Review
Review: Bastion Pc
27 augustus 2011Een week geleden kreeg ik de vraag of ik Bastion wilde reviewen. Ik had nog totaal niks vernomen van deze game dus ik ging op zoek naar wat reviews en...
Tijd om eens terug te gaan naar de gamegloriedagen van de SNES, toen getekende 2D-graphics nog de baas waren en men niet constant aan het mopperen was over texturemapping, anti-aliasing en screentearing. We gaan eindelijk weer een action-RPG spelen in de stijl van Secret of Mana en Zelda, die lekker in 2D is gemaakt. Nu natuurlijk maar hopen dat de game ook zo goed is als dat ik zo graag zou willen.
Bastion is onlangs verschenen op XBLA. De game is gemaakt door een nieuw team genaamd Supergiant Games, een team van zeven man, waarvan een paar van bekende studio's komen (zoals Infinity Ward). Deze mensen wilden graag eens een game maken die hen meer naar het hart lag, en dat is Bastion geworden: een action-RPG van schuin bovenaf met getekende graphics. Je speelt met een character genaamd The Kid, die zich als 'n van de weinig overlevenden bevindt in een verwoeste wereld. Door middel van een vesting genaamd The Bastion kan de wereld weer in elkaar worden gezet, maar daarvoor moet je wel eerst The Bastion zelf afmaken door een soort van speciale kristallen te verzamelen.
The reviewer decided to show a picture of The Kid waking up after The Calamity.
De manier waarop het verhaal gebracht wordt in Bastion is aardig uniek. Door middel van een begeleidende voice-over speel je door het spel heen. De stem vertelt ook echt op een verhalende manier en geeft hierdoor een hele unieke sfeer aan de game. Het is moeilijk uit te leggen, want het is wellicht lastig voor te stellen dat zo'n vertellende stem tof zou zijn heel de game lang. Naar mijn mening tilt het de hele sfeer en stijl naar een hoger niveau, vooral omdat de stem van de acteur ontzettend goed is en men heel veel slim commentaar heeft geprogrammeerd aan de hand van jouw gameplay-gedrag.
Hoe Bastion speelt is echt een beetje in de oude stijl van de oudere action-RPG's zoals Zelda en Secret of Mana, zoals ik al aangaf. Als centrum heb je The Bastion, van waaruit je naar andere locaties gaat en je uitrusting en andere instellingen kunt aanpassen. Je unlockt steeds meer wapens, die je naar eigen keuze kunt upgraden, met hele toffe keuzes daarin. Het levelsysteem bij Bastion is met name erg origineel, namelijk dat je per level een slot erbij krijgt om een soort van toverdrankje toe te voegen. Het ene drankje geeft je meer health, maar de meeste zijn wat origineler, zoals Werewhiskey, die je sterker maakt bij lagere health. Je kunt bij The Bastion altijd nog de drankjes veranderen, en The Kid dus met hele andere powers uitrusten.
Some screenshot with The Kid in action is an eyecatcher, that's why he put it here.
Bastion is een supergame. Hele mooie getekende graphics, tof verhaal, lekker soepele gameplay en tonnen aan sfeer maken dit tot een ontzettend karaktervolle en kwalitatief hoogstaande game. Enige irritante wat ik heb ervaren is dat om 'n of andere reden de autosave-functie op een avond niet bleek te hebben gewerkt, en ik alles opnieuw mocht doen de dag erop. Nu is het niet zeker of dit aan de game ligt, maar waarschijnlijk wel. Gelukkig bleef dit maar bij 'n keer. Bastion heeft verder gelukkig een nogal verslavende gameplay en een hoge replayvalue. Zeker de geniale New Game+-functie, die ik inmiddels bij RPG's echt een must vind, zorgt ervoor dat je nog vaak terug zal keren naar The Bastion.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Supergiant Games
Uitgever:
Warner Bros. Games
Release:
20 juli 2011
Reviewscore:
Platforms: