
Downloadnieuws
Game Pass januari 2025 wave 2 is vrij gigantisch
21 januari 2025Deel twee van Game Pass januari 2025 is hier en we kunnen met een gerust hart zeggen dat we voorlopig genoeg games hebben om uit te spelen. Lees het hier!
Sommige RPG’s laten je de held uithangen met zwaard en magie, maar Citizen Sleeper 2: Starward Vector pakt het anders aan. In deze sci-fi RPG draait alles om keuzes, kansen en overleven in een vijandig universum. Een verhaalgedreven RPG waarbij dobbelstenen een grote rol spelen, maar de gameplay geen kopie is van Dungeons & Dragons. Dat is wat Citizen Sleeper 2: Starward Vector belooft te zijn. Vertaalt zich dat echter naar een interessante game, of kun je beter gewoon iets anders spelen?
Je bent een Sleeper, een digitaal bewustzijn in een kunstmatig lichaam, op de vlucht voor de megacorporatie die jou gemaakt heeft en de bende die jou wil controleren. Je hebt een gestolen schip, maar dat ding is amper ruimtewaardig. Tijd om het op te lappen, een crew te verzamelen en voor jezelf een toekomst te smeden. Je schip is een wrak als je begint en je moet slim te werk gaan om het op te knappen. Zonder een fatsoenlijke motor kom je nergens en zonder brandstof blijft je reis beperkt. Het upgraden van je schip voelt als een tastbare progressie. Met een beter schip open je nieuwe gebieden en dus mogelijkheden, krijg je toegang tot betere contracten en vergroot je je kansen om te overleven. Dit alles wordt op een gestroomlijnd tempo gepresenteerd, zonder dat het voelt alsof je een managementsim aan het spelen bent.
De kern van Citizen Sleeper 2 zit in de dobbelstenen die je aan het begin van elke cyclus krijgt. Deze bepalen hoe effectief je acties zijn, van het repareren van je schip tot het praten met andere personages. Hoge dobbelstenen betekenen een grotere kans op succes, terwijl lage worpen je in de problemen kunnen brengen. Nieuw in deze game is de stressmeter, die zich opbouwt door mislukte acties, honger en uitputting. Heb je veel stress? Dan raken je dobbelstenen beschadigd en worden ze minder waard. Dit zorgt ervoor dat je constant de juiste balans moet vinden tussen: speel je het op veilig, of wil je juist een keer een riskante zet wagen voor een goede beloning.
De kracht van Citizen Sleeper 2 zit in de narratieve vrijheid. De game geeft je drie classes om uit te kiezen, maar in het begin is het nog niet duidelijk wat de verschillen precies zijn. Pas later worden de unieke vaardigheden van elke class duidelijk. Dit geeft de game een licht strategische laag, zonder je te overweldigen. Je keuzes in gesprekken en acties bepalen hoe het verhaal zich ontvouwt. Er zijn dan ook verschillende paden in het verhaal die je kunt volgen, afhankelijk van de keuzes die je maakt en de uitkomst van de dobbelstenen die je gooit.
Je kunt nieuwe crewleden rekruteren, bondgenoten maken en vijanden creëren. De interacties voelen menselijk en geloofwaardig aan, en zijn erg slim geschreven. Je kunt daarnaast ook contracten aannemen om geld en middelen te verdienen. Dit zijn korte missies waarin je moet afwegen welke risico’s je neemt. Sommige contracten leveren direct iets op, terwijl anderen juist extra uitdagingen met zich meebrengen. De game is hierdoor geen lineaire ervaring, maar een reeks van kleine, betekenisvolle beslissingen. Het voelt een beetje als een tabletop RPG, maar zonder de D&D-achtige gevechten. In plaats daarvan draait het om slimme planning, overleven en het uitbouwen van je netwerk.
Wat direct opvalt, is de visuele stijl. Citizen Sleeper 2 heeft een unieke, gestileerde look die perfect past bij de sfeer van de game. De personages en omgevingen zijn gedetailleerd en vol persoonlijkheid. De visuele stijl voelt aan de ene kant totaal niet als een sci-fi game, maar aan de andere kant ook weer wel. Het past in ieder geval perfect bij wat de game probeert te bereiken. De wereld voelt ruw, doorleefd en geloofwaardig aan, wat bijdraagt aan de immersie.
Toch is dit absoluut niet een game voor iedereen. Actiegerichte spelers zullen zich misschien vervelen door de trage, tekstgedreven gameplay. Er is veel te lezen en de focus ligt volledig op het verhaal en de keuzes die je maakt. Als je niet houdt van games waar je vooral moet nadenken in plaats van vechten en waar je vooral moet lezen in plaats van doen, dan is Citizen Sleeper 2 waarschijnlijk niets voor jou. Maar voor liefhebbers van sterke verhalen en diepe RPG-mechanics is dit een absolute aanrader. Dit is in ieder geval één van de meest unieke games die ik zelf gespeeld heb.
Citizen Sleeper 2: Starward Vector is een bijzondere RPG die draait om keuzes, risico’s en overleven in een vijandig universum. De dobbelstenen en de nieuwe stress mechanic voegen spanning en narratieve vrijheid toe, terwijl de sterke schrijfstijl en gelaagde keuzes het verhaal naar een hoger niveau tillen. Het gebrek aan actie en de trage opbouw zullen zeker niet iedereen aanspreken, maar dat hoeft zeker geen probleem te zijn. Citizen Sleeper 2: Starward Vector is niet voor iedereen, maar wie houdt van verhalende RPG’s met een unieke gameplay, zal hier veel plezier aan beleven.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Jump Over The Age
Uitgever:
Fellow Traveler
Release:
31 januari 2025
Reviewscore:
Platforms:
Downloadnieuws
Deel twee van Game Pass januari 2025 is hier en we kunnen met een gerust hart zeggen dat we voorlopig genoeg games hebben om uit te spelen. Lees het hier!
Trailer
Tijdens de PC Gaming Show Most Wanted 2024 is de releasedatum van Citizen Sleeper 2: Starward Vector onthuld. De felbegeerde sequel verschijnt in laat...