Review
Review: Castlevania: Lords of Shadow PlayStation 3
15 oktober 2010Wellicht ben je net als ik iemand die per week meer uren dan gemiddeld zit te gamen. En wellicht ben je ook op de hoogte van de grotere namen uit de...
Ik zal het maar eerlijk vertellen: voor mijn aanraking met Castlevania: Lords of Shadow heb ik nog nooit van mijn leven een game in hele serie gespeeld. De versies voor de Nintendo 64, de Wii, de DS, de PSP en de PlayStation 2 zijn stuk voor stuk aan mij voorbij gegaan. Maar als blijkt dat al deze al verschenen titels dezelfde kwaliteit hebben geleverd als het nieuw Lords of Shadow, dan heb ik toch heel wat gemist!
In de nieuwe Castlevania staat de wereld aan de rand van de afgrond, aangezien de eenheid die er ooit was tussen hemel en aarde nu wreed is verstoord door een duistere kracht genaamd Lords of Shadow. In deze situatie speel jij als Gabriel, een lid van de Brotherhood of Light, die als taak heeft om de wereld te beschermen tegen de duistere krachten. Maar je doel is tweeledig, want aan de andere kant wil je de ziel van je vermoorde vrouw, die zich tussen deze en de volgende wereld bevindt, bevrijden. Tijd voor actie dus!
Dat ik nog nooit een Castlevania-game heb gespeeld heeft misschien ook zo zijn voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat ik zonder vooroordelen of verwachtingen de wereld van Lords of Shadow ben binnengestapt. Aan de andere kant heb ik alle andere verhalen natuurlijk gemist, maar gelukkig is Lords of Shadow ook heel goed op zichzelf te spelen. De game is verdeeld in verschillende hoofdstukken en elk hoofdstuk is op zijn beurt weer verdeeld in een aantal levels. Voordat een level begint krijg je een klein verhaaltje uit een boek te horen, die op een leuke en toch ook mysterieuze manier verteld wat er op dat moment speelt. Daarna is het vaak tijd om het 'n en ander nog te verduidelijken met een filmpje en de grafische kwaliteit die daarin getoond wordt is zeker niet misselijk.
Al in het eerste level werd het duidelijk dat er enorm veel aandacht is besteed aan de graphics, animaties en de wereld om je heen. De regendruppels die op dat moment uit de hemel komen zien er levensecht uit en het effect dat ze hebben op de personages en de wereld om je heen is al even fraai. Ook de gevechten zelf, waarover later meer, zijn erg goed geanimeerd. Aangezien een groot deel van het spel bestaat uit vechten is dat een groot pluspunt. En als je even niet aan het vechten bent met de vijand kun je jezelf vergapen aan de gedetailleerde wereld om je heen. Nee, het oog is zeker niet vergeten. Het is jammer dat er af en toe wat schokkerige beelden ontstaan, maar dat is niet echt heel storend.
Zoals gezegd ben je een groot gedeelte van de game bezig met het uitschakelen van de vijanden. In Lords of Shadow komt het gelukkig niet aan op meedogenloos button-bashen. Met de gevechten verdien je experience points, die kunt besteden aan nieuwe, meer geavanceerde moves. Je begint bijvoorbeeld met de mogelijkheid om alleen hard op je tegenstanders in te rammen, maar later kun je dit uitbreiden door vanuit de lucht met een harde klap de vijand te vermorzelen of jezelf vanuit de lucht naar een nietsvermoedende tegenstander toe te trekken met je grappling hook. De impact van die botsing op jou vijand is, zoals je misschien zelf al had bedacht, genoeg om hem even te desoriënteren. Hier kan jij dan weer gebruik van maken en de genadeklap uitdelen.
Mijn eerste stappen ooit in de wereld van Castlevania zijn me erg goed bevallen. De graphics en animaties schitteren aan alle kanten en de manier waarop je moet vechten is goed uitgewerkt. Ook het introductieverhaaltje aan het begin van elk level en de cutscenes geven nog een extra dimensie aan het toch al goed uitgevoerde concept van Lords of Shadow. Een must voor elke fan van het actie-avonturen genre.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
MercurySteam
Uitgever:
Konami
Release:
15 oktober 2010
Reviewscore:
Platforms: