Nintendo klaagt Amerikaanse overheid aan

-

Nintendo of America heeft de stoute schoenen aangetrokken en klaagt de Amerikaanse overheid aan. Dit in verband met geleden verliezen na de controversiële importheffingen die de Amerikaanse overheid onder leiding van Trump in 2025 invoerde.

De advocatenkantoren hebben het er maar druk mee. Nintendo klaagt het Amerikaanse ministerie van Financiën, -Binnenlandse veiligheid en -Douane en Grensbeveiliging aan om zo het geld terug te vorderen dat onwettig is ingehouden door de Amerikaanse Overheid. Dit na een uitspraak van het hooggerechtshof van afgelopen maand, die de importheffingen als illegaal heeft bestempeld.

Nintendo Switch 2 console reveal

In de aanklacht benadrukt Nintendo dat het geleden heeft onder de door Trump illegaal ingevoerde importheffingen. Zo heeft Nintendo de pre-orders voor de Nintendo Switch 2 moeten uitstellen en het prijskaartje voor meerdere accessoires moeten ophogen. Daarmee heeft het bedrijf niet alleen reputatieschade geleden, maar is het ook inkomsten misgelopen waar het nog altijd van moet herstellen. De oplossing? Een terugbetaling plus recente, natuurlijk.

De afdeling van Douane en Grensbeveiliging heeft al geopperd dat het momenteel geen geleden verliezen kan uitkeren vanwege technische limiteringen. Daar zijn de advocaten van Nintendo het echter niet mee eens. De rechtszaak is dan ook allesbehalve gegarandeerd van een succes. Nintendo zegt in de aanklacht hier het volgende over:

Deze rechtszaak is noodzakelijk omdat, ondanks de uitspraak van het Hooggerechtshof en de concessie van gedaagden met betrekking tot de noodzaak van terugbetaling, Nintendo en andere importeurs die de onrechtmatig geïnde IEEPA-rechten hebben betaald, niet verzekerd zijn van de terugbetaling waarop zij recht hebben, tenzij deze rechtbank een dergelijke tegemoetkoming biedt.

Of de rechtbank ook daadwerkelijk een tegemoetkoming gaat bieden is logischerwijs nog onbekend. Wat we wel zeker weten is dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen. Mochten er updates plaatsvinden, dan plaatsen we die hoogstwaarschijnlijk in een update binnen dit bericht.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar & Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties
Avatar Edmar
Edmar
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 23:26

Mama mia!

1
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
4 weken geleden om 23:47

America First is het helaas tegenwoordig.
Ze jagen een hoop mensen en landen tegen hun in het harnas.

1
Avatar TheRock
TheRock
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 23:48

Mario heeft wel hele grote ballen, ff de Amerikaanse overheid aanklagen 😅

The Rock verwacht binnenkort een special forces operatie waarbij ze midden in de nacht Mario geblinddoekt uit zo’n groene buis trekken en vastzetten op Guantanamo Bay ofzo 😅

4
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg
Gameliner
4 weken geleden om 00:03

Is dat niet het oude delfino?

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl11 Commander
4 weken geleden om 00:10

@TheRock

https://youtu.be/YFxhfp5hoCI?t=14

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu
lvl10 Deel van het meubilair
4 weken geleden om 09:01

Mister Frowdo.

Geniaal.
Eddy was altijd zo lekker droog grappig.
Dit is de beste opmerking.

0
Avatar Simon-Gameliner
Simon-Gameliner
Gameliner
3 weken geleden om 15:18

Eddy is nog steeds een LEGEND: de trots van ons Belgenlandje!

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl11 Commander
3 weken geleden om 23:51

De grap is vooral dat hij zijn uitleg begint met "oranje mannen", kon niet toepasselijker zijn, haha!

1
Avatar alucard2025
alucard2025
lvl4 Reply Goblin
4 weken geleden om 06:43

Hoewel ik de aanklacht nog enigzins kan begrijpen (misgelopen inkomsten) heb ik toch altijd moeite met de overdreven opgegeven reden:
Reputatieschade en die misgelopen inkomsten 'waar het nog altijd van moet herstellen'
Hou toch op, geld in overvloed en als Nintendo echt reputatieschade heeft opgelopen zal dat niet hierom zijn maar door de nieuwe verzonnen regels voor de Nintendo Switch 2.

Van de opgegeven redenen voelt bij mij echt altijd als kleuter gedrag.
Maar hoe dan ook, importheffingen zijn dat ook en als het illegaal was, dan mag je daar best een aanklacht voor indienen

0
Avatar Edmar
Edmar
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 07:35

Doet er toch totaal niet toe of iets of iemand geld in overvloed heeft. Net of je alleen dat zou mogen doen als je in de schulden zit of juist niet genoeg geld hebt. Verbaas me er wel vaker of met antwoorden van "geld zat" dus niet klagen of mond houden.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
4 weken geleden om 08:09

Reputatieschade is door de ‘gedwongen’ prijsverhoging richting hun klanten die nu de Switch te duur vinden en dus niet zullen aanschaffen.
Misgelopen inkomsten natuurlijk ook hierdoor.

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu
lvl10 Deel van het meubilair
4 weken geleden om 08:57

Het echte kleuter gedrag begon niet bij Nintendo volgens mij.
En ik ben in zulke gevallen wel van ‘net zo kinderachtig’ terug gaan doen als ze zelf begonnen zijn.

En zoals iemand al zei dus je mag enkel klagen als je geen groot budget hebt.

Ja als ik 1000 euro misloop ga ik ook bellen. En klagen. Maar in verhouding is voor mij 1000 euro net zoveel als wat Nintendo mogelijk misliep door een achterlijke zakenman die zich geweldige president durft te noemen.

Dus ja ik snap wel dat Nintendo inhaakt.
En vooral als de bedrijven niet inhaken op mogelijkheden om de zaak hard om te draaien gaat er niks veranderen.
Ik en jij kunnen Trump en zijn beleid niet aanpakken hoor. En met jou redenatie mag een multinational met een mega bedrag beschikbaar niks zeggen, dus mag trump alles doen. Want juist die grote multinationals kunnen nu de druk gaan opvoeren en mogelijk zelfs via de echte wet dingen veranderen.
Doen zij niks omdat ze ‘toch al geld zat hebben’ dan zal het hele beleid niet beter worden en sterker nog, dan krijgt Trump en de zijne nu signaal dat ondanks de uitspraak dat de verhoging illegaal was, de bedrijven het wel prima vonden want niemand die klaagt.

Dus heeft hij zelfs een stok achter de deur om dit in zijn voordeel te praten omdat hij dan kan zeggen dat “er geen klachten kwamen en geen verzoek om terug te betalen..dus het probleem bestaat niet en bedrijven zijn “blij” met de opgelegde verhoging”.

Hij zoekt naar alles wat in zijn voordeel kan werken. Dus ik zeg vooral de miljarden bedrijven, GVD aanpakken die zaak. Hopelijk volgen er meer.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
4 weken geleden om 12:11

De reputatieschade die Nintendo heeft geleden heeft het zichzelf toegebracht met het doorzichtige geldgraaien. Reputatie was voor hen ten tijde van Reggie en Iwata erg belangrijk, inmiddels heeft deze het doucheputje gevonden en geen van de hoge piefen die dit boeit. De fans trekken met plezier en een handkus de portemonnee voor hun merchandice en hard- en software, hoe hard ze ook genaaid worden. De nieuwe CEO's hebben er iig voor gezorgd dat dit ooit prachtige bedrijf aan mij een klant verloren heeft.

Ik ga mij vol op Steam richten, zowel de machine (mits het de belofte waarmaakt) als de Deck komen er hier op den duur wel in. Gebruik mijn huidige Switch toch eigenlijk al als Retro/Indie platform. De zoveelste Mario Kart/Tennis/Golf of Super Smash Brothers kan ik er wel om missen.

0
Avatar Edmar
Edmar
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 12:17

Waarmee worden de fans precies genaaid dan?

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 21:19

@Benjaminben,

Hoezo geld graaiers?

De Switch 2 is met de inflatie van de afgelopen jaren net zo duur als dat de Switch 1 bij launch was.

Als ik as we spreak op internet kijk zie ik deze prijzen voor de first party titel games:
- Mario Kart World €64,95,- bij All Your Games.
- Donkey Kong Bananza 57,95,- bij All Your Games.
- Metroid Prime 4 Beyond Switch 2 editie €45,- bij Gameshop Twente.

Dat zijn nette prijzen.
Steam Machine is een totaal andere doelgroep dan ben je nog meer kwijt voor je console en de Nintendo games kun je daar niet op spelen of je moet illegale emulators gebruiken maar dan heb je sowieso geen recht meer van spreken in de discussie omdat je anders onderdeel van het probleem bent waarom uitgevers hun prijzen moeten verhogen.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 01:24

Het gaat er niet om wat ze nu kosten, het gaat er om wat Nintendo er in het begin voor heeft gevraagd. Het gaat mij om hun geldgraaierij, niet de prijzen die winkels zelf bijstellen.

Wat ik persoonlijk (Ninty fans zullen het allemaal wel weer een schijntje vinden) het uitbuiten van fans vind : -Prijzen komen trouwens van de Nintendo-store-

1. Pokemon Z/A, onafgemaakte rommel voor 69,95 in de schappen + €10 voor een Switch 2 upgrade + day one uit de game gerukte DLC voor €30(!).
2. Een brakke welkomstdemo die ieder ander bedrijf gratis aanbiedt (herinnering : wii-sports was ooit gratis bij de console), verkopen voor €10.
2. Pokopia €70, een kleine leuke game die dit grote bedrag echt niet nodig heeft.
3. €10 betalen voor een optimalisatie van games voor jouw nieuwe console. Voorbeeld = zelda €69,95 + €10,00 voor de upgrade. DLC wordt niet meegenomen dus wil je die op de Switch 2 dan kost je dit een extra €10. Dus fatsoenlijke backward compatibilitie in deze kost jou €20,00. Stel je had Zelda nog niet, dan ben je dus €90 tot €100 Kwijt voor een game met DLC uit 2017. Kirby en Mario Part vragen zelfs €20 voor de upgrade.
4. Pokemon Firered, €20,00 betalen voor een magere rom met wat extra opties. Zonder deze toe te voegen aan de GBA app waar mensen met een abonement voordeel uit halen. Want waarom een GBA titel die populairder is dan anderen niet dezelfde behandeling geven als alle andere GBA titels tot dusver? Precies, centjes.
5. Volledige prijs voor fysieke games vragen die niet volledig op de cardridge staan. Deze games zijn soms duurder dan hun digitale counterpart. Dan is er nog de game Keycard...
6. Spellen delen moeilijk maken door de virtual keycard. Spellen horende bij een account kunnen maar op 1 console tegelijk gespeeld worden. Dit kon ooit gewoon naar wens, maar Nintendo wil je graag pushen je eigen games te kopen.
7. €20 voor een stuk karton, lees = virtual boy vragen.
8. €69,99 voor een simpele wii ports van Mario Galaxy 1 en 2, games uit 2007.
9. €90 euro voor joy-cons die NOG STEEDS drift issues hebben en zijn voorzien van digitale triggers.
10. Third party Docks locken waardoor je Docks van Nintendo zelf moet kopen (kost ruim €100).
11. Een basisfunctie als Gamechat vereist een abonnement.
12. €60 voor een webcam.
13. €70 voor een gamecube controller die alleen kunt kopen als je een abonnement hebt.
14. €90 voor een pro-controller.

Als je dit ervoor over hebt en dit wilt verdedigen. Be my guest. Ik niet.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 08:43

@Benjaminben,

Zet je schrap voor mijn langste reactie ooit 😉

Zo heb je overal fans zitten.
Zo is het voor mij ook niet te bevatten dat iemand een Steam fan is en een Steam Deck of Steam Machine koopt. De games die je koopt moet je allemaal digitaal kopen, dat geld ben je kwijt.

Als ik kijk hoeveel fysieke spellen van Nintendo en PlayStation ik heb verkocht de afgelopen jaren. Daar heb ik compleet nieuwe consoles voor gefinancierd.

Zal hieronder even wat van je punten weerleggen om het ook van de andere kant te zien omdat ik vaker aan je merk dat je nogal een aversie tegen Nintendo hebt.

5. Wat jij zegt over de game key cards daar kan Nintendo niks aan doen. Nintendo brengt hun first party titels zelf WEL volledig uit op cartridge.
De third party ontwikkelaars die voor game key cards kiezen die kiezen daar zelf voor om een paar euro te besparen. Een enkele third party ontwikkelaar zet hun games wel volledig op cartridge.

3. Wat betreft de updates van Switch 1 naar Switch 2 versies moet je ook wel transparant zijn van welke een gratis update hebben gehad. Dat zijn de volgende games:

- ARMS
- Big Brain Academy: Brain vs. Brain
- Captain Toad: Treasure Tracker
- Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics
- Game Builder Garage
- New Super Mario Bros. U Deluxe
- Super Mario Odyssey
- Super Mario 3D World + Bowser’s Fury
- Pokémon Scarlet
- Pokémon Violet
- The Legend of Zelda: Link’s Awakening
- The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

13. Webcam zie ik online voor €38,-

14. Pro controller heb je al voor €78,50.

13. GameCube controller kopen pas als je abonnement hebt is juist goed gedaan. Die is er namelijk ook voor om die games van het desbetreffende abonnement te spelen.

Anders krijg je dadelijk weer opkopers die de boel wegkapen. Je geeft de mensen die het abonnement gebruiken dan als eerste de kans om zo’n controller te kunnen bemachtigen.

Buiten dat is die controller ook voor andere Switch 2 games te gebruiken. De volledige lay out is niet hetzelfde als de pro controller dus vandaar dat ze vanuit Nintendo niet officieel pushen voor die games.
€70,- kan je als duur zien maar is ook volledig optioneel. Joy cons heb je gewoon.

€46,39 kost Mario Galaxy 1 + 2 nu fysiek die je daarna weer kunt verkopen.

De andere punten die je aangeeft zijn vaak optionele dingen die veel Switch 2 gamers niet gebruiken.

De samenvatting van het verhaal is dat als je goed kijkt naar wat je koopt en dat doen tegenwoordig veel mensen want je kijkt ook welk energie contract het goedkoopst is en waar je je boodschappen kunt doen.

Dan betaal je die prijzen niet die je opnoemt. Daarom is het belangrijk dat mensen hun games fysiek blijven kopen. Bij Steam is dat niet mogelijk en kun je alleen digitaal kopen en je games kun je dan niet meer verkopen. Dat is pas geld graaierij.

Nintendo bied je nog de optie om hun first party games fysiek te kopen en te kunnen verkopen.

Snap daarom niet dat Steam fans zo happig zijn op dat digitaal dit terwijl de mensen zoals onder andere ik die hun fysieke games voor €15 of €20,- goedkoper dan digitaal kopen en hun games daarna weer kunnen verkopen uiteindelijk weer geld hebben om voor noppes een volgende generatie console te kopen.

Nintendo en Sony zijn nog de enige van de grote jongens waar je je games fysiek kunt kopen dus tot die tijd blijf ik in die ecosystemen gamen want dat zorgt ervoor dat ik games weer kan verkopen en daar weer een nieuwe console van kan halen.

Bij Steam ben je je geld kwijt en kun je weer je portemonnee trekken. Dat vind ik dus echt geld graaierij. Je klant ontnemen wat ze met hun digitale “bezit” doen.

1
Avatar RogueSquad
RogueSquad
Gameliner
3 weken geleden om 12:23

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 12:23

Bijna helemaal met je eens, maar die game key cards ben ik ook niet over te spreken. Veel meer first party dan Pokémon krijg je het niet bij Nintendo en toch staat Pokopia op zo'n game key card. Als Nintendo zelf kan beknibbelen doen ze het ook.

En voor wat betreft Sony is het niet per sé anders. Daar tref je nu ook wel eens slechts een licentie aan op de schijf (of een deel van de game, games van tegenwoordig passen niet altijd meer op 1 blu-ray) en mag je vervolgens de rest van de game nog gaan downloaden.

0
Avatar Edmar
Edmar
lvl9 NPC 2.0
3 weken geleden om 14:28

Wat bedoel je met veel meer first party dan Pokemon krijg je niet bij Nintendo?

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg
Gameliner
3 weken geleden om 14:32

Zo, lekkere reacties allemaal. Fijn dat de discussie onderbouwd wordt met daadwerkelijke argumenten (zowel persoonlijke als feitelijke).

Ik denk dat alle techpartijen beknibbelen waar mogelijk. Prijzen voor Nintendo-games zijn naar mijn opinie te lang te hoog, waarbij kortingen zelden voorkomen. Dat is wat mij betreft het grootste minpunt. Toch doet Nintendo ook bijzonder veel goed, vooral met betrekking tot fan service en first party games. Pokémon Pokopia is bijvoorbeeld inderdaad duur met 70 piek, maar klein is de game absoluut niet. Je haalt er makkelijk 100 uur uit, dus voor fans van het genre is het zeker fijn.

De game keycards zijn natuurlijk altijd een onderwerp voor discussie, want ja, het is een keuze van de ontwikkelaar/ uitgever om er gebruik van te maken, maar anderzijds is het ook een keuze van Nintendo om die krengen zo duur te maken

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 14:55

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 14:55

Dat is inderdaad het probleem dat het niet meer op 1 schijf past, een extra schijf meeleveren zou ze sieren en dat zijn de kosten ook niet, maar doorverkopen blijft sowieso een optie 😃.

Wat betreft de prijzen qua games. Merk aan mezelf dat ik tegenwoordig snel afhaak als ik een game van €70,- of €80,- moet betalen vooral als ik nog backlog heb liggen.

Waar ik een Resident Evil game een paar jaar terug toen die nog €59,99,- kostte bij launch meteen kocht merk ik dat ik nu wacht op een prijsdrop voor Requim.

Feit blijft dat games maken tegenwoordig heel erg duur is en de uitgevers jarenlang niet aan de prijsverhoging durfden. Nu die er eindelijk zijn valt het voor sommigen best zwaar op de maag maar wel noodzakelijk voor de bedrijven.

Aan de andere kant als je inderdaad 100 uur uit een Pokopia haalt dan is €70,- eigenlijk ook niet veel geld.

Game Key Cards hadden ze inderdaad beter weg kunnen laten maar ben blij dat de meeste first party titels van Nintendo er nog volledig op staan.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 19:47

Ja fuck, ik heb serieus een heel relaas getypt maar kreeg een foutmelding en nu is alles WEG!.

Dan maar kort :

- de prijzen die ik noem komen van de site van Nintendo, dat is wat ZIJ vragen. Dus dat is mijn leidraad, die prijzen komen niet overeen met de prijzen in praktisch al jouw tegen argumenten.
- met onvolledige games op cardridges zit ik fout, die woorden slik ik in. Jij hebt helemaal gelijk.
- Steam : Steam blijft, Steam gaat nergens heen. Dus alles wat ik koop op Steam blijft van mij.deze bibliotheek kan ik meenemen naar de Deck en Machine, dus dit is voor mij een heel dik voordeel. Tel daarbij op dat de Deals op Steam vaak dik zijn, ik niet vast zit aan hardware, online gamen gratis is, ik games zonder kosten kan aanpassen aan nieuwe hardware en ik ook Sony en MS games kan spelen op Steam. Nadeel :Geen Ninty-games, maar sinds ze voor alles veel geld vragen boeit mij dit even niet.
- Het enige voordeel aan games fysiek kopen is voor mij het echt in bezit hebben van games (wat er met een online-dienst ook gebeurt), ik verkoop geen games door zoals jij. Dus het 'goedkoper gamen' aspect valt voor mij weg. Dus daarom heb ik geen moeite met digitale games kopen. Helemaal niet op Steam, gezien ik inschat dat deze dus niet snel om zal vallen.

Dit was kort wat ik neergetypt had ;)

dank voor je omnderbouwde reactie trouwens. Discuseieren is mooi als het met respect gaat, dus dat doe je goed!

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 19:53

Oké, ik heb 1000 uur zitten in Stardew Valley. Die game koste bij launch €14.

Oftewel is €70 euro rechtvaardig voor een game omdat je er 100 uur uit hebt kunnen halen? Gezien de prijzen van Stardew Valley en bijvoorbeeld een Hollow Knight Silksong denk ik van niet. Tel daarbij op dat Stardew al zijn DLC gratis heeft aangeboden.

Nintendo weet alleen, omdat het de naam heeft, dat het dit geld kan vragen en dat het verkoopt. Daar maken ze misbruik van in mijn ogen.

1
Avatar LolindirLink
LolindirLink
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 21:59

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 21:59

@Dat laatste punt, zo "voel" ik dat ook inderdaad. de recente FireRed en Leafgreen voor $20,- is echt weer typisch Nintendo. daar tegenover heb je eigenlijk alleen "Maar het is een bedrijf, Ze maken de juiste keuze want het verkoopt!". Waar zijn onze Wii, WiiU, DS, 3DS aankopen?
bij de Switch zijn ze gewoon WEER een schone lei begonnen.

Maar daarmee laten ze wel fans vallen, en dat weten ze, maar een nieuwe generatie neemt die gevoelens niet mee. Nintendo weet heel goed wat ze doen, Ondanks de handvol verliezen. Mijn laatste Nintendo Consoel was de WiiU, de Laatste Handheld de 3DS.
M'n dochter heeft een paar jaar terug een Switch gekregen, We hebben wat spellen maar verder boeit dat hele apparaat me niet, Downgrade ten opzichte van de WiiU. Zoals @Benjaminben dat noemt met het vertrek van Reggie & Iwata <3... of $10,- vragen voor een demo... Moeilijk om gewoon even over het hoofd te zien.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 22:41

@LolindirLink

Precies, jij verwoord wat mij niet helemaal is gelukt.

Ze weten hoe sterk hun product is en blijven gewoon de grens opzoeken. Het erge hiervan is = ondanks dat Nintendo haar prijzen behoorlijk omhoog gooit, lijkt de tolerantie-grens nog lang niet overschreden te zijn. Ik wed dat als Nintendo de volgende 3D Zelda en Mario voor €100 in de schappen gooien, deze als zoete broodjes over de toonbank gaan . Maar ook dat fans deze prijs nog gaan rechtvaardigen ook. Hierbij vergeten ze wel dat hun koopgedrag deze hoge prijzen in de hand werkt. Nintendo pushed en cashed, en ik neem het ze nog niet kwalijk ook. Ik neem het de fans kwalijk. Toon eens wat ruggengraat denk ik dan.

Zo'n gratis OOT MasterQuest bonusdisc bijvoorbeeld, die je kreeg bij de pre-order van Zelda TWW destijds. Dat zie je het huidige Nintendo toch gewoon niet meer doen? Die brengen het wel uit, maar dan als aankondiging tijdens een Direct als 'OOT Masterquest Switch 2 Edition' gelimiteerde oplage, hangen er een prijskaartje van €40 aan en gooien het op de planken. Vervolgens doen fans waarschijnlijk alsof het the-best-next-thing is.

Die constante schone lei is dan ook de reden dat ik bij Steam bereid ben hogere uitgaves te doen voor digitale games dan bij Nintendo. Bij Steam weet je dat je aankoopt hoogstwaarschijnlijk lang relevant blijft (tenzij een game zo oud wordt dat geen OS hem meer draaien wil, maar zelfs dan zijn er creatieve fans die een oplossing modden). Bij Nintendo - maar ook andere console-boeren- blijft de vraag of je digitale aankoop meerdere generaties bruikbaar en bereikbaar blijft.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 08:02

Er zijn zeker argumenten van jullie waar geen speld tussen te krijgen is.

Valve heeft wel het voordeel dat ze geen beursgenoteerd bedrijf zijn en bij Nintendo zoeken ze inderdaad de grenzen op qua prijzen.
Staat wel tegenover dat de games die ze uitbrengen van hoge kwaliteit zijn en blijven.

Als de kwaliteit nou slechter zou worden en de prijzen blijven stijgen dan zou ik er ook moeite mee hebben.

Het argument van waar zijn onze WiiU, 3Ds, Ds en Wii aankopen daar kan ik eigenlijk alleen maar van zeggen eigen schuld dikke bult. Je had daarvoor in de plaats cartridges/schijfjes kunnen kopen. Was je nog goedkoper uit geweest en had al je games nog kunnen spelen. Roep ik al jaren in de comments maar oh dat digitaal schijnt zo fantastisch te zijn 😅.

Stel dat het met Steam zou aflopen een keer waar ik de kans heel klein acht ben je ook al je games kwijt btw.

Triple A games voor €70,- kun je niet vergelijken met een niet triple A game zoals Stardey Valley en Silksong qua ontwikkel kosten dus vind ik ook niet heel sterk argument.

Die demo van €10,- hadden ze er inderdaad gewoon gratis bij moeten doen maar geloof me die demo mis je echt niet.

Conclusie is dat we allemaal onze goede argumenten hebben en iedereen gewoon moet kopen waar hij/zij zich goed bij voelt. Uiteindelijk als je goed kijkt wat je koopt kun je bij Nintendo ook gewoon goedkoper uitkomen vooral met het feit dat je je games weer kunt verkopen en fysiek scheelt je vaak minimaal €15,-.

Maar leuke discussie weer dit 😃👍🏻 en veel game plezier.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 17:18

Ochja, van alles valt wat te zeggen, jij hebt ook goede punten hoor, ik ben het alleen niet met alles eens ;) Maar die had je al wel door. Als ik zeik op Nintendo, dan is dit eigenlijk alleen maar teleurstelling in het bedrijf en in de fans die het maar laten doen wat het wil.

Want je hebt gelijk = Pokopia is waarschijnlijk duurder geweest om te ontwikkelen. Maar toch wil ik er niet met zo'n roze bril naar kijken. Om mijn voorbeelden maar aan te halen:

Barone heeft met zijn ruim 4 jaar aan Stardew ontwikkeling praktisch 4 jaar van zijn (financiële) leven geïnvesteerd in de titel, en vroeg vervolgens €14 voor de game. Daar hebben Steam en de Belasting nog fijn hun deel van af gesnoept. Dus de beste man heeft waarschijnlijk €5 per titel verdiend. Toch heeft hij voor deze prijs gekozen -tegen alle financiële adviezen in- omdat dit is wat hij de game waard vond. Hij heeft ondanks het gigantische succes de prijs naar mijn weten nooit verhoogd, ook niet door inflatie. Aan DLC had hij enorm veel geld kunnen verdienen, maar hij heeft de game altijd gratis ondersteunt. We hebben het dan niet om een paar simpele skins, maar haast een verdubbeling van game-content. Had hij niet hoeven doen, maar uit waardering voor de fans maakte hij deze keuze wel.

Dan Hollow Knight: Silk Song, gigantisch populair. Een game waar echt miljoenen mensen op hebben gewacht, 7 jaar in ontwikkeling. Ze hadden de game met gemak voor €59,95 kunnen slijten, want dan was het nog een grandioos succes. Maar toch hebben ze ervoor gekozen een prijskaartje van €20 aan de game te hangen.

Dan vind ik Nintendo's keuze toch echt wel minder tof. Juist omdat Nintendo de ontwikkelkosten er dubbel en dwars uitkrijgt omdat het Pokémon betreft. Ze kunnen het flikken. En Nintendo is de ontwikkelaar die weinig geeft om de portemonnee van de fans, maar des te meer om de eigen knip.

Maar mooie discussie, dat er nog maar velen mogen volgen!

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
4 weken geleden om 08:09

Trap die Donald maar in zijn ballen Mario.

0
Avatar Markus
Markus
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 10:23

(bijgewerkt) 4 weken geleden om 10:23

Vaak als ik de drie woorden lees "Nintendo - klaagt - aan" denk ik f*ck Nintendo, kinderachtige hufters.....

Maar in dit geval denk ik; LEKKKKKER! Dat ze voor biljoenen de rechtszaak mogen winnen en dat Trump gelijk wordt afgezet, EN... In zijn kleine ouwe verfrommelde balletjes mag worden getrapt door Mario.....

En door! Hahah :-)

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl6 Combo Juggler
4 weken geleden om 12:02

In dit geval terecht.

Verder is dit een koekje van eigen deeg, want Nintendo vraagt zelf ook steeds meer geld van de klant. Maar moeten ze zelf meer betalen dan vinden ze dat niet zo leuk. Ietwat hypocriet is het dus ook wel.

0
Avatar Edmar
Edmar
lvl9 NPC 2.0
4 weken geleden om 12:11

Ja alles wordt duurder en wordt steeds meer geld van de klant gevraagt. Als het nou Nintendo, Sony, Microsoft een auto of boodschappen of een tv. Ga zo maar door.

Dus hypocriet ja, maar gebeurd bij echt alles in de wereld.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 10:01

In dit geval gaat het om illegale import heffingen van dictator Trump dus terecht dat ze het terug willen.

Zelfde met de rechtszaken om illegale roms van Nintendo games aan te pakken. Op het moment dat iemand iets illegaals doet moet dat aangepakt worden dus koekje van eigen deeg vind ik niet op zijn plaats.

0
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord