Steam Deck stijgt behoorlijk in prijs

Het geheugentekort in de game-industrie blijft slachtoffers maken. Valve acht het noodzakelijk om de prijs van de Steam Deck te verhogen.

We zien het overal binnen gameland gebeuren. Na de prijsstijgingen van de consoles, online diensten en games, gaat ook Valve de prijzen opvoeren. De handheld die we kennen als de Steam Deck wordt flink duurder. We krijgen te maken met een prijsverhoging van meer dan 200 euro. De reden wordt door het bedrijf genoemd, maar we kunnen de beredenering van tevoren wel raden: "Deze nieuwe prijzen weerspiegelen de huidige situatie wat betreft componentkosten en andere wereldwijde logistieke uitdagingen binnen de industrie als geheel", aldus de game- en consolemaker. Dit zijn de nieuwe adviesprijzen:

  • Steam Deck 512 GB OLED - 779,00 euro
  • Steam Deck 1 TB OLED - 919,00 euro

Steam Deck prijs 20262Valve

Is de Steam Deck nog de prijs waard? Laat het ons weten. Deze prijsveranderingen voorspellen niet veel goeds voor de aankomende Steam Machine en Steam Frame. De nieuwe 'pc'-hardware staat op de planning voor dit jaar.

Bron: Valve
Bram Noteboom
Bram Noteboom Mede-eigenaar & Content Manager
Gemiddelde reviewscore: 3,6/5 169 reviews 5042 artikelen geplaatst

Waar Bram ooit begon als groentje, staat hij inmiddels aan de frontlinie en stuurt hij het redactieteam aan als Content Manager. Hij is overal op, en in, de site terug te vinden: van spraakmakende nieuwsberichten en eigenzinnige reviews tot cataloguswerk en PR. Mocht hij een keer niet met Gameliner bezig zijn, wat zelden voorkomt, dan verliest hij zich in de wereld van horrorgames, actie-RPG’s en sci-fi first-person shooters.

Reacties
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl11 Commander
3 weken geleden om 09:58

Tja sorry maar ik vrees dat ze zichzelf hiermee in der eigen voet schieten... Sony verkoopt ook minder PS5's na de prijs verhoging dus ja, ik denk hier ook. Ik denk ook dat het t m niet meer waard is zo met deze prijs, Switch 2 is t nog meer waard dan maar dat moet je dan maar wel net liggen kwa games, ondanks er op de Switch 2 ook wel meer en meer uit komt.

1
Avatar Ascanir
Ascanir
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 10:06

@stefan52a Nou die duurste versie is al binnen een paar uur weer uitverkocht, dus dat valt wel mee haha.

0
Avatar Piposaurus77
Piposaurus77
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 20:21

Ik had de mazzel dat ik voor een relatief koopje de laatste lenovo legion go s steam os heb kunnen bemachtigen bij de MM. Prachtig apparaat en sterker dan een steamdeck plus groter scherm. Dit gaat helemaal nergens meer over joh. Lieve mensen, wees zuinig op je apparatuur. Want een nieuwe aanschaffen is het niet meer waard. En wat betreft eventuele noxt gen? na 2030 is vroeg zat wat mij betreft.

0
Avatar Benjaminben
Benjaminben
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 17:11

Ja verdorie die had ik nog willen hebben. Laat nu maar zitten dan.

0
Avatar MissMeNL
MissMeNL
lvl3 XP Farmer
4 weken geleden om 13:59

Steamdeck is het echt niet meer waard voor die prijs. Een home console heeft weinig concurrentie maar pc handhelds daarentegen wel. Dit gaat hopelijk ook niet werken.

0
Avatar TheRock
TheRock
lvl14 High Score Chaser
4 weken geleden om 12:44

Tering, dat is nogal wat, €200,-.
Nou veegt The Rock zijn gespierde reet af normaal gesproken met briefjes van €200,-, wanneer The People’s Champ een goeie Great One heeft gelegd. Maar om nou te moeten bezuinigen op het afvegen van je reet, om een Steam Deck af te kunnen tikken, gaat wel heel erg ver.

Kom maar gewoon eens op met die Steam Box overigens…

4
Avatar Frietrick
Frietrick
Gameliner
4 weken geleden om 13:47

@TheRock "wanneer The People’s Champ een goeie Great One heeft gelegd"

Raap me op XD

3
Avatar Alex_Kidd
Alex_Kidd
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 16:13

@TheRock Hahaha mooie reactie weer!
Ik had wel enigszins interesse in een Steam Deck ooit, maar deze prijzen ga ik er echt niet voor betalen! Daar koop ik liever meer wc-papier voor 😉

1
Avatar Gusanito
Gusanito
lvl4 Reply Goblin
4 weken geleden om 11:26 bewerkt

Ik ben nog altijd heel blij met mijn Steam Deck OLED, maar zou dit bedrag er never nooit voor neerleggen. Dat is het apparaat in mijn ogen simpelweg niet waard. Ik denk dat er nu een grens wordt overschreden door bedrijven die echt sales gaat kosten. Mensen trekken ergens een lijn. Een combinatie van een prijs die mensen niet meer kunnen betalen of niet meer willen betalen.

0
Avatar Vanduul42
Vanduul42
lvl7 Checkpoint Jeugd
4 weken geleden om 10:37

Steam Machine zal ook wel erg niche worden.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl11 Commander
4 weken geleden om 09:25

Dit gaat echt een ramp worden voor de gaming industrie. De prijzen schieten de pan uit van bestaande en nieuwe hardware waardoor mensen het niet meer/minder kopen. Ik zie de noodzaak op dit moment ook helemaal niet om een nieuwe console te kopen, er zit nog genoeg rek in.

2
Avatar Sledge
Sledge
lvl10 Deel van het meubilair
4 weken geleden om 10:41

@ViaPatrino

Eens. Ik ga geen €1000 (bijvoorbeeld) neerleggen voor een PS6 terwijl ik nog meer dan genoeg te spelen heb op mijn PS5 waar het ook nog steeds goed uitziet.

Met als gevolg dat ook ontwikkelaars niet gaan focussen op de next gen.

Wel blij dat ik enige tijd geleden nog een Steam Deck tweedehands gekocht heb....

1
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord