordt aangevuld met een nieuw artikel.
Het begon allemaal met het registreren van de domeinnaam. We kwamen niet toevallig op de naam Gameliner; het was de meest logische keuze omdat we een gamesite wilden maken die perfect aansloot bij de wensen van gamers. De naam Gameliner is geïnspireerd door Atari. In de vroege jaren 80 lanceerde Atari een service voor de Atari 2600 genaamd GameLine. Dit was een soort inbelverbinding via een telefoonlijn, vergelijkbaar met wat Steam nu is. Via deze service kon je games downloaden en installeren op je cartridge. GameLine was voor Atari een revolutionair businessmodel dat uiteindelijk opging in America Online. Als abonnee van GameLine kreeg je ook een professioneel magazine genaamd GameLiner. Dit magazine bevatte informatie over nieuwe spellen die aan de dienst waren toegevoegd, vragen en antwoorden, gameplay-advies en een lijst van de beschikbare games op GameLine. We hebben de naam geleend van Atari (omdat de service allang niet meer bestond) en geregistreerd als .nl-domein. Het is geweldig om te weten dat GameLine een voorloper was van moderne diensten zoals PSN en het online downloadplatform Steam.
Het Gameliner-magazine door Atari uitgebracht voor The GameLine, er verschenen echter maar twee edities in 1983
In het begin was Gameliner niets meer dan een simpele HTML-website, en het plaatsen van artikelen was behoorlijk ingewikkeld. Voor elke review moest een nieuwe HTML-pagina worden aangemaakt, wat erg tijdrovend was. Destijds was internet nog nieuw voor veel mensen; we experimenteerden allemaal maar wat, en van bezoekersaantallen hadden we geen idee.
Vanaf dag één was het idee dat Gameliner een online webshop voor games zou worden, maar dat gebeurde pas eind 2007. Kort nadat de website live ging, realiseerde ik me op een ochtend dat ik dit avontuur nooit alleen zou kunnen volbrengen. Ik ging een beetje rondkijken op het internet en kwam terecht op een forum genaamd Gamex Plaza. Met enige durf vroeg ik hen of ze wilden samenwerken met Gameliner. Het duurde niet lang voordat we besloten om samen verder te gaan.
Gameliner op 1 april 2005
Linda a.k.a. Mikeo en Nick de Vogel a.k.a. Yuber waren de allereerste redacteuren van Gameliner. Deze eerste zet bleek een goede richting te zijn geweest, want vanaf toen werd het forum van Gameliner actiever. De eerste reviews kwamen online en er werd al snel serieus gedacht over het bouwen van een nieuwe website, zodat artikelen een stuk eenvoudiger online gezet konden worden. Het idee van het online verkopen van computerspellen werd even geparkeerd, want het actieve forum was een voedingsbodem voor meer.
We kregen steeds meer ervaring in het runnen van een website en het duurde niet lang voordat we onze allereerste hoofdredacteur hadden. Het hoofdredacteurschap stelde niet veel voor, want veel werd besloten door mij, maar het was voor de vorm en iedere zelfrespecterende site had er één, dus wij ook. Het was aan Wilco Robben de eer om de eerste te zijn.
Het website werd door steeds meer mensen bezocht en er ontstond al snel een harde kern op het forum. Aan het einde van 2005 hadden we bedacht dat we live zouden gaan met een nieuwe website. De website was nog niet helemaal klaar, maar het grootste voordeel van deze nieuwe website was dat we nu eindelijk artikelen live konden zetten, zonder tussenkomst van HTML. De nieuwe website was nog vol in ontwikkeling, was nog niet helemaal klaar, maar toch online. Zo was het idee dat we daarnaast weer een poging gingen doen om games te verkopen, maar dit kwam nog niet helemaal van de grond.
Ontwerp, Gameliner begin 2006
Een goede relatie met uitgevers is cruciaal voor een gamewebsite, iets wat we vandaag de dag maar al te goed beseffen. Vroeger ging het aanvragen van review-copies heel anders dan nu. Ik herinner me nog dat we games op bruikleen kregen en deze terug moesten sturen na het schrijven van een review. Na een paar jaar vonden uitgevers dit te omslachtig en hoefden we de exemplaren niet meer terug te sturen. Als hoofdredacteur moest je destijds goed bijhouden wie welke games ontving en terugstuurde, wat een flinke administratie vereiste.
We werden ook steeds serieuzer genomen door uitgevers. Zo kan ik me nog een perstrip van Tony Hawk Project 8 en Call of Duty herinneren in België. Na urenlang zoeken kwamen we aan en konden we nog wat eten verorberen en genieten van de games die werden getoond. In het begin weet je niet wat je meemaakt en dat geeft je weer energie om verder te gaan.
Gameliner op eerste perstrip in België van Activision in 2006
Vanaf 2005 tot 2007 veranderde ons team in een razend tempo. Er kwamen steeds meer mensen bij, terwijl anderen het nest verlieten. Zoals dat bij een groeiende website gaat, waren er in die periode ook de nodige uitdagingen binnen het team. Begin 2007 beslisten we om Gameliner tijdelijk offline te halen en een totaal nieuw plan te schrijven en een nieuwe website te bouwen. We gingen terug naar onze roots, wat betekende dat we de webshop weer nieuw leven inbliezen. Deze herstart gaf ons de kans om sterker en beter georganiseerd terug te komen. Het forum, met een bruizende community, bleef al die tijd gewoon bereikbaar.
Ga naar (het tweede deel) Geschiedenis van: Gameliner - Back in business.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
Review
Claudia ging aan de slag met Sorry We're Closed om te zien of nostalgische horror gameplay met arcade shooterelementen vandaag de dag nog standhouden.
Downloadnieuws
Gaat 2024 dan toch het comebackjaar voor Unreal Tournament worden? Naast de inclusie in Amazon Prime Video's Secret Level kan je nu ook twee games...
Trailer
De sinistere actiegame Atomfall heeft een releasedatum te pakken. Ontwikkelaar Rebellion deelt de lanceerdatum gepaard met een gloednieuwe gameplaytrailer.
Overzicht
Om dertig jaar Warcraft te vieren heeft Blizzard de Warcraft 30th Anniversary Direct georganiseerd. Hier lees je de belangrijkste nieuwtjes afkomstig...