Trailer
Date Everything op Valentijnsdag
11 oktober 2024Bereid je voor op een romantische Valentijnsdag, want Date Everything! heeft een releasedatum gekregen.
Ik had niet gedacht ooit de behoefte te hebben om te daten met allerlei huishoudelijke apparaten, meubels en andere objecten die je in je huis kunt vinden. Dat heb ik echter wel mogen ervaren in Date Everything!, want daar draait de gehele game om. Ik kan wel zeggen dat het een bizarre ervaring is, maar eentje die ik niet had willen missen. Je speelt deze games niet om de gameplay, maar juist om de uitgeschreven unieke personages. Daar lees je meer over in deze review van Date Everthing!, maar het was de voice acting cast die al sinds het begin mijn aandacht trok. De studio achter de game is opgericht door de stemacteuren Ray Chase en Robbie Daymond. Ze hebben daardoor verschillende collega’s en vrienden opgetrommeld, waardoor ook bijna de volledige cast van Critical Role in de game zit. Een indiegame met zo’n sterrencast is bijzonder, maar de game heeft meer te bieden.

Het is je eindelijk gelukt om een baan te bemachtigen bij één van de grootste bedrijven van het land. Die blijdschap is van korte duur, want na enkele uren word je al aan de kant gezet, want AI kan gerust de klantenservice overnemen. Daar zit je dan in je eentje thuis met alleen toegang tot internet en Thiscord, om nog contact te hebben met een goede vriendin. Plottwist nummer twee staat echter letterlijk voor de deur, want een of andere gozer heeft een mysterieus pakketje afgeleverd. In dat pakketje zit een bijzondere bril. Als je deze draagt, kun je namelijk elk object in je huis veranderen in een mens. Dit is een tijdelijk effect, want na een gesprek verandert je personificatie van een tafel gewoon weer in een tafel. Het is absoluut bizar, maar dat gevoel wordt tijdens het spelen alleen maar erger. Ik had nooit gedacht dat ik een deur aantrekkelijk zou vinden of vrienden zou worden met een keukenkast en rubberen eend. Voordat we in alle drama verzeild raken benoem ik eerst even kort de gameplay. Dan hebben we dat gehad en kunnen we volledig zwijmelen over alle personages. Date Everything! is een visual novel dating simulator, waardoor het lezen van dialogen en antwoord geven het grootste gedeelte van de gameplay beslaat.
Die dialogen komen niet naar je toe, waardoor je in first-person door je huis rondloopt. Als je met iemand wilt praten, zet je de bril op en stuur je hartjes naar het desbetreffende object. Je kunt vijf keer per dag een dialoog aangaan en bent verplicht om met vijf verschillende personages te praten. Daarna zet je de bril af en loop je naar je bed om te slapen. Daar zit een probleempje, want het is moeilijker om een deur te openen dan om een liefdesrelatie aan te gaan. Hoewel er verder geen verplichtingen zijn, krijg je van de personages wel hints en quests aangereikt. Hiermee realiseer je dat je echt met de gekste objecten kunt praten en het heeft invloed op de relatie. In sommige gevallen gaat een dialoog niet verder, totdat je een quest hebt afgerond. Op je telefoon kun je deze quests eenvoudig vinden en daar staan ook alle personages die je hebt ontmoet. Mocht je even vastzitten dan kun je Skyler (de bril) oproepen en dan legt zij nog even uit wat de bedoeling is. Je hebt alle tijd in Date Everything!, maar dan moet je wel in je huis blijven. De eigenaar van de bril is op de hoogte van de diefstal en is met alle middelen op zoek naar Skyler.

De kracht van de game zit hem in de personages en de bijbehorende stemacteurs. Laten we Dorian als voorbeeld nemen, aangezien hij al gauw één van mijn favorieten werd. Deze uitsmijter wil gewoon dat iedereen focust op het maken van vrienden en zit niet op een relatie te wachten. Aan de naam kun je al direct zien dat de ontwikkelaars niet vies zijn van een flinke dosis woordspelingen en humor. Dorian is namelijk een deur en verschijnt elke keer als je hartjes naar een deur afstuurt. Door met Dorian te praten kom je er eenvoudig achter welke personages onderdeel zijn van een kamer. Het design van Dorian is om te smullen, want zijn kleding en uiterlijk verwijzen naar zijn werk als deur. Op zijn armen heeft hij tatoeages van een tuindeur, sleutel en slot. Om zijn nek hangen enkele sleutels aan een ketting, terwijl zijn oorbel een ouderwets sleutelhaakje is. Zijn armband is een slot, waardoor als hij met zijn armen over elkaar staat, de deur ook niet open kan. Om zijn arm hangt dan weer apparaat om je alarmcode in te voeren. Als je goed kijkt, zie je zelfs dat de button van zijn shirt een kijkgaatje is en het shirt de vorm van een deur heeft. Elk personage wordt op deze manier uniek weergegeven, waardoor het altijd duidelijk is wat voor object de persoon is. Ze hebben daarbij ook hun eigen humor, persoonlijkheden en verhaal. Hoewel de meeste dialogen gaan om het leren kennen van een object en er flink geflirt wordt, is niet alles zo luchtig. Enkele personages hebben te maken met realistische problemen en daardoor kun jij een content waarschuwing aanzetten bij Skyler. Zij geeft vervolgens aan of een gesprek te seksueel getint is, te eng of gelinkt is aan een trauma.
Dankzij de passie van verschillende stemacteuren komen de personages naast hun dialogen ook echt tot leven. Dat is niet verwonderlijk als je ziet dat Matthew Mercer, Laura Bailey, Neil Newborn en Troy Baker onderdeel zijn van de cast. Daardoor is al het al een leuke minigame op zich om alle bekende stemacteuren te herkennen. De game heeft echter ook enkele minigames die zitten verscholen in de dialogen. Zo is er Chase de D20, die samen met jou een potje Dungeons & Dragons wil spelen. Hij maakt voor jou een personage, waarbij jij een class kiest en telkens bepaalt hoe je reageert op een situatie. Ik liet mijn personage in de game heroïsch sterven, waardoor Chase per direct verliefd op mij werd en ik een liefdes-einde met hem vrijspeelde. Het enige nadeel hiervan was dat Chase daarna eigenlijk nog weinig nieuwe dialogen had, waardoor ik al snel niet meer met hem hoefde te praten. Hetzelfde geldt als je een haat-einde hebt. Ik had al per direct een hekel aan de lamp, omdat het bij hem alleen draaide om zichzelf en volgers. Na twee dialogen hadden we al ruzie en een bloedhekel aan elkaar. Doordat ik de lamp niet meer hoefde te spreken, had ik meer tijd voor de overige negenennegentig personages.

Het is niet zo dat je als enige bezig bent met kletsen, want de objecten komen regelmatig bij elkaar op bezoek. Het gastoestel, de magnetron en de airfryer hebben ruzie met elkaar, want de airfryer is een priester en predikt voor gezond eten. Het gastoestel gebruikt vet of olie, terwijl de magnetron ouderwets is en het eten niet evenredig opwarmt. Je zult in deze gevallen dus moeten bemiddelen. Het is te bizar voor woorden, waardoor het fijn is dat de meeste personages aardig zijn. Zo heeft de koelkast altijd een snack voor je klaarliggen en wil de bank alleen in stilte een dutje met je doen. Laten we de kledinghangers als het laatste voorbeeld nemen. Zij hebben de naam Hanks en bestaan uit vijf charmante mannen die nogal dol zijn op de adrenalinerush en daardoor veel stunts uithalen. Ze nodigen je graag uit om mee te doen, waardoor je gaat surfen in het toilet of door de kamers zweeft. Als dank krijg je daar een foto van. Elk personage heeft namelijk enkele collectibles in de aanbieding, maar die krijg je alleen als je specifieke antwoorden kiest. Het kan zijn dat je een foto, een boek of zelfs een handje oude chips krijgt. Ze zijn dus echt gebonden aan een object en dat maakt het leuk om ze te verzamelen.
Wanneer je een einde bereikt met een personage word je beloond met vijf skill points in een bepaalde richting. Het gaat dan om empathie, charme, humor, logica en evenwicht. Voor bepaalde keuzes in een dialoog heb je een specifieke hoeveelheid punten in één van deze categorieën nodig. Mocht je die punten nog niet hebben dan mis je weinig, maar het biedt wel meer opties of nieuwe quests. De game blijft dus altijd in beweging, waardoor de progressie aanwezig blijft. Door de goed uitgewerkte personages en de daarbij behorende dialogen moet ik bekennen dat Date Everything! mijn aandacht bleef vasthouden. Dat moet ook wel, want je bent flink wat uren bezig om alle personages af te werken en uiteindelijk één van de verschillende eindes te bereiken. We moeten niet vergeten dat Date Everything! een indiegame is, maar eigenlijk werkt alles lekker soepel. Wel had ik tijdens mijn speelsessies een enkele keer dat er een dialoog loopbug aanwezig was. Hiermee bedoel ik dat bijvoorbeeld de wasmachine steeds hetzelfde bleef zeggen en een reactie vroeg. Na het geven van een reactie bestond de herhaling weer. Wat ik wel jammer vond, is dat je de dialogen niet kunt versnellen met de spatiebalk, maar alles moet regelen met de muis.
Ondanks dat dit de eerste game van de studio is, hebben de ontwikkelaars begrepen wat je nodig hebt voor een visual novel dating simulator. De personages hebben allemaal een unieke persoonlijkheid en worden verder tot leven gebracht door de fantastische stemacteuren. Daar houdt het niet op, want het design van elk personage refereert aan het object dat ze zijn. Er zit zelfs nog meer diepgang in als je de namen en dialogen bestudeert. Je kunt daardoor niet om de humor en vele woordspelingen heen. Door de beperkingen van vijf dialogen per dag, collectibles, quests en eindes blijft er een gevoel van progressie aanwezig. Het leuke is dat je via tekst enkele bekende minigames moet spelen en daardoor niet alleen gesprekken voert. Het enige nadeel van de game is dat een einde met een personage vaak geen nieuwe dialogen meer oplevert. We moeten echter niet vergeten dat Date Everything! een indiegame is en ik daardoor eigenlijk niet klagen over de moeite die het kost om de deuren te openen. Je zou het bijna zien als een verwijzing naar Critical Role.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Sassy Chap Games
Uitgever:
Team17
Release:
17 juni 2025
Reviewscore:
Platforms: