Nvidia's DLSS 5 ontvangt forse kritiek wegens AI-filters

-

Het gamende publiek heeft geen zin in de bemoeienissen van AI in hun titels en dat werd maar weer eens al te duidelijk na de reveal van Nvidia's DLSS 5.

Opvallend genoeg was het Digital Foundry die met een video kwam, waarin Nvidia's DLSS 5 onder de loep kwam te liggen. Het journalistieke platform dat zich specialiseert in tech noemt het in de titel van de video 'Next-Gen Photo-Realistic Lighting'. Echter, de receptie is allesbehalve positief te noemen. DLSS 5 heeft dusdanige impact op de oorspronkelijke visuals en niet op de positieve wijze. Duizenden reacties noemen het 'Chat GPT-filters', 'Instagram-edits' en een 'vroegtijdige 1 aprilgrap'. Het gaat simpelweg niet om betere belichting. De originele visuals worden aangetast, maar een kritische noot vanuit Digital Foundry wordt niet gehoord.

Benieuwd geworden en wil je zelf een oordeel vellen? Hieronder is de Digital Foundry-video te bekijken. Een plekje daaronder zie je de originele trailer van Nvidia zelf.

Aan het einde van een nieuwsbericht is er altijd ruimte voor een klein beetje mening in plaats van feit. Dus bij deze: wat zijn we in godsnaam aan het doen? Is artistieke intentie niks meer waard? Moet alles door de AI-slopmachine worden geramd? Hoe sneller deze bubbel barst, des te beter.

Bron: Digital Foundry / Nvidia
Bram Noteboom Mede-eigenaar & Content Manager

Waar Bram ooit begon als groentje, staat hij inmiddels aan de frontlinie en stuurt hij het redactieteam aan als Content Manager. Hij is overal op, en in, de site terug te vinden: van spraakmakende nieuwsberichten en eigenzinnige reviews tot cataloguswerk en PR. Mocht hij een keer niet met Gameliner bezig zijn, wat zelden voorkomt, dan verliest hij zich in de wereld van horrorgames, actie-RPG’s en sci-fi first-person shooters.

Reacties
Avatar EzeltjePrik
EzeltjePrik
lvl7 Checkpoint Jeugd
3 weken geleden om 22:56

Teleurstellend dat Digital Foundry, die normaal zo doortastend zijn, zich hier niet kritisch toonden. Wellicht waren ze te gefocust op de technische kant dat ze de artistieke kant buiten beschouwing lieten, maar dat maakt naar mijn idee een onvolledig item.

3
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
3 weken geleden om 01:37

Ja, vond het ook van ze tegenvallen. Lees wel hier en daar berichten van de rest van het DF-team dat ze niet wisten dat deze video eraan kwam en dat ze dus ook helemaal niet te spreken zijn over de AI-beelden.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 16:10

Is DF niet bij uitstek juist een partij die alleen focust op de tech niet op het artistieke gedeelte?

0
Avatar devindegroot
devindegroot
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 23:46

Wat in de ai is dit

2
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 00:04

Dit verbaast me inderdaad van DF. Wie wil er nou zo’n AI-slop filter?

3
Avatar Ascanir
Ascanir
lvl6 Combo Juggler
3 weken geleden om 10:20

Ik vind het bijna onbegrijpelijk, maar blijkbaar genoeg mensen hier te zien aan de reacties.

2
Avatar ccopx
ccopx
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 00:44

Wow, next-gen gezichten. Echt scary realistich en vet!

Note dat Nvidia dit bij zijn Youtube video heeft gezet als disclaimer:
"Important to note with this technology advance - game developers have full, detailed artistic control over DLSS 5's effects to ensure they maintain their game's unique aesthetic. The SDK includes things like intensity, color grading and masking off places where the effect shouldn't be applied. It's not a filter - DLSS 5 inputs the game’s color and motion vectors for each frame into the model, anchoring the output in the source 3D content."

Het lijkt er dus op dat er over nagedacht is en dat het zeker geen filter is.

1
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
3 weken geleden om 01:39

Mja, dit bericht is geplaatst nadat er behoorlijk veel negatieve reacties op de video kwamen. Voelt meer als damage control dan iets anders. Fijn dat ze de keuze bij de ontwikkelaars laten in de toekomst, maar kan me haast niet voorstellen dat dezelfde devs met deze trailer akkoord zijn gegaan.

2
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 08:44

Klinkt inderdaad als damage control. Hier is duidelijk niet goed over nagedacht door Nvidia.

1
Avatar Maestro
Maestro
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 01:02

Ziet er wel scherper uit in details. Benieuwd waar dit heen kan gaan.

0
Avatar AceVentura
AceVentura
lvl9 NPC 2.0
3 weken geleden om 02:10

Tja weet niet, het ziet er in ieder geval wel supermooi uit met zo’n ai filter eroverheen. Of het wenselijk is is een tweede, maar mooi is het wel.

0
Avatar Wolfsran
Wolfsran
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 05:20

Het zal game per game anders zijn: soms een upgrade en soms een misser.
Dat oude vrouwtje is afschuwelijk met DLSS 5 on

0
Avatar Flappy
Flappy
lvl7 Checkpoint Jeugd
3 weken geleden om 07:35

Dit is toch juist supertof dat dit kan. Het zal echt nog wel gefinetuned moeten worden. Maar nieuwe generatie consoles zijn minder hard nodig als we minder afhankelijk zijn van hardware.

2
Avatar DanielofDaan
DanielofDaan
Gameliner
3 weken geleden om 07:59

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 07:59

Ik durfde het bijna niet te zeggen, haha, maar ik vind dit dus ook best indrukwekkend.

Ik vraag me wel af: als dit geen A.I. was genoemd, zouden mensen dan net zo in paniek zijn geraakt? Door de jaren heen zijn er immers al veel technologische ontwikkelingen geweest die textures sterk hebben verbeterd. Vaak ben je te bang.

2
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 08:30

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 08:30

Het is wel degelijk iets anders dan een verbetering, met name bij gezichten zie je een duidelijke verandering. Het ziet er niet meer uit zoals de maker het bedoelde. Daar komt bij dat gezichten er ook anders uitzien in verschillende scenes. Je wilt toch ook niet zo’n AI-versie van een oude film waarbij het gezicht van de hoofdpersoon in elke scene weer anders lijkt.

Natuurlijk zien gezichten er ook wel eens anders uit bij een remake van een spel, maar dat deden developers, nu geef je die controle weg.

Dus verbetering van textures of belichting etc. vind ik prima, maar hier wordt de visie van een maker duidelijk veranderd.

4
Avatar Flappy
Flappy
lvl7 Checkpoint Jeugd
3 weken geleden om 09:28

Maar Dlss is speciaal voor deze industrie gemaakt. Lijkt mij dat ook al is het AI, er wel consistentie in zal zitten en het er wel voor zorgt dat een gezichts upgrade hetzelfde zal blijven. Ik denk niet dat je het moet vergelijken met al die apps die je op internet vind.

0
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 09:44

Ik weet niet precies welke apps je bedoelt. Ik begrijp niet goed waarom mensen hier enthousiast over worden. Games worden op deze manier misschien wel ultra realistisch, maar ook erg homogeen en daardoor minder bijzonder. Niemand zal meer denken straks: Wow, dat is echt knap gemaakt door dat team, want alles komt dan van AI.

3
Avatar Gamer4life
Gamer4life
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 08:06

Ik denk dat a.i. niet meer te stoppen is en straks op elk digitaal apparaat aanwezig gaat zijn. De nieuwe PLaystation en Xbox gaan dit zeker ook inbakken in hun nieuwe systemen. Dssl5 vind ik er een beetje freaky uitzien en ook zorgwekkend. Straks is niets meer echt of origineel en world alles overgoten met een ai sausje.

1
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 09:01

Ik vind het er echt super goed uitzien. Veel realistischer. Ik heb er geen probleem mee dat ze het gaan gebruiken.
Hoe mooier hoe beter.

4
Avatar alucard2025
alucard2025
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 09:32

Ik zie het probleem niet met a.i.
Dit heeft ons echt al veel gebracht en zal ons nog meer brengen.
Dit ziet er echt belachelijk realistisch en tof uit!! Het zal waarschijnlijk per game kijken zijn of het nodig is maar zoals dit bij resident Evil en starfield.... Kom op, hoe kun je hier nou over zeiken? Dit is toch next next gen.

Mensen hadden ook al wat te zeiken toen Final Fantasy the spirits within uitkwam in de bios in 2001. Mensen waren lyrisch hoe realistisch dit eruit zag.
Toen met the Polar Express, beowolf etc.
Maar nu wordt het a.i. genoemd en is het ineens een verschrikking voor de artistieke vrijheid. Schei toch uit.
Laat a.i. nog maar lekker verder ontwikkelen want dit is echt een geweldige toevoeging voor gaming

1
Avatar Brushaway
Brushaway
lvl2 Journey Awaits!
3 weken geleden om 16:03

Als jij onder next gen verstaat dat alles er exact hetzelfde uit gaat zien wel ja. Dit is hetzelfde idee als alles in de Unreal engine ontwikkelen. Eenheidsworst zonder enige creatieve input. Zeer sombere toekomst.

2
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 16:31

Ik snap je voorbeelden van die films niet. Dat waren zeer knap gemaakte films voor die tijd met behulp van CGI. De makers wisten exact hoe ze het eruit wouden laten zien. Dat is heel iets anders dan generatieve AI gebruiken. Dan laat je het creatieve proces over aan AI. Die bepaalt vervolgens hoe een beeld eruit moet zien en dat zal nooit precies hetzelfde zijn als de maker het bedoeld had.

Als AI een steeds grotere rol gaat innemen in het maakproces van games krijg je straks ultra realistische games die allemaal op elkaar lijken, waardoor niks meer bijzonder of nieuw lijkt. Het zijn de makers/developers die games uniek en verschillend maken.

1
Avatar Fr3nzy
Fr3nzy
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 09:34

Ik weet dat velen dit misschien niks vinden maar ik vind het geweldig om te zien dat dit nu al mogelijk is. Als dit nog iets verder verbeterd wordt en ontwikkelaars dit zelf kunnen optimaliseren voor hun eigen games, is dit toch een grote sprong voorwaarts.

1
Avatar MooiMan
MooiMan
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 09:54

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

0
Avatar cloud
cloud
Gameliner
3 weken geleden om 10:26

Ik vind dit best wel een zorgwekkende ontwikkeling, eigenlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet inherent tegen het gebruik van AI als hulpmiddel en de ontwikkeling van AI de afgelopen jaren is absoluut zeer indrukwekkend geweest. In verschillende industrieën zal je uiteindelijk ook niet om het gebruik van AI heen kunnen, omdat het je wel degelijk mogelijkheden geeft om bepaalde processen te stroomlijnen of te verbeteren.

Dat gezegd hebbende, vind ik het voorbeeld dat hier getoond wordt wel enorm de plank misslaan. We zien hier niet alleen bij verschillende games hoe de AI de grafische kwaliteit verbetert, als je het per definitie al een verbetering kunt noemen, maar vooral hoe de grafische stijl van verschillende games, die gemaakt zijn door verschillende studio's, wordt veranderd. Van alle games die hier in het voorbeeld voorbijkwamen, ziet het eruit alsof ze allemaal eenzelfde filter opgeplakt hebben gekregen. De eigen identiteit, de vibe van elke game is weg en ziet eruit als elk ander "kunststuk" dat door AI is gemaakt: zielloos, emotieloos en dertien-in-een-dozijn. Men roept wel dat betere en realistischere graphics beter zijn, maar het is juist de grafische stijl en art direction die een game zo mooi maken om naar te kijken. Het zijn juist de herkenbare bizarre lichaamsproporties en grote ogen die een JRPG zijn eigen smoel geeft, de beetje uncanny gezichten van Elder Scrolls NPC's etc. Elke goede game heeft een eigen grafische identiteit die het herkenbaar maakt en elke studio heeft getalenteerde artiesten die dit mogelijk maken.

Dan volgt natuurlijk ook nog de ethische kwestie van hoe dit allemaal tot stand komt. We weten inmiddels allemaal dat AI creëert door te stelen en zeker onder artiesten, waar de game-industrie natuurlijk ook onder valt, wordt het gebruik van AI dan ook niet in dank afgenomen. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar wat game designers hier zelf van vinden. Als ik een grafisch artiest zou zijn die jarenlang aan een game heeft gewerkt, zou ik me namelijk behoorlijk beledigd voelen als een ander bedrijf even voor mij bepaalt dat mijn werk niet goed genoeg is en dat even met gestolen werk van andere artiesten komt "verbeteren."

9
Avatar Sledge
Sledge
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 10:32

Hmm dit is natuurlijk ook wel weer een goed punt...

1
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 11:12

Amen!

2
Avatar BamiKami
BamiKami
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 11:38

Dank Claudia, je legt met mooie nuance uit hoe precies ook mijn gevoel bij deze ontwikkeling is, ben het er helemaal mee eens

2
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 11:57

Goed punt inderdaad.
Heb voor mezelf wat ik in het filmpje zie wel zoiets van dit ziet er heel vet uit.
Wellicht moet je een game zelf en/of wat langer spelen om te weten of de ai saus werkelijk stoort of juist niet. Vooralsnog de beelden die ik zelf zie vind ik het niet verkeerd.

2
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 16:12

Ik vind persoonlijk dat veel mensen nogal overtrokken reageren als het op AI aankomt, maar dit zijn zeer terechte punten die je aanhaalt.

1
Avatar Sledge
Sledge
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 10:27

Ik heb nog niet alles gezien, maar ik vind het vooral indrukwekkend wat het doet met de weergave van de bossen en andere omgevingen. Het voelt opeens veel realistischer aan!

Verder moet je AI vooral zien als een tool voor developers om mee te werken.

0
Avatar Xenon
Xenon
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 10:58

Vind het er een stuk beter uitzien en deze techniek kan alleen maar beter worden! Als games hierdoor makkelijker gemaakt kunnen worden en er nog een stuk realistischer uitzien dan absoluut doen!

0
Avatar Snafu
Snafu
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 13:34

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De techniek kan gebruikt worden maar dan moeten er wel unieke gezichten ontstaan. Nu hebben we het over generieke AI gezichten die overal voorkomen. Dit lijkt me niet de bedoeling dat je dit straks in al je games ziet. Makkelijk gezegd een Ellie van The Last of Us heeft dan exact hetzelfde gezicht als Aloy. Dat lijkt me niet de bedoeling en dat is wat nu de AI functie doet voor DLSS.

1
Avatar Foefelaar
Foefelaar
lvl2 Journey Awaits!
3 weken geleden om 10:58

Ik ben er niet zo enthousiast over. Het haalt ook het specifieke gevoel weg wat je bij een game krijgt. Het voorbeeld van het dorp in Oblivion remastered oogt wel realistisch, maar dat gelige filter geeft het iets mysterisch, fantasy-achtig, wat compleet weg is met DLLS ingeschakeld.
Hetzelfde voor Starfield, het cinematische low-contrast beeld is weg, ja het oogt hier ook realistischer, maar het kan dan iedere andere game zijn ipv Starfield.

3
Avatar Choffie
Choffie
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 12:02

Ik sluit aan bij de groep die dit in eerste instantie allemaal niet zo geweldig vindt.
Het ziet er allemaal heel AI slopperig uit. Moet denken aan die spam advertenties die je ziet om je eigen AI dame van plezier te maken.
Dit soort ontwikkelingen mogen van mij op deze manier (1 sausje wat over alles lijkt te gaan) wel weg blijven, hou liever wat ziel en artistieke richting in mijn games. Maar wie weet dat devs er een mooie draai aan kunnen geven.

1
Avatar Joshzero
Joshzero
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 15:22

(bijgewerkt) 3 weken geleden om 15:22

Ik ben vooral bang dat het (uiteindelijk) "verplicht" aan gaat als je DLSS wilt gebruiken omdat het dus deel van 5 is, dat past wel in Nvidia's onzekerheid's straatje.

1
Avatar Mark
Mark
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 17:56

Met dat filter begint alles op elkaar te lijken. Ik ben er geen fan van. Het character wat zorgvuldig is ontworpen wordt door zo’n filter compleet anders. Jammer dat gaming deze kant op dreigt te gaan. Ik twijfel ook erg over de nieuwe generatie consoles. Ik neig toch om lekker aan de slag te gaan met mijn backlog en AI te negeren. De drang om het nieuwste te hebben is wel weg door deze ontwikkeling

1
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord