Review: Kart Racer Nintendo Wii

-

Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Felipe Massa en zelfs onze Jos Verstappen zijn allemaal hun racecarrière begonnen in een kart. Kleine, laagliggende voertuigen die met een flinke snelheid over zowel binnen- als buitenbanen rijden en waarbij het dragen van een helm en beschermende kleding zeker tot de voorschriften behoren. Ontwikkelaar Brain in a Jar, bekend van Indycar Series voor de Xbox, komt nu met Kart Racer op de proppen voor de Wii. De vraag is dan ook of deze virtuele ervaring overeenkomt met het echte werk.

Meteen al frustratie

De karts in Kart Racer kunnen op twee manieren bestuurd worden: via het Wii-stuurtje (verkrijgbaar bij Mario Kart Wii) en met de Nunchuck aan de Wiimote vastgekoppeld. De control stick op de Nunchuck gebruik je dan om richting te geven aan je kart. Het gebruik van het Wii-stuur beviel mij niet erg in eerste instantie. Het racen verliep niet secuur en ik zat meer naast dan op de baan. Met de Wiimote en Nunchuck ging het vervolgens iets beter, maar nog steeds niet helemaal soepel. Dit euvel had zeker verholpen kunnen worden als de Classic Controller ook kon worden gebruikt en de programmeurs voor een betere gameplay hadden gezorgd. Geen leuk begin dus, maar ik wil niet opgeven en blijf proberen de 'perfecte' ronde te racen.

Tegenstanders spelen vals

De races worden gespeeld in drie klassen: 60cc, 125cc en 250cc. De hoogste twee klassen zijn in het begin nog niet meteen speelbaar en kunnen dan ook worden vrijgespeeld naarmate je resultaten verder vorderen. Elke race bestaat uit zestien tegenstanders en hier borrelt mijn tweede frustratie op. Als ik per ongeluk tegen een andere kart aanrijd, of vice versa, waarom lijd ik dan wel schade en tijdsverlies, terwijl mijn tegenstander vrolijk en fluitend zijn race verder kan voortzetten zonder al te veel achterstand te hebben geleden? Weet jij het? Ik niet, en hierdoor moest ik de race veelvuldig overnieuw doen om hoger te eindigen en nieuwe races en klassen te unlocken. Jammer om zo het speelplezier te bederven, want grafisch gezien is Kart Racer best te pruimen en had het zoveel leuker kunnen zijn.

Stoelendans

Naast de Race Mode beschikt Kart Racer ook nog over de Knockout Mode, de Challenge Mode en Arena Mode. Bij de Knockout en Challenge Mode is het de bedoeling om hoger te eindigen dan je tegenstanders om zodoende extra punten te pakken, nieuwe banen vrij te spelen en zelfs een Off Road Kart aan je palmares toe te voegen.

De Arena Mode bestaat uit een ijzige stuntbaan, waar de tijd per ronde telkens afneemt en je dus steeds beter je best moet doen om zoveel mogelijk rondes te kunnen maken. Deze mode is misschien het best te vergelijken met de klassieker Out Run, waar ook tegen de klok wordt gereden. Maar de besturing blijft hetzelfde en zoals al eerder gezegd is die niet al te best.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Op papier ziet het er allemaal zo mooi uit: een arcade racegame met karts in de hoofdrol, een offline multiplayer voor twee personen en de uitdaging om nieuwe banen en klassen te unlocken. Helaas is de praktijk anders geworden en hebben we hier te maken met de zoveelste ondermaatse racer in het al karige aanbod van racegames voor de Nintendo Wii. Deze game verdient geen pluim en zal, net als bij mij in de game, met een leeg en stoffig prijzenkastje achterblijven. Jammer!

  • Onvoldoende
  • Gelukkig hebben we Mario Kart nog
  • Rottige besturing
  • Tegenstanders lijden geen schade
  • Foutjes genadeloos afgestraft

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Kart Racer

Ontwikkelaar:

Brain in a Jar

Uitgever:

Nordic Games

Release:

29 mei 2009

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS2
Wii
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord