Nieuws
Capcom sluit studio door verlies 40 miljoen dollar
18 september 2018Capcom heeft bekend gemaakt dat zij 40 miljoen verlies hebben geleden dankzij hun studio in Vancouver, verantwoordelijk voor onder andere Dead Rising....
Frank West was al bezig met zombies slachten in Dead Rising lang voordat het een hype was. Ok', hij was er nog niet zo vroeg bij als Chris Redfield of Jill Valentine, maar was er al wel bij toen de Xbox 360 nog maar net op de markt verscheen! Nu heel wat jaartjes later zijn zombies niet meer weg te denken in het dagelijkse tv-beeld en op de bank/consoles. Sterker nog, je moet bijna zoeken naar films en games waar geen zombies in zitten. Frank West blijft echter ver bij zombies vandaan. Hij vindt het wel goed zo, geen zombies meer in zijn leven. Lekker met fotografie lesgeven bezig zijn, heerlijk. Maar ach, het rotte lot des ondoods draait zijn hoofd toch weer richting Frank, en nog eens rond de kerst ook" HO HO HOLY SHIT!
Ondanks dat Dead Rising 'n van d' redenen is geweest waarom ik een Xbox 360 bemachtigde om te gaan staan ronken (lees: Boeing 747 met opstartproblemen) naast mijn PS3, heb ik de game altijd maar enkel in infantiel korte sessies gespeeld. Zo tof als dat ik het vond (al helemaal als ouwe Romero-films liefhebber), zo snel was ik het altijd weer beu. Het constante klokkijken en de deadlines die alle sidemissies hadden werkten op mijn zenuwen, al kwam ik er later achter dat je niet alles in 'n keer hoeft te halen en je het in een eindeloze loop kan blijven spelen. Daarnaast is de besturing ook van nostalgisch verstokte Japanse bodem, waarbij je zelfs nog ermee liep te klooien terwijl je de game al vele uren had gespeeld. Per deel werd dit echter beter, en vanaf het derde deel schafte men ook al het gedoe met die tijdlimieten af. Ergens was het juist een origineel systeem dat je ertoe overhaalde om meerdere keren de game uit te spelen, maar ik miste het persoonlijk niet.
Dead Rising 4 heeft geheel tegen mijn verwachting in nog een boeiend verhaal ook, waarbij vooral de conversaties erg grappig zijn geschreven en goed zijn geacteerd. Er zit een soort adlib-vrije stijl in de gesprekken waardoor het heel natuurlijk overkomt. Frank West komt weer terecht in Willamette (ramplocatie van het eerste deel) nadat iemand hem tipt dat 'n van zijn studenten daar zit, te midden van een verse zombievirusuitbraak. De uitbraak kwam precies op Black Friday, een prachtsmoes om ons te overladen met zombies. Belangrijk aspect is ook dat alles in de kerstsfeer is aangekleed, tot aan het met jazzy kerstmuziek gevulde pauzemenu toe Ondertussen zit een geheime legerdivisie achter een monster aan, die overal op grimmige wijze mensen ophangt en spietst. Dat is ook met name waar Frank met zijn camera achteraan zit. Net als een typische jaren '80 held is hij iemand die met frisse tegenzin en constante bijdehandheid het rotte klusje toch maar gaat klaren: namelijk aan het licht brengen wat er daar gaande is in Willamette. Gewapend met een fototoestel en alles wat er ter plekke te vinden is, ga je op onderzoek uit. En, als het uitkomt en op de route ligt, af en toe iemand redden. Frank West ruikt namelijk een Pulizer, en dat verdient immers voorrang. Mensenlevens, schmensenlevens.
Deeltje vier gaat nu in dezelfde stijl verder als deel drie: een supergory over de top sandbox zombiesloopgame deluxe waarbij je zat hebt te sidequesten (redt poppetje x, bevrijd basis y), zoeken, en doen. En dat alles dus, net als bij het derde deel, zonder dat je hoeft te klokkijken. Ik hoor jullie nu denken: 'Tja, allemaal wel een beetje bekend bij iedereen inmiddels, dit soort gameplay.' Toch is dat een onterechte dooddoener, want Dead Rising 4 is een waar feestje om te spelen. Het is een game die mij weer helemaal doet beseffen van wat het belangrijkste is bij het spelen van een game: lol hebben en ter ontspanning. En als je iets hebt bij Dead Rising 4, dan is het wel pret. Daarnaast heb ik hordes zombies afslachten nog nooit zo ontspannend gevonden als bij deze game. Heer-lijk.
Het is te merken dat de Dead Rising-serie steeds beter is geworden. De controls werken nu inmiddels bij deeltje vier goed, dus daarvan geen hinder meer. Het speelt in zijn geheel erg lekker, waarbij je te allen tijde snel en makkelijk kunt wisselen tussen throwables, melee en schietwapens met de richtingstoetsen. De game houdt genoeg je handje vast zodat je altijd goed weet waar je heen moet gaan, maar het mag allemaal in je eigen tempo. Er is ondertussen zat te verkennen en te doen, waarbij ik vooral kan aanraden om blueprints voor wapens te zoeken. Zelf wapens bouwen is nu nog makkelijker, en daardoor ook eigenlijk vooral leuker. Je hoeft niet per se alles in je inventory te hebben, want met een level-upgrade kun je alles wat bij je in de buurt ligt ook gebruiken. En wat een geniale wapens zijn er weer: Een Blankamasker maken waarmee je alle zombies onder stroom zet, een Golfkar met spinnende zwaarden, een toverstaf die tuinkabouters afvuurt, de sadistische lol is eindeloos. E'n belangrijke nieuwe toevoeging is de Exo-Suit, waarmee je extra brute wapens kunt gebruiken en met extra grote zware objecten klappen kunt uitdelen.
Dead Rising 4 is een ontspannend gewelddadig gore genot van de bovenste plank. Echt een uitdaging is het dus niet meer ten opzichte van zijn voorgangers, maar dat maakt de game beslist niet minder leuk. Ik werd bijna emotioneel van de creatieve en prachtige manieren waarop je honderden zombies kunt afslachten. Met een sneeuwschuiver over een snelweg door grote opeengehoopte groep zombies knallen levert een bloederig schouwspel op dat grenst aan kunst. Dat het onderzoekje doen met de camera en het verhaal ook nog eens erg boeiend is, zorgt ervoor dat het niet snel monotoon wordt. Tenslotte moet elke sandboxgame het uiteindelijk ook hebben van een boeiend plot en verhaal, en dat is er zeker bij Dead Rising 4. Een absolute aanrader voor elke Xbox One-eigenaar, en al helemaal rond deze feestdagen, want alles is in kerstsferen. Nu ga ik weer verder met explosieve kerstballen lanceren naar zombies, terwijl ik verkleed ben als Captain Commando met een kerstmuts.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Capcom Production Studio 1
Uitgever:
Capcom
Release:
6 december 2016
Gameliner Awards:
Beste game van 2016Reviewscore:
Platforms: