Hide The Corpse review - Doodleuk!

-

Wat moet je in vredesnaam doen wanneer je met een stoffelijk overschot opgescheept zit en de politie binnen vier minuten je toko komt raiden? Het is een scenario waar de meeste mensen niet snel mee in aanraking zullen komen (hoop ik), maar mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan zou je willen dat je ooit een beetje had kunnen oefenen. De fervente feestganger krijgt die oefening met een beetje geluk (of pech) elk weekend door een straalbezopen kamergenoot naar z'n nest te slepen. De minder fervente feestganger kan daarvoor terecht bij Realcasts VR game, Hide The Corpse.

Hide The Corpse review1

Wees niet sus, dump Gus

Wat de strekking van de game is, 'lijkt' me niet moeilijk om te ontcijferen. Hide The Corpse is een casual VR game waarin de speler zeer beperkt de tijd krijgt om een vers kadaver genaamd Gus te verstoppen op elke plek waarvan je denkt dat 'ie erin te vouwen valt, alle vingerafdrukken weg te poetsen en belastend bewijsmateriaal - oftewel Gus' persoonlijke bezittingen - uit het zicht te krijgen. Het liefste ben je ook de deur uit voordat de popo's de deur instampen, maar mocht dat niet lukken, dan is het op z'n minst belangrijk dat je dooie rakker opgeborgen is en niets naar jouw betrokkenheid leidt. Als je alles goed hebt gedaan, was Gus 'nooit daar' en kom je er met een lijkstijve S ranking vanaf

Klinkt allemaal heel simpel en in principe is het dat ook, maar Hide The Corpse geeft het je zeker niet cadeau. Wie wel eens een zwaar benevelde kameraad heeft opgetild - of dat op z'n minst heeft getracht - weet hoe onhandig zo'n homp dood gewicht kan zijn en Realcast weet dat verdraaid goed om te zetten in Hide The Corpse door goed gebruik te maken van ragdoll physics en de limitaties die een gewichtig overschot met zich meebrengt. Met andere woorden, je staat letterlijk te hannessen met die slappe tod van Gus' kadaver terwijl het klokje rustig doortikt en de politiescanner steeds dreigender begint te klinken.

Dead '70s Show

Om die steeds dreigender klinkende politiescanner wat minder bloeddrukverhogend te maken, mixt Realcast er gelukkig wel wat hippe deuntjes doorheen om het allemaal wat op te leuken. Want laten we eerlijk zijn, het moet wel een beetje gezellig blijven. Ook daar lijkt de ontwikkelaar geen enkel probleem mee te hebben. Elk van de zes scenario's waarin we met een levenloze Gus te maken hebben, ademt een jaren '70 vibe, ook al ademt Gus zelf ietsjes minder. Of ja, niet dus. Maar de locaties dus wel. Hide The Corpse hangt aan elkaar van oranje/bruine jaren '70 kleurenpaletten, wat het ook nog eens handig maakt dat je achtergelaten vingerafdrukken blauw/groenig zijn. Exact de kleur van je handschoenen, die theoretisch gezien hadden moeten voorkomen dat je vingerafdrukken achterlaat. Afijn.

Dat heerlijk gedateerde gevoel zal de VR gamers met een voorliefde voor hyperrealistische graphics overigens ook bekruipen. Hide The Corpse is namelijk niet bepaald een game die het van uitmuntende graphics moet hebben. Het is geen Half-Life Alyx. Maar ook hier maakt dat allemaal niet zo heel veel uit. Hide The Corpse is geen game die zichzelf doodserieus. Het is en blijft een casual game die vooral is ontworpen om leuk te zijn, en dat is Hide The Corpse zonder twijfel. Zorg alleen wel dat je genoeg ruimte hebt om in blinde paniek om je heen te tasten, want Hide The Corpse laat je werkelijk elke deur, kast of lade opentrekken, en dat is verdraaid lastig wanneer je in de echte wereld een hoop obstakels om je heen hebt staan. Oh, en zittend is Hide The Corpse ook geen succes, wat jammer is voor de minder valide serial cleaners.

Hide The Corpse review 1
Hide The Corpse review 2
Hide The Corpse review 3
Hide The Corpse review 4
Hide The Corpse review 5

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Hide The Corpse is uiteindelijk gewoon erg lollig en dat ik er schik in had om Gus op de lompste manieren te dumpen, is een door god gegeven feit wat ik lastig kan verstoppen. Je zult er uiteindelijk van versteld staan hoe lastig het is om binnen een minuut of vier een dooie weg te moffelen, z'n spullen uit het zicht te yeeten en ook nog eens al je vingerafdrukken weg te poetsen, zonder nieuw bewijsmateriaal te genereren en die perfecte S-ranking te scoren. Uiteindelijk haalt Hide The Corpse daar dan ook diens replay value uit, want met zes levels in totaal ben je in theorie zo klaar. Ik kan Hide The Corpse doodleuk aanbevelen, al waarschuw ik je wel voor één ding: zorg dat je ruimte heb om te staan en om je heen te wapperen. Anders heb je in de echte wereld ook nog een ruimte om in een record tempo op te ruimen voordat je huisgenoten je betrappen.

• Uitmuntend
  • Kadavers dumpen was nog nooit zo snazzy
  • De tijdsdruk is real
  • De ragdoll physics ook
  • Groovy vibes
  • Bijna niet zittend te spelen
  • Latex handschoenen en toch vingerafdrukken, hmmm...
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Hide The Corpse

Realcast

Realcast