Gameliner Awards
Uitleg: de genomineerde games voor de Gameliner Awards 2024
vandaagDe Gameliner Awards 2024 zijn begonnen! Je kan nu stemmen op de beste game van 2024, maar hoe is die selectie tot stand gekomen? Dat leggen we je graag...
Toen ik 19 was, had ik een droom: een plek creëren waar gamers zoals jij en ik samenkomen om te praten over onze passie – games. Het idee ontstond vanuit mijn eigen liefde voor gaming en de wens om iets neer te zetten dat anders was dan de rest. Zo is Gameliner geboren. Het begon klein, met een eenvoudige website en een handvol mensen die net zo enthousiast waren als ik. Maar al snel groeide het uit tot iets veel groters. In dit artikel blik ik terug op die eerste stappen. Hoe voelde het om als tiener dit avontuur aan te gaan? Welke uitdagingen kwamen op mijn pad? En hoe werd Gameliner een platform dat we na al die jaren nog steeds met trots kunnen bezoeken? Ga met me mee naar het begin van dit bijzondere verhaal.
Het begon allemaal met het registreren van de domeinnaam. We kwamen niet toevallig op de naam Gameliner; het was de meest logische keuze omdat we een gamesite wilden maken die perfect aansloot bij de wensen van gamers. De naam Gameliner is geïnspireerd door Atari. In de vroege jaren 80 lanceerde Atari een service voor de Atari 2600 genaamd GameLine. Dit was een soort inbelverbinding via een telefoonlijn, vergelijkbaar met wat Steam nu is. Via deze service kon je games downloaden en installeren op je cartridge. GameLine was voor Atari een revolutionair businessmodel dat uiteindelijk opging in America Online. Als abonnee van GameLine kreeg je ook een professioneel magazine genaamd GameLiner. Dit magazine bevatte informatie over nieuwe spellen die aan de dienst waren toegevoegd, vragen en antwoorden, gameplay-advies en een lijst van de beschikbare games op GameLine. We hebben de naam geleend van Atari (omdat de service allang niet meer bestond) en geregistreerd als .nl-domein. Het is geweldig om te weten dat GameLine een voorloper was van moderne diensten zoals PSN en het online downloadplatform Steam.
Het Gameliner-magazine door Atari uitgebracht voor The GameLine, er verschenen echter maar twee edities in 1983
In het begin was Gameliner niets meer dan een simpele HTML-website, en het plaatsen van artikelen was behoorlijk ingewikkeld. Voor elke review moest een nieuwe HTML-pagina worden aangemaakt, wat erg tijdrovend was. Destijds was internet nog nieuw voor veel mensen; we experimenteerden allemaal maar wat, en van bezoekersaantallen hadden we geen idee.
Vanaf dag één was het idee dat Gameliner een online webshop voor games zou worden, maar dat gebeurde pas eind 2007. Kort nadat de website live ging, realiseerde ik me op een ochtend dat ik dit avontuur nooit alleen zou kunnen volbrengen. Ik ging een beetje rondkijken op het internet en kwam terecht op een forum genaamd Gamex Plaza. Met enige durf vroeg ik hen of ze wilden samenwerken met Gameliner. Het duurde niet lang voordat we besloten om samen verder te gaan.
Gameliner op 1 april 2005
Linda a.k.a. Mikeo en Nick de Vogel a.k.a. Yuber waren de allereerste redacteuren van Gameliner. Deze eerste zet bleek een goede richting te zijn geweest, want vanaf toen werd het forum van Gameliner actiever. De eerste reviews kwamen online en er werd al snel serieus gedacht over het bouwen van een nieuwe website, zodat artikelen een stuk eenvoudiger online gezet konden worden. Het idee van het online verkopen van computerspellen werd even geparkeerd, want het actieve forum was een voedingsbodem voor meer.
We kregen steeds meer ervaring in het runnen van een website en het duurde niet lang voordat we onze allereerste hoofdredacteur hadden. Het hoofdredacteurschap stelde niet veel voor, want veel werd besloten door mij, maar het was voor de vorm en iedere zelfrespecterende site had er één, dus wij ook. Het was aan Wilco Robben de eer om de eerste te zijn.
Het website werd door steeds meer mensen bezocht en er ontstond al snel een harde kern op het forum. Aan het einde van 2005 hadden we bedacht dat we live zouden gaan met een nieuwe website. De website was nog niet helemaal klaar, maar het grootste voordeel van deze nieuwe website was dat we nu eindelijk artikelen live konden zetten, zonder tussenkomst van HTML. De nieuwe website was nog vol in ontwikkeling, was nog niet helemaal klaar, maar toch online. Zo was het idee dat we daarnaast weer een poging gingen doen om games te verkopen, maar dit kwam nog niet helemaal van de grond.
Ontwerp, Gameliner begin 2006
Een goede relatie met uitgevers is cruciaal voor een gamewebsite, iets wat we vandaag de dag maar al te goed beseffen. Vroeger ging het aanvragen van review-copies heel anders dan nu. Ik herinner me nog dat we games op bruikleen kregen en deze terug moesten sturen na het schrijven van een review. Na een paar jaar vonden uitgevers dit te omslachtig en hoefden we de exemplaren niet meer terug te sturen. Als hoofdredacteur moest je destijds goed bijhouden wie welke games ontving en terugstuurde, wat een flinke administratie vereiste.
We werden ook steeds serieuzer genomen door uitgevers. Zo kan ik me nog een perstrip van Tony Hawk Project 8 en Call of Duty herinneren in België. Na urenlang zoeken kwamen we aan en konden we nog wat eten verorberen en genieten van de games die werden getoond. In het begin weet je niet wat je meemaakt en dat geeft je weer energie om verder te gaan.
Gameliner op eerste perstrip in België van Activision in 2006
Vanaf 2005 tot 2007 veranderde ons team in een razend tempo. Er kwamen steeds meer mensen bij, terwijl anderen het nest verlieten. Zoals dat bij een groeiende website gaat, waren er in die periode ook de nodige uitdagingen binnen het team. Begin 2007 beslisten we om Gameliner tijdelijk offline te halen en een totaal nieuw plan te schrijven en een nieuwe website te bouwen. We gingen terug naar onze roots, wat betekende dat we de webshop weer nieuw leven inbliezen. Deze herstart gaf ons de kans om sterker en beter georganiseerd terug te komen. Het forum, met een bruizende community, bleef al die tijd gewoon bereikbaar.
Op 9 november 2007 ging onze nieuwe website live. Gameliner was toen een combinatie van gameshop en gamewebsite, iets wat volgens ons goed uitpakte. Het concept was simpel: je kon artikelen en nieuws lezen én direct je favoriete games aanschaffen voor een goede prijs. We hadden een trouwe groep bezoekers en zetten hoog in op service. Het team bestond uit een mix van bekende en nieuwe gezichten. Die stevige basis van toen, daar profiteren we vandaag de dag nog steeds van.
Gameliner eind 2007
Kort na de lancering van de website hadden we een stand op de Gameplay-beurs van 2007. We verkochten games en hadden een relaxruimte waar bezoekers konden gamen. Het organiseren was een leuke ervaring, maar iets wat we niet snel op dezelfde manier zouden herhalen. We adverteerden daarnaast ook in de Power Unlimited en pronkten met een advertentie op de achterkant van het beurskrantje.
Gameliner op Gameplay 07 in 2007
In 2007 bezochten we voor het eerst de Games Convention in Leipzig, wat een flinke rit was. In 2009 verhuisde het evenement naar Keulen, wat een stuk dichterbij was. Sinds de start van de gamescom zijn we daar elk jaar bij, en dit jaar wordt onze zesde keer. In 2014 richtten we ons volledig op videocontent, nadat we daarvoor een mix van geschreven artikelen en video’s boden.
In augustus 2009 werd Gameliner overgenomen door GameBusiness, onder leiding van Derk-Jan Visser. Deze overname gaf ons de kans om ons volledig te focussen op de gameshop, terwijl Derk-Jan de financiële en technische verantwoordelijkheden op zich nam. Ondanks dat hij inmiddels geen eigenaar meer is, zit Derk-Jan nog steeds in het Gameliner-team. Samen zijn we nog altijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website.
Een van de momenten die ons altijd bij zal blijven, is onze primeur in 2010. Ik ontving 's ochtends een mail van het PR-bureau van Microsoft met nieuwe video’s, waaronder de trailer van Kinect. Zonder te weten dat wij de allereerste ter wereld waren die de trailer publiceerde, zette ik hem online. De video ging viraal, met sites zoals Kotaku die het overnamen. Die week werd ons YouTube-kanaal zelfs het derde best bekeken kanaal van Nederland. In 2013 waren we voor het eerst ‘live’ aanwezig op de E3.
In 2010 lanceerden we voor het eerst de Gameliner Awards, een prestigieuze prijsuitreiking waarbij de winnaars in verschillende categorieën werden beloond met een unieke trofee. In de daaropvolgende jaren evolueerde het concept, waarbij we uiteindelijk per jaar één hoofdwinnaar kozen. De Gameliner Awards zijn inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks hoogtepunt, waarbij de prijzen steeds indrukwekkender werden. Een van de leukste tradities is dat we de trofee persoonlijk afleveren bij de uitgever van de winnende game, en hiervan maken we natuurlijk video's om onze community te laten meegenieten van het moment.
Gameliner Awards 2012
Een van de donkerste momenten in onze geschiedenis is het tragische verlies van Sharmineh, die twee jaar lang met veel passie onze PR verzorgde. Kort nadat ze ons team verliet om een studie communicatie te volgen, kwam ze door een auto-ongeluk in Duitsland om het leven. Tot op de dag van vandaag blijven onze gedachten bij haar, en ze zal altijd een bijzondere plek in de geschiedenis van Gameliner behouden.
Gameliner-team tijdens HME in 2008
Op 1 september 2012 besloten we om onze webshop voorgoed te sluiten, een keuze die na veel overweging werd genomen. De inkomsten waren te laag en de samenwerking met onze leveranciers verliep verre van vlekkeloos, vooral bij grote game-releases. Beloften werden niet nagekomen, wat leidde tot frustratie bij zowel ons als onze klanten. Ondanks de uitdagingen die dit met zich meebracht, was het sluiten van de webshop uiteindelijk een strategische beslissing waar we nog steeds volledig achter staan. Dit gaf ons de mogelijkheid om ons te concentreren op andere delen van Gameliner en zo een nieuwe richting in te slaan, wat later cruciaal bleek voor onze verdere groei.
In de afgelopen tien jaar hebben we bij Gameliner meerdere hoofdredacteuren gehad, ieder met hun eigen stijl en aanpak die een stempel hebben gedrukt op de redactie. Namen als Mark Scheurwater, Nick van Tergouw, Klaas Kuipers, Bart Ruijter en ikzelf hebben het roer al eens in handen gehad en elk van ons heeft op zijn manier bijgedragen aan de groei en ontwikkeling van Gameliner. In 2013 was het echter de beurt aan Ruud, en zijn benoeming als hoofdredacteur bleek een van de beste beslissingen die we hebben genomen. Ruud kwam in 2006 bij Gameliner als nieuwsredacteur en liet al snel zien dat hij meer in zijn mars had. Hoewel hij in 2007 kort een uitstapje maakte, keerde hij al snel terug en groeide hij uit tot een van de belangrijkste redacteuren. Zijn promotie tot eindredacteur was dan ook een logische stap. Nu is hij bijna twee jaar hoofdredacteur, en onder zijn leiding is de redactie naar een hoger niveau getild. Zijn toewijding en visie hebben niet alleen voor continuïteit gezorgd, maar ook voor een frisse impuls binnen het team. We plukken nog dagelijks de vruchten van zijn leiderschap, en ik ben ervan overtuigd dat Ruud Gameliner nog veel verder zal brengen.
Ruud Oomens, de zesde hoofdredacteur van Gameliner
Sinds 2007 hadden we nauwelijks iets veranderd aan de lay-out van de website. Hier en daar voerden we een update door, maar het driekolomsontwerp bleef bestaan, omdat het perfect paste bij onze webshop. Echter, na de sluiting van de webshop in 2012, begon de site er verouderd uit te zien. In augustus 2014 besloten we daarom om de lay-out flink op te frissen. We stapten af van het driekolomsontwerp, maakten de site breder, en voegden nieuwe functies toe, zodat de website weer helemaal bij de tijd is.
We hadden onze bezoekers een gloednieuwe website beloofd, maar het voelde nooit helemaal goed voor ons. Met deze aanpassingen hebben we toch een klein beetje aan die belofte voldaan, maar eerlijk gezegd zijn we zelf nog niet volledig tevreden. We hebben dan ook besloten geen beloftes meer te doen over wanneer de compleet nieuwe site komt, maar ik kan jullie wel verklappen dat we nog steeds hard aan het werk zijn. Wanneer de nieuwe website precies komt? Dat blijft een verrassing, ook voor ons!
Gameliner na het sluiten van de gameshop op 1 augustus 2012
Op 28 oktober vorig jaar vond er opnieuw een feestelijk moment plaats. Nadat ik in 2009 de website had overgedragen aan GameBusiness, kreeg ik in 2014 de kans om Gameliner weer over te nemen van Derk-Jan. Dit betekende dat ik mezelf opnieuw de trotse eigenaar mocht noemen van GameBusiness en natuurlijk van Gameliner.nl. Sinds 1 januari 2015 is GameBusiness ook eigenaar van GameCensor, onze zustersite. Mijn doel is om flink te investeren in Gameliner.nl en GameCensor, zodat beide sites nog beter worden dan ze al zijn. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe website voor Gameliner.nl (ja, ik weet dat we alweer een belofte doen).
Dit was het laatste deel van Geschiedenis van Gameliner - Back in Business. Natuurlijk hoop ik dat er nog veel nieuwe hoofdstukken aan dit avontuur worden toegevoegd. Gameliner is nog lang niet klaar! Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit artikel en dat jullie, als lezers en community, onderdeel blijven uitmaken van de geschiedenis van onze website. Tot slot wil ik iedereen bedanken die in de afgelopen jaren betrokken is geweest bij Gameliner.nl. Ondanks dat we van veel mensen afscheid hebben genomen, heeft iedereen die aan de website heeft gewerkt een bijdrage geleverd aan waar we nu staan. En uiteraard geldt dat ook voor jullie, onze trouwe bezoekers. Jullie maken Gameliner tot wat het is, en daarvoor zijn we jullie ontzettend dankbaar.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
Gameliner Awards
De Gameliner Awards 2024 zijn begonnen! Je kan nu stemmen op de beste game van 2024, maar hoe is die selectie tot stand gekomen? Dat leggen we je graag...
Video
De kerstperiode is aangebroken in GTA Online. Vanaf nu tot en met 1 januari kun je je slag slaan in deze feestelijke periode met events, kortingen en...
Gerucht
Volgens een aantal insiders mogen we ons opmaken voor een remake van een RPG-klassieker. Het gaat om een heruitgave van The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Trailer
The Forever Winter gaat flink wat verandering doormaken middels de December Update. Daarnaast kunnen spelers aan de slag met een nieuw personage: Gunhead.