Gameliner logo 20 jaar

De normalisering van AI in games is begonnen en het is nú de tijd om je uit te spreken

-

De AI-bubbel is tegenwoordig zo groot opgeblazen, dat het elke sector in z'n grip heeft. Marketingbureaus plaatsen liever AI-genereerde filmpjes, copywriters worden volledig overgeslagen wegens ChatGPT en men is nog nooit zo overtuigd geweest van diens eigen mening, aangezien het telkens wordt bevestigd door Gemini. Ze lopen als trotste pauwen rond, want er is bijna geen ruimte meer voor nog meer veren in je achterste. Sinds de release van Black Ops 7 voelt het als een soort doomsday. Het is overduidelijk dat grote bedrijven van plan zijn om AI door gaming heen te rammen en de eerste sporen zijn pijnlijk zichtbaar. Ik heb in ieder geval een boodschap voor ze: houd die zielloze AI-troep uit onze games.

Black Ops 7 AI art slop opinion

Is het echt al zo ver? We zien games nog niet helemaal in elkaar gesleuteld worden door AI. Tenminste, serieuze ontwikkelaars doen daar niet aan. Er zullen altijd wel een paar van die 'innovatieve' geesten zijn die fantastische werelden beloven en alleen maar AI-devs gebruiken om het klusje te klaren. Het is in ieder geval altijd te zien wanneer het AI-slop is, want die games zouden hier nog lager scoren dan een halve ster. We weten dat in de industrie AI gebruikt wordt om de ontwikkeling van games te assisteren. Voor de duidelijkheid: niemand hier klaagt over het feit dat men een planning stroomlijnt of een mindmap maakt van alle beschikbare data met de hulp van AI. Maar dat station zijn we - zoals verwacht - volledig voorbij geracet.

Langzaam maar zeker proberen grotere ontwikkelaars ermee weg te komen. In ARC Raiders krijg je te maken met AI "voice-acting" - wat uiteraard voor geen meter klinkt - en gezien het geweldige succes van de extraction shooter, vraag je je af waarom het nodig was om deze route te bewandelen. Call of Duty: Black Ops 7 lanceert met de welbekende AI art slop. Van die hondslelijke prentjes die ChatGPT uitpoept, wanneer je de meest eenvoudige input geeft voor een afbeelding. Toen Activision geconfronteerd werd met het feit dat er AI in de assets van Black Ops 7 werd gevonden, stond de uitgever met een respons klaar: "Net als zoveel anderen over de hele wereld gebruiken we verschillende digitale tools, waaronder AI-tools, om onze teams in staat te stellen en te ondersteunen bij het creëren van de best mogelijke game-ervaringen voor onze spelers." Geen schaamte en ze staan er volledig achter. "Best mogelijke game-ervaringen" - don't make me laugh.

Nu klinken dit misschien als onschuldige randzaken, maar dat zijn het allesbehalve. Wanneer je dit soort taferelen toelaat, dan wordt het alleen maar erger. Ja, eerst vervang je een stemmetje hier en daar, vervolgens laat je in-game posters door happy chappy maken. Als je denkt dat het hierbij blijft, dan bewonder ik je positieve instelling. Het is overduidelijk te zien dat ontwikkelaars de grenzen aan het opzoeken zijn. Waar kunnen ze mee wegkomen? Mag ik je eraan herinneren dat je voor Black Ops 7 minimaal 70 duiten moet schuiven? Is dat niet voldoende voor een artiest om gewoon wat designs te mogen ontwerpen? De speler verdient beter en de ontwikkelaar verdient beter.

De pers heeft hier een bijzonder verantwoordelijke rol in en als je even vlug op Metacritic loert, dan snap je waarom de meeste mensen een bepaalde vorm van schaamte voelen als ze zichzelf moeten beschrijven als een 'gamejournalist'. De kritische houding, de tough but fair attitude en de representatie van de waarheid verdwijnt als sneeuw voor de zon als je drie dagen van tevoren aan de slag mag met de nieuwste Call of Duty. Buiten het feit dat je niet zulke scores kan binnen harken als je alleen al kijkt naar de 'single-player' campaign, wordt er in de Early Access-artikelen gewoon niet gesproken over de AI-gegenereerde assets. Het wordt het nieuwe normaal - en dat kan ik persoonlijk niet accepteren.

Black Ops 7 Opinion AI Art slop

Wat mij betreft kan de AI-bubbel niet snel genoeg barsten. Prima, jas er maar miljarden doorheen, maar als puntje bij paaltje komt, valt er geen geld mee te verdienen en doet het simpelweg niet wat het belooft. Misschien ben ik een old soul, maar ik ga altijd de inzet en passie van vakmanschap boven generatieve bullshit plaatsen. In schrijfwerk, in kunst en dus ook in games. Helaas is de normalisering begonnen en het is nu de tijd om op te staan als jij geen AI wilt zien in jouw favoriete medium. Laat jij je stem gelden of houd je stil?

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Call of Duty: Black Ops 7

Ontwikkelaar:

Treyarch

Uitgever:

Activision Blizzard

Release:

14 november 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
PS5
XBS
Reacties
Avatar Frietrick
Frietrick

15 november 2025 om 15:07

Het ergste is denk ik nog wel dat men er geen enkele moeite mee heeft om je premium prijzen te laten betalen voor die AI generated shit. Dat men het lef heeft om je straks een paar tientjes uit de zakken te kloppen voor rewards of add-ons die letterlijk door een AI algoritme zijn uitgescheten - waarbij hardwerkende concept artists zijn ingewisseld voor mensen die alleen over het talent beschikken om een prompt in te typen - is regelrecht schandalig te noemen

Avatar Juggy
Juggy

15 november 2025 om 16:10

@Frietrick Yup en dat is het grote gevaar hier. If they can - they will. Het voelt als een do-or-die moment. Het is nu uitspreken dat je dit soort AI-ongein niet in je games wilt en natuurlijk - nog belangrijker - je portemonnee doen gelden.

Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord