ISLANDERS: New Shores review - Een waardige opvolger
Sommigen van jullie zullen hem niet kennen, maar Jonas Tyroller is één van de medebedenkers van de game ISLANDERS. Ik heb zijn YouTube-channel een tijdje gevolgd, omdat ik nieuwsgierig was naar alle stappen die een indie-ontwikkelaar moet nemen. Zo konden we een groot gedeelte van het ontwikkelingsproces van Will You Snail en Thronefall volgen. Als je ISLANDERS hebt gespeeld dan zul je direct merken dat ISLANDERS: New Shores een andere ontwikkelaar en uitgever heeft. De reden hiervoor is dat Jonas Tyroller geen plannen had om nog verder te gaan met het concept van ISLANDERS. The Station, Coatsink en Thunderfull Publishing hadden die passie echter wel en hebben uiteindelijk de IP opgekocht. Daar ben ik ze dankbaar voor, want ze hebben het idee van het origineel nieuw leven in geblazen en daardoor is ISLANDERS: New Shores een waardige opvolger.
Meerdere opties om punten te scoren
ISLANDERS: New Shores komt met twee verschillende game modi, waarvan de highscore modus eigenlijk de basis vormt van de gehele game. Daar duiken we dan ook als eerste in, omdat hier alle puzzel en roguelike elementen in zijn verweven. Aan de hand van wat ik ga omschrijven zul je zien dat het een ontspannende game is om te spelen, maar dat winnen niet vanzelfsprekend is. In de highscore modus is het aan jou om op elk eiland genoeg punten te verzamelen om verder te mogen naar het volgende eiland. Je werkt in totaal twintig eilanden af, voordat je het einde van je run hebt bereikt. Dit is absoluut niet eenvoudig, want je moet met verschillende zaken rekening houden. Op elk eiland krijg je direct een kaartenpakket. Hier zitten de gebouwen in die je moet plaatsen op of rond het eiland. Denk dan aan een visserij, een houthakkerskamp, een stadscentrum waaromheen je huizen kunt neerzetten en zelfs parken. De gehele game draait om een puntensysteem dat in dit deel zeer duidelijk wordt aangegeven. Op het moment dat je over een gebouw hovert, krijg je te zien waar je punten mee kunt scoren. Een brouwerij krijgt extra punten als er een zeewierkwekerij vlakbij staat. Andersom geldt dit echter niet, waardoor je moet hopen dat je eerst de zeewierkwekerij krijgt, voordat je de brouwerij neerzet. De herenhuizen verdienen dan weer veel punten als ze vlak bij een fontein, park, tempel, een standbeeld of een herenhuis staan. Je krijgt echter minpunten als er een circus, haven of dok in de radius staat. Het plaatsen van een park doe je dan weer niet naast de industriegebouwen, want dat levert minpunten op. Een visserij wil je natuurlijk plaatsen op een plek waar veel vissen zijn, maar als je dat doet met een zeewierkwekerij dan krijg je juist minpunten. Je moet dus goed opletten en niet gewoon blind van alles neerzetten. Het kan zomaar zijn dat de minpunten zorgen voor een negatieve score, waardoor je juist punten verliest.
Om aan te geven welke gebouwen te dicht op een ander gebouw staan, kent elk gebouw een radius. Dit wordt bij sommige gebouwen nog verder uitgewerkt, waarbij het gezichtsveld belangrijk is. Aan de hand van stralen wordt er duidelijk gemaakt dat je deze vrij moet houden, als je tenminste de meeste punten wilt binnenhalen. Met al deze informatie denk je vast dat het eenvoudig is om alles op de juiste plek te zetten, maar je zult eerst de kaartenpakketten moeten verdienen. Aan de hand van de nummers die afgebeeld worden in een cirkel, weet je hoeveel punten je met je gebouwen moet scoren. Wanneer de cirkel vol is, krijg je de keuze uit twee kaartenpakketten. Je hebt geen idee wat je gaat krijgen, waardoor vooruit plannen vooral wordt gedaan door ruimte vrij te houden. Daarvoor moet je wel eerst enkele potjes gespeeld hebben, want dan pas kun je beginnen met het onthouden van alle bonussen. De gebouwen zet je eenvoudig op het eiland neer en kun je draaien, zodat je vooral de huizen zo dicht mogelijk bij elkaar kunt neerzetten. De game speel je dan ook voornamelijk met je muis. Naast de scoremeter is er nog een meter die je in de gaten moet houden. De meter wordt getoond rondom een groot rotsblok wat later verandert in een kompas. Deze meter bepaalt wanneer je genoeg punten hebt gescoord om naar het volgende eiland te reizen. Zelfs als deze vol is, hoef je niet direct te gaan, want je kunt nog even doorspelen op je huidige eiland om zo een hogere score te behalen. Dit is voornamelijk belangrijk als je hoog wilt eindigen op de online ranglijst.

De eilanden bepalen je strategie
Je bent dus vooral bezig met het neerzetten van gebouwen op een kleurrijk eiland, terwijl je rustig al je punten probeert op te tellen. Het lijkt bijna een vreemde combinatie voor een roguelike, want het is wel erg ontspannend. Voordat je het weet ben je langer aan het spelen dan de bedoeling was. ISLANDERS: New Shores heeft namelijk nog meer te bieden. De meter die volloopt om verder te reizen introduceert na het eerste eiland ook de zogenoemde Boons. Die Boons zijn één van de redenen waarom ik het roguelike genre aanhaal, want ook daar kun je willekeurige bonussen verdienen. Wanneer je een Boon vrijspeelt, mag je kiezen uit twee opties. Het kan zijn dat je eindelijk een gebouw kunt verwijderen, terwijl je wel de helft van de punten behoudt. Een andere keer leveren productiegebouwen geen negatieve punten op, terwijl je bij een andere de radius van een gebouw kunt vergroten. De Boons neem je zelden mee naar het volgende eiland, waardoor je ze eigenlijk altijd moet inzetten. Toch merkte ik regelmatig dat ik ze vergat of niet wist hoe ik ze goed moest inzetten. Sommige Boons zijn nu eenmaal wat waardevoller dan andere. Er is bijvoorbeeld een Boon waarmee je direct naar het volgende eiland kunt afreizen. Mocht het je dus niet lukken om genoeg punten te halen dan kun je alsnog een eiland verder komen. Hetzelfde geldt voor een Boon waarmee je direct een nieuw kaartenpakket krijgt. De Boons zijn daardoor afwisselend en als je wat meer uren in de game steekt dan ben ik ervan overtuigd dat ze allemaal goed inzetbaar zijn.
Naast de Boons hebben ook de eilanden veel impact op je strategische keuzes. Nadat je een eiland hebt voltooid, mag je het volgende eiland kiezen. Aan de hand van twee keuzes bepaal je waar je heen reist. Er zijn veel verschillende eilanden die in eerste instantie een ander uiterlijk hebben. Denk dan aan een tropisch eiland, een vulkaan, een fantasiesetting of een winters landschap. Alle eilanden zien er kleurrijk uit. De ontwikkelaars hebben er op die manier voor gezorgd dat je het overzicht behoudt en dat het nooit te druk wordt. Zo hebben alle gebouwen een uniek uiterlijk met wat kleine details, maar blijft het passend bij de rest van de game. Hierdoor weet je vanaf bovenaf direct naar wat voor gebouw je aan het kijken bent. Sowieso is de interface van de game lekker duidelijk, waardoor je goed kunt focussen op de gameplay. Het uiterlijk van een eiland heeft verder ook impact op de hoeveelheid ruimte die je krijgt. Met meerdere kleine gebieden wordt het lastig om veel woningen naast een centrum te plaatsen. Hoe verder je komt, hoe kleiner de gebieden soms worden. Hierdoor wordt de game direct een stuk lastiger, omdat je goed moet plannen. In sommige gevallen krijg je bij een eiland toegang tot een nieuw gebouw of een nieuw effect. Bij het lava-gebied moest ik een Fortune Teller plaatsen, terwijl ik bij een ander eiland juist een haven of tempel moest neerzetten. Er zijn verschillende varianten, waardoor dit niet vaststaat. Daarnaast heb je nog de speciale effecten. Op één van de eilanden moest ik de Sacred Rocks breken door daar vlak bij gebouwen neer te zetten. Als je deze breekt krijg je niet alleen meer ruimte, je krijgt ook nog eens extra punten. Op deze manier heb je kleine doelen die je kunnen helpen met het behalen van een hoge score.
Het draait niet allemaal om de highscore
Mocht je klaar zijn met het behalen van een highscore dan is er nog de sandbox modus. Hier mag je zelf een eiland genereren en die volzetten met gebouwen en decoraties. Je bent hier niet bezig met het behalen van een highscore, maar juist met het mooi maken van het gebied. Ik was hier in het begin nogal sceptisch over, want veel gebouwen heb je niet en je kunt ze alleen neerzetten. Meer functies hebben ze namelijk niet. Je krijgt echter meer keuzes, want je hebt toegang tot alle decoraties, bouwstukken en gebouwen. Daarnaast kun je alles vergroten of verkleinen en zelfs de positie bepalen. Je kunt dus gebouwen op elkaar stapelen of juist een schip half in het water leggen, zodat het lijkt alsof deze aan het zinken is. Hierdoor is deze modus vooral voor de creatievelingen of voor de gamers die even pauze willen van de andere modus. Aangezien de game een fotomodus heeft, is dit de perfecte plek om deze te gebruiken. Al moet ik zeggen dat ik het erg leuk vond om mijn eilanden te fotograferen in de highscore modus.
Voor een prijs van tien euro biedt ISLANDERS: New Shores meer dan genoeg content. Toch had ik graag de mogelijkheid gezien om zelf een run te creëren in een custom modus. Waarbij je dus het eiland combineert met een effect en een gebouw. Nu moet ik wel zeggen dat wanneer de game uitkomt de Monthly Challenges nog worden toegevoegd. Deze heb ik zelf nog niet kunnen uitproberen, maar bieden hopelijk wat extra uitdaging en verrassingen. Mocht je een achievement hunter zijn dan zul je sowieso extra uitdagingen vinden bij de achievements. Voor de rest speelt de game lekker weg, zijn er geen bugs en wordt je speelsessie altijd ondersteund met een rustgevend muziekje. Ik kan dan ook zeggen dat ISLANDERS: New Shores een stuk beter is dan het eerste deel, waardoor het ook voor fans de moeite waard is om de overstap te maken.

Het eindoordeel van Anita van Beugen
ISLANDERS: New Shores kun je gerust een waardige en perfecte opvolger noemen. De game ziet er kleurrijk en sfeervol uit, waardoor de gebouwen direct overzichtelijk ogen. Het puntensysteem is bepalend voor je highscore en daardoor is het fijn dat alles nu duidelijk wordt aangetoond. Met behulp van Boons, nieuwe gebouwen en verschillende eilanden blijft de game uitdagend en tegelijkertijd ontspannend. Je moet namelijk steeds meer punten behalen om naar een nieuw eiland af te kunnen reizen. De Boons zijn wat afwisselend qua bonussen, waardoor ze niet altijd even bruikbaar aanvoelen. Mocht je wel klaar zijn met het optellen van je punten dan is er nog de sandboxmodus. Hier kun je lekker creatief het eiland decoreren en opbouwen. Waarna je met de fotomodus direct een foto kunt maken. ISLANDERS: New Shores biedt voor tien euro een volledig pakket, maar toch zou ik in de toekomst nog graag een custom modus willen zien, zodat je zelf de eilanden en effecten kunt genereren.
- Perfect
- Puntensysteem wordt duidelijk getoond
- Highscore modus en een creatieve modus
- Boons zorgen voor extra bonussen
- Verschillende soorten eilanden
- Sommige eilanden hebben een extra effect
- Game is eenvoudig op te pakken
- Fotomodus direct aanwezig
- Toevoeging van nieuwe gebouwen
- Weer effecten zorgen voor sfeer
- Grafisch ziet het er goed en sfeervol uit
- Duidelijk een stuk beter dan het eerste deel
- De Boons verschillen in bruikbaarheid
- Geen custom modus
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
The Station
Uitgever:
Coatsink
Release:
10 juli 2025
Reviewscore:
Platforms:




