Review: F1 2010 PlayStation 3

-

Het heeft jaren geduurd, maar vorige week was het dan eindelijk zover. Eindelijk verscheen er weer een realistische F1-game ten tonele. Althans, dat is wat Codemasters ons beloofde met F1 2010. Het zou de meest realistische F1-game ooit worden. Als een ontwikkelaar iets dergelijks beweert worden ze daar natuurlijk op afgerekend. Daarom heb ik de game een week lang, uren per dag, vaak tot diep in de nacht gespeeld om mijn bevindingen te delen met twijfelaars, die nog niet hebben kunnen besluiten of ze F1 2010 zullen aanschaffen of niet. Lees dus snel even verder als jij tot die groep behoort.

Daag EA en Sony

De afgelopen jaren was de F1-licentie onder andere in handen van Sony en EA. Er werden een aantal F1-games uitgebracht, maar geen van deze arcaderacers kon mij bekoren. Met weemoed verlangde ik terug naar de tijd waarin Geoff Crammond mij verwende met zijn Grand Prix-serie. De GP-serie staat tot op de dag van vandaag bekend als een serie die je op de meest realistische, authentieke en uitgebreide wijze kennis liet maken met het F1-circus. De opties om de auto's tot in de kleinste details aan te passen waren ongekend, waarbij je ter ondersteuning gebruik kon maken van zeer uitgebreide telemetrieschema's. Hoe anders is de benadering van Codemasters. Geen ingewikkelde rekenmodellen of droge menustructuren, maar een flitsende presentatie die je het F1-circus door de ogen van een coureur laat beleven.

Anders is niet beter

Van telemetrie en dergelijke is dus niet veel terug te vinden in F1 2010 en het afstellen van de wagens gaat ook een stuk minder diep. Persoonlijk vind ik dit niet zo'n probleem. Met tweaken heb ik sowieso nooit zoveel gehad. Ik wil mij gewoon op basis van raceskills meten met andere racers in gelijkwaardige wagens. Wat dat betreft geen problemen dus. Wel vind ik de opzet van de career mode wat halfbakken. Persconferenties en interviews zouden je moeten meezuigen in het F1-circus, maar het is allemaal zo matig uitgewerkt dat ze de tijd beter hadden kunnen gebruiken om de game grafisch wat op te poetsen. Begrijp met niet verkeerd, het ziet er zeker niet slecht uit, maar onder andere de framerate is niet altijd even stabiel. Zelfs al is dit niet de mooiste racegame ooit en draait de game al op 'slechts' 30 frames per seconde. Verder is het schademodel ook vrij beperkt. Bij een crash verlies je vaak hooguit een stuk van de voorvleugel. En dat is in het echt toch wel even anders. Daar staat tegenover dat races in de regen er wel weer schitterend uitzien, beter dan in welke andere racegame dan ook, waarbij de hoeveelheid water op de baan ook daadwerkelijk invloed heeft op de mate van grip van je banden. Daarmee sla ik een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp, namelijk de race-ervaring.

Racen zonder crashes

Een racegame valt of staat bij de race-ervaring, en gelukkig zit het met het racen wel goed. Het gevoel voor snelheid is dik voor elkaar en het is echt zaak het juiste rempunt te zoeken, de apex perfect aan te snijden en doormiddel van gedoseerd gas geven gecontroleerd een bocht uit te accelereren. Precies zoals ik dat gewend was in de oude GP-serie. Geef je vol gas met een paar wielen naast de baan, dan zullen de wielen op het asfalt meer snelheid maken, waardoor je genadeloos richting de vangrail spint en trap je voor een bocht vol op de rem, dan zul je merken dat je zo goed als onmogelijk kunt insturen en meer dan eens zult spinnen wanneer je dat toch probeert. Over dat remmen heb ik overigens nog wel mijn bedenkingen. Het lukte me namelijk niet om de remmen te laten blokkeren. Waar ik in de GP-games altijd gedoseerd diende te remmen om niet te blokkeren, kun je in F1 2010 gewoon vol de rem intrappen. Je wielen blijven draaien, je hoort geen banden gieren en je ziet ze ook niet roken. En dat terwijl ik toch echt met alle instellingen op Legend race. ABS en andere hulpmiddelen dus uit, zoals het hoort in een dergelijke game. Hopelijk wordt dit nog gepatched.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Wat mij betreft mogen ze die hele onzin met persconferenties en interviews eruit slopen in F1 2011. Ook grafisch valt er nog wel wat winst te behalen, al is F1 2010 zeker niet lelijk. Het mist alleen dat knisperende dat games als Forza 3 en het nog te verschijnen GT5 wel hebben. Gelukkig is het racen helemaal top. Het geeft een heerlijk gevoel om een bolide voor je een paar ronden te volgen en naar zijn staart te kruipen, om aan het einde van het rechte stuk net iets later te remmen en hem te passeren. Op deze momenten realiseerde ik me weer waarom ik zo lang uitkeek naar een degelijke F1-game. Ten slotte moet ik er wel even bij zeggen dat ik F1 2010 speelde met een stuurtje, de Logitech Driving Force GT. In het begin vergt het racen dan wat oefening, maar eenmaal gewend zul je redelijk eenvoudig twee of meer seconden sneller zijn dan met de controller. Heb je geen tafel om een stuurtje aan te bevestigen? Houd Gameliner de komende week dan even in de gaten. Dan zal ik namelijk een review online gooien van de SRSeat Elite, een oerdegelijke, zeer goed betaalbare raceseat.

  • Goed
  • Gevoel van snelheid
  • Afwachten tot het juiste moment om in te halen
  • Alle coureurs en auto's van het seizoen 2010
  • Framerate niet altijd stabiel
  • Halfbakken career mode
  • Irritante uitspraken engineer

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot F1 2010

Ontwikkelaar:

Codemasters

Uitgever:

Codemasters

Release:

24 september 2010

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord