Nieuws
Grote update voor FBC: Firebreak onthuld, genaamd Breakpoint
25 september 2025Remedy Entertainment is nog lang niet klaar met FBC: Firebreak. Op 29 september komt de eerste grote update voor de coöperatieve game uit, genaamd...
Summer Game Fest was het podium van verrassend weinig controversies dit jaar - op wellicht één specifiek gevalletje na. We weten allemaal waar ik het over heb, maar mocht het je ontgaan zijn: iemand vond het broodnodig om met een politiek-geladen petje het podium op te walsen en allerlei open deuren in te trappen. Ja, we kunnen inderdaad geen enthousiasme meer opbrengen voor een Call of Duty: Black Ops 7. Nee, ik snap ook niet waarom Titanfall 3 telkens de prullenbak in wordt gedropt. Dat zijn allemaal leuke statements, maar als je vervolgens je game uitbrengt met veel te dure microtransactions, een battle royale-modus en je dat aankondigt onder het "genot" van de enorm eigenzinnige Imagine Dragons, dan verdwijnt je geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon. Nee, soms moet je als ontwikkelaar gewoon even stilhouden en je werk voor je laten spreken. Enter FBC: Firebreak, de nieuwe co-op shooter van Remedy Entertainment. Een spin-off van Control en binnen een genre dat de Finse gamemaker nog niet heeft behandeld. En toch zorgen ze voor een frisse wind en hoe die waait, dat leg ik je uit in de review van FBC: Firebreak!
Komt de term FBC je bekend voor? Dat zou goed kunnen, want het staat voor de Federal Bureau of Control. Ja, we duiken volop in de Remedy Cinematic Universe en het voelt dan ook als thuiskomen. Je vervult ditmaal niet de rol van een melancholische schrijver of een verwarde FBI-agente, maar je bent onderdeel van de Firebreakers. Deze vrijwillige strijdmacht wordt ingezet om paranormale uitbraken binnen het hoofdkwartier - The Oldest House - af te stoppen. Met angst en zonder uurloon gebruik je een arsenaal vol met vage speeltjes om een einde te maken aan de absolute chaos - totdat het weer tijd is voor de volgende job. FBC: Firebreak is een coöperatieve first-person shooter - vergelijkbaar met andere missie-gebaseerde FPS-games zoals Deep Rock Galactic en Left 4 Dead - waarbij teamwork centraal staat en kameraadschap het enige is wat je behoudt voor een totale mentale meltdown. Al is dat natuurlijk ook een beetje afhankelijk met wie je speelt.
Goed, nu het concept duidelijk is, kunnen we kijken naar andere zaken. Wat te denken van de grafische presentatie? FBC: Firebreak draait zowel op de pc via Steam als de Xbox Series X en S als een zonnetje. De Northlight-engine blijft imponeren, zeker omdat het visueel ook best fraai te noemen is. Remedy's eigenzinnige kunstdirectie is hierbij natuurlijk het sleutelfiguur; al met al is FBC: Firebreak een audiovisueel sterke game met sterke performance en stiekem best een energieke soundtrack. Wat echter de presentatie van FBC: Firebreak helemaal afmaakt, is de geloofwaardigheid van de setting en diens hoofdrolspelers. Het dialoog is allemaal zeer casual te noemen; de Firebreakers zijn namelijk geen superhelden. Het zijn doorsnee vrijwilligers die klagen over water in de laarzen, mauwen over het vergeten van een lunchpakketje en ze laten een angstscheetje als een zwevende entiteit ze bestookt met betonnen projectielen. Remedy is een kei in het bouwen van grappige dialogen en relateerbare contexten - en dat is in FBC: Firebreak niet anders.

Ja, het is best bijzonder, want Remedy kan de meest banale setting neerzetten, vol met lulletjes rozenwater die er eigenlijk niet willen zijn, maar dan komt de twist: de horror in de normaliteit. Zoals eerder besproken kampt de FBC met een paranormaal wespennest en dat uit zich in diverse manieren. De ene missie zorgt ervoor dat de ventilators vuur spuwen, terwijl tijdens een andere expeditie je te maken krijgt met kwaadaardige post-it briefjes. In dit verknipte landschap kunnen reguliere bureau-items worden omgetoverd tot je grootste nachtmerries. Dit is verreweg waar FBC: Firebreak de hoogste ogen gooit. Ik heb in mijn gamende carrière al flink wat FPS-games verslonden, maar de unieke missies van deze shooter verrasten mij keer op keer. Remedy introduceert deze missies in drie lagen. Waarbij de eerste laag vooral dient als een introductie, bevat de derde laag alle toeters en bellen met een eindbaasgevecht op de koop toe. Daarna kun je ervoor kiezen om Corruption-levels los te laten die gameplay-alternatieven op je afvuren, terwijl je ook nog eens de keuze krijgt om de combat-intensiteit af te stemmen. Door al deze opties kun je langzaam maar zeker tot bezinning komen wanneer je te maken krijgt met de brekende realiteit van FBC: Firebreak.
En in deze werkelijkheid moet je jezelf aanpassen; spelen volgens nieuwe regels. Zo is water het magische geneesmiddel en er zijn dus volop douches en brandalarmen te bespeuren. Ja, kruip maar lekker met z'n drieën in de douche, want iedereen weet dat warm water de oplossing is voor al je extensionele problemen. Echter, nat raken brengt wel weer andere risico's met zich mee. Denk hierbij aan hoe stroom een stuk agressiever door je lijf raast en hoe bij een gebrek aan warmte je toch snel loopt te klappertanden. Remedy speelt met de elementen en vooral met hoe ze functioneren binnen een wereld waarin de wetten van de natuur anders in elkaar steken. Dat zorgt voor een hoop experimentatie en interactie tussen meerdere systemen. Engaging stuff.
Zeker omdat je kiest uit een van de drie Crisis Kits. De Fix Kit geeft je de mogelijkheid om snelle reparaties uit te voeren, de Jump Kit heeft meerdere opties om de boel te shockeren en de Splash Kit is uitstekend in het kletsnat maken van de omgeving - al komen ook je teamgenoten er vaak niet vanaf met een droog pak. De combinatie van elementen en de teamwork-gefocuste ervaring zorgen voor de nodige diepgang. Elke Kit heeft zo een specialisatie, waardoor rollen binnen het team duidelijker worden. Wanneer iedereen een beetje door heeft waar hij/zij in straalt, dan gaan de missies je een stuk gemakkelijker af. Terwijl ik generators aan het repareren was voor wat extra licht in de donkere kantoorruimtes, was mijn vriendin de stroom aan het herstellen van ammunitiehokjes en mijn gewaardeerde collega Patrick was druk brandjes aan het blussen. Gelukkig is 'ie dat al gewend op de redactie, dus dat scheelt.

Goed, maar ondanks dat je flink mag lopen klussen in FBC: Firebreak, zijn er diverse monsters te vinden. Deze collectie opereert onder de noemer de Hiss. Dit zijn geestachtige entiteiten die jou het leven zuur maken. De Hiss bestaat uit een gevarieerd groepje ellendelingen. Zo heb je mafketels die op je af komen gesprint met stokken, terwijl invaliden in bureaustoelen de luchtruimen onveilig maken. Het moge duidelijk zijn dat de combat in FBC: Firebreak zeer degelijk is, maar het speelt wel tweede viool. Je focust je tijdens je playthroughs echt op de unieke missies en diens voorwaarden; de Hiss zijn vaak een ietwat vervelende detour als je ze op je pad treft. De vijandelijke AI is hierbij net niet interessant genoeg om je echt volledig te grijpen. Daarbij zijn de unieke vijanden binnen de Hiss gelimiteerd, waardoor je niet snel het gevoel ervaart dat je in de problemen komt als je even niet oplet.
Gelukkig heeft de combat twee kanten; wat kunnen de tegenstanders, maar wat kan jij? Nou, behoorlijk wat als je bereid bent om eventjes ervoor te grinden. Elke succesvolle missie binnen The Oldest House betaalt niet uit in centen voor op je bankrekening, maar in folders. Je krijgt de mogelijkheid om via een battle pass a la Helldivers 2 nieuwe wapens, gear en andere zooi vrij te spelen. Je begint je excursies misschien met een grote moersleutel en een droom van hoogmoed, maar uiteindelijk speel je krachtige realiteitbrekers vrij. De Fix Kit heeft bijvoorbeeld al vlug een waterspuwende turret te pakken, terwijl de ultieme ability een tornadotrigger op een melee-wapen plakt. Tel daarbij op dat je talloze perks kan ontgrendelen die niet alleen jou van kracht voorzien, maar ook je teamgenoten en dan heb je een goede reden om door te banjeren naar de end-game.
Aan het einde van de dag heb je een zeer degelijke co-op shooter, waarbij de persoonlijkheid en unieke invalshoek op zeer aangename wijze naar de voorgrond treden. Alles werkt naar behoren; al ontbreken de in-game communicatietools wel. Geen voice chat of text chat, maar gelukkig wel een uitgebreider ping-systeem, zodat je weet wat je teamgenoten van jou verwachten. Nee, er zijn geen addertjes onder het gras in deze multiplayergame. Toch moeten we wel afsluiten met een disclaimer. Ik heb met enorm veel plezier kostbare tijd gepompt in mijn FBC: Firebreak-sessies en ik ga deze game zeker wat vaker opstarten, maar daarbij moet je weten dat de beschikbare content op dit moment vrij gering is. Het gebrek aan variatie in vijanden, wapens en uiteindelijk ook in de opbouw van dezelfde missies is iets om rekening mee te houden wanneer je denkt aan een aankoop. Zeker in het begin, wanneer je nog moet grinden om interessante items te ontgrendelen, is doorzettingsvermogen een vrij harde eis. Remedy heeft twee grote contentupdates op de planning staan voor FBC: Firebreak in 2025 en deze zijn ook wel nodig om spelers vast te houden.
FBC: Firebreak mag zich met trots scharen onder de betere co-op shooters die de markt op dit moment kent. Het is een grafisch gelikte game, waarbij de unieke missies en bizarre arsenaal-keuzes de show stelen. Vanwege de vele interactieve elementen binnen de sandbox, ervaren spelers meer diepgang dan in eerste instantie waar te nemen is. Combineer dat met de sterke teamwork-features, foutloze multiplayer-opties en diepgaande progressiesystemen en daarmee heeft Remedy een ruim voldoende te pakken. Het is wel zo dat dat de vijandelijke AI niet bijster uitdagend is om tegen te vechten en de grote boosdoener is wel de gematigde hoeveelheid content binnen de launch van deze paranormale first-person shooter. Met deze kritiekpunten in het achterhoofd kan ik je echter met volle overtuiging FBC: Firebreak aanraden; een first-person shooter die het moet hebben van geen woorden, maar daden. Let's clean house!
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Remedy Entertainment
Uitgever:
Remedy Entertainment
Release:
17 juni 2025
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Remedy Entertainment is nog lang niet klaar met FBC: Firebreak. Op 29 september komt de eerste grote update voor de coöperatieve game uit, genaamd...
Nieuws
Remedy Entertainment heeft in haar halfjaarlijks financieel rapport aangegeven niet tevreden te zijn met de launch van de multiplayer-shooter FBC:...
Downloadnieuws
FBC: Firebreak lanceert via PlayStation Plus. Benieuwd naar de games van de PlayStation Plus Game Catalog juni 2025? We hebben het overzicht voor je...
Gameplay
Tijdens een community livestream heeft Remedy Entertainment een heleboel gameplaybeelden van FBC: Firebreak vrijgegeven gepaard met de releasedatum van...