Review: AiRace Speed Nintendo 3DS

Futuristische race- en vlieggames zijn een tijdje best populair geweest, maar echt veel games komen er toch niet van uit. We hebben de uitstekende WipEout-games al jarenlang, maar verder is het niet veel. Nu is er dan voor de 3DS in de online store voor 4 eurootjes en 99 eurocenten de game AiRace Speed verschenen, waarmee je met futuristische vliegtuigjes zo hard mogelijk een parcours voor tunnels en obstakels moet zien te doorkruisen. Zou de game net zo slecht spelen als de titel die het draagt, of kunnen we van deze titel een mooie opvolger of vervanger van WipEout verwachten?

Wijp-Oud

Op zich ben ik best een racegameliefhebber, zeker ook van Gran Turismo en Forza, maar mijn voorliefde gaat toch uit naar racegames die iets nieuws of anders proberen te doen dan je enkel met dikke racewagens laten rijden op asfalt. Iets meer fantasie en originaliteit proberen toe te voegen kan naar mijn mening zo nu en dan namelijk geen kwaad. De WipEout-racegames zijn hierin wel de beste nog steeds naar mijn mening, al zijn er ook een paar Extreme G-titels die hier een goeie concurrent voor waren. Ik had daarom ook veel zin om eens AiRace Speed onder handen te nemen, zeker omdat je met 3D lekker kunt trippen met spastisch snel racen door tunnels natuurlijk op de 3DS.

AAAiRace Speed?

Dat ik ook weer niet te veel moest verwachten van AiRace Speed wist ik al gelijk, want een onlinetitel voor zo'n laag bedrag en met zo'n deuzige naam zal geen AAA-racetitel zijn. AiRace Speed is ook een heel simpele game. Je hebt korte circuits waar je met je vliegtuig doorheen moet knallen en automatisch altijd voort blijft vliegen. Je vliegt wel echt, en dus naast links en rechts ook naar boven en naar beneden vliegt (dit even ter wellicht overdreven te noemen duidelijkheid). Je kunt met L- en R-knop je vliegtuig op zijn kant laten vliegen, met de A-knop gebruik je de turbo en met de B-knop rem je af. Je vliegt verder alleen, en het gaat eigenlijk puur om een zo goed mogelijke tijd weg te zetten.

Veel piloten, weinig banen

Klinkt saai misschien en het zal het voor veel mensen ook te simpel zijn qua opzet, maar de game speelt wel lekker weg en is best uitdagend. Je vliegt per level steeds sneller door de grotendeels vrij simpel ontworpen getunnelde circuits, maar deze vergen redelijk veel oefening om goeie snelle tijden op weg te zetten. Zodra je ergens tegenaan komt, is het dag met je handje naar vliegtuig en piloot, maar je begint dan weer bij een checkpoint en je krijgt enkel penalties op je racetijd. Piloten en vliegtuigen zijn er in de wereld van AiRace Speed in overvloed gelukkig. Racecircuits dan weer niet helaas, want dat zijn er maar achttien, al zijn ze wel redelijk goed afwisselend.

AiRace Speed is een kleine, simpele, uitdagende en leuke racegame, waarbij het relaxed is zo nu en dan even een paar races (ok', time-trials is correcter hier) mee te doen. Echt veel heeft de game verder echter niet omhanden. AiRace Speed is niet duur voor € 4,99. Toch heb je het gevoel dat wanneer je de game speelt men toch wel wat extra dingen had mogen toevoegen als bijvoorbeeld een andere racemodus. Grafisch is de game trouwens ok', maar de muziek is door een luie muisklikkende smoker binnen tien minuten in FruityLoops gemaakt, helaas. Potentie heeft dit genre en gamesoort genoeg en het blijft een schaars genre, dus potentie heeft AiRace Speed zeker wanneer men bij een volgend deel alles wat meer uitbreidt. Voor nu: een vermakelijke, simpele en snelle even snel tussendoor te spelen time-trial obstakelvliegspel. Probeer de game eens uit, en kijk of je het de moeite waard vindt.

• Simpele besturing
  • Vliegt lekker snel
  • Uitdagender dan je denkt