Gameliner logo 20 jaar

Lost Soul Aside review - Gelukkig is de combat vermakelijk

-

Lost Soul Aside is een single player action-adventure RPG ontwikkeld door Ultizero Games en uitgegeven door Sony Interactive Entertainment. De game is in 2014 als soloproject door Yang Bing opgezet. In 2016 ging hij met Sony samenwerken en werd de game onderdeel van hun China Hero Project. Dit is een mentorschap voor ontwikkelaars uit China waarbij Sony hen helpt met het ontwikkelen van geweldige games voor de PlayStation die hierdoor een globaal publiek kunnen bereiken. Yang heeft in 2017 Ultizero Games opgezet met de hulp van Sony en haar partners. Sony werd in 2022 de uitgever van Lost Soul Aside en heeft geholpen met bepaalde delen van de ontwikkeling zoals project management en performance optimization. Na vele jaren van ontwikkeling is het eindelijk zover, Lost Soul Aside is uitgekomen en of het lange wachten de moeite waard is, kun je lezen de review.

De opstand van GLIMMER

In Lost Soul Aside volg je Kaser en zijn zusje Louisa die tijdens de oorlog tussen The Empire of Celestria en The Kingdom of Frosthold hun ouders hebben verloren. Om zich af te zetten tegen de tirannieke Empire zijn zij beiden lid van de verzetsgroep GLIMMER die wordt geleid door Selene. Kaser krijgt de opdracht om tijdens een festival in de Imperial Capital vuurwerk te ontsteken. Deze symbolische actie is ontworpen om de bevolking in opstand te laten komen tegen het regime. Helaas wordt hun symbolische actie onderbroken door de Voidrax. Deze onbekende indringers uit een andere dimensie overspoelen de stad en absorberen de zielen van de bewoners.

Tijdens deze onverwachte chaos voorkomt Kaser dat zijn zus in een diepe afgrond valt, maar kan hij zichzelf niet redden. Hij wordt wakker in een ondergronds laboratorium waar hij Lord Arena, een draakachtige Voidrax, ontmoet die door Emperor Highcastle hier gevangen is gezet. Hij geeft aan dat je alleen met zijn hulp deze locatie kunt verlaten door samen met zijn essentie te fuseren. Kaser ontsnapt uit het ondergrondse laboratorium met zijn nieuwe verworven vaardigheden. Helaas komt hij net te laat, want Louisa is door een Vesper of the Holy Order als schild gebruikt waardoor haar ziel door een Voidrax is gestolen. Kaser is terneergeslagen, maar ontdekt dat hij haar ziel kan redden als hij de mensheid ontdoet van de Voidrax.

Lost Soul Aside

Niet heel sterk

Het verhaal van Lost Soul Aside is niet bijzonder, maar brengt je van A van B. Het is niet vervelend om te volgen, maar is er één van de velen. Ook vind ik het soms onlogisch, want hoe weet het publiek dat het vuurwerk bij een protest hoort dat hen tot opstand moet doen rijzen en niet gewoon bij de festiviteiten hoort? Daarnaast is het vreemd dat Kaser zijn zus met één armbeweging naar boven kan gooien, maar niet de kracht heeft om zich vast te houden. Het lijkt erop dat ze de situatie dramatischer proberen te maken door hem zijn grip te laten verliezen op het moment dat hij Louisa aankijkt. Het was realistischer geweest als het stuk zou afbreken op het moment dat hij Louisa gooit in plaats van daarna. Ook zijn de personages en NPC’s niet heel diepgaand, want je komt niet genoeg over hen te weten door de beperkte conversaties. Zo blijven de NPC’s die je in de steden tegenkomt steeds hetzelfde zeggen, tenzij dit afwijkt door het verhaal. Het nodigt hierdoor niet uit om met de NPC’s te gaan praten zoals je gewend bent in (J)RPG’s.

In Lost Soul Aside heb je de keuze uit verschillende gesproken talen zoals Engels, Japans en Koreaans. Helaas was de voice acting in het Engels niet geweldig. Arena en Kaser klonken wel aardig, maar de dames leken uit een tienerfilm te komen. Gelukkig klonken de Japanse stemmen gewoon goed en leidde dit niet tot verdere irritaties. De wereld ziet er goed uit, maar je wordt er niet door weggeblazen. Je ziet wel dat Yang zich voor het design heeft laten inspireren door de Final Fantasy serie; alleen deed Kaser mij erg denken aan Noctis wat afdoet aan Kasers identiteit. Helaas heb ik wel twee keer een crash gehad waardoor de game werd afgesloten en ik een error report kon indienen. Gelukkig was er na het opnieuw starten niet meteen weer een crash, maar gebeurde dit veel later. Dus het weerhoud je er niet van om meteen weer verder te spelen. Al zou het eigenlijk niet mogen gebeuren als de game is geoptimaliseerd door Sony.

Lost Soul Aside1

Gered door de gevechten

In Lost Soul Aside kom je door het verhaal op verschillende locaties en in andere dimensies terecht. De game is aardig lineair, want je kunt er niet voor kiezen om de wereld op je eigen houtje te verkennen en je kunt ook niet buiten de lijnen van de velden treden. Toch is het wel de moeite waard om de velden te verkennen vanwege de gele spheres en breekbare items die materialen en geld kunnen opleveren. Daarnaast vind je ook kistjes die niet alleen items bevatten, maar ook experience opleveren. Je kunt Trinkets en Weapon Accessories vinden, zodat je Kaser en zijn wapens een buff kunt geven. Al moet ik toegeven dat ik van de laatste bijna geen gebruik hebt gemaakt, omdat het niet nodig was. Daarnaast zijn er platformgedeeltes waar je van platform naar platform moet springen of dingen moet activeren om platformen te laten verschijnen. Ook helpen de vaardigheden van Arena je soms om op het volgende punt kunt komen. Het platformen is goed te doen, want als je een fout maakt en de afgrond instort verlies je geen energie. Hierdoor kun je deze gebieden vrij verkennen. Vergeet alleen niet dat de witte lijn de grens van het veld is; hoe uitnodigend het er ook uitziet.

In Lost Soul Aside kom je tijdens het verkennen van de velden regelmatig een groep vijanden, een reusachtige vijand of een combinatie hiervan tegen; al vond ik de variatie in vijanden iets tegenvallen. Gelukkig heb je door de fusie met Arena beschikking over een Sword en later een Greatsword, Poleblade en Scythe waartussen je tijdens de gevechten zonder problemen kunt wisselen. Elk wapen heeft zijn eigen skill tree waarmee je nieuwe technieken leert of Kaser een upgrade geeft zoals meer critical damage, health of defense. Zo kun je met elk wapen je favoriete combo’s creëren zeker asl je dit combineert met dashen en blocken. Na een perfecte dash kun je meteen een extra sterke aanval maken en na een perfecte block heb je de ruimte om een paar klappen te geven. Beide kosten honderd stamina per keer, maar je hebt genoeg om dit zes of zeven keer achter elkaar te doen. Bij een aanval met een blauwe cirkel kun je in principe de block spammen, want je hoeft niet heel precies te zijn. Met Arena Power maakt Arena een speciale aanval die je met een quick menu kunt activeren en weer na een cooldown beschikbaar zijn. Door vijanden aan te vallen vul je de Fusion Merge meter die na activatie je normale aanvallen een korte periode fuseert met Arena’s krachten. Deze meter vult zich snel en het is dus zonde om deze te bewaren voor eindbazen.

Als je eenmaal alle wapens tot je beschikking hebt, alle slots van Arena kunt gebruiken en alle vaardigheden hebt vrijgespeeld dan kun je de vijanden met mooie combo’s verslaan. Het wordt hierdoor nooit echt heel moeilijk, maar is wel vermakelijk om te doen. De eindbazen vergen iets meer moeite, maar zijn door de ruime dodge en block mogelijkheden ook niet heel uitdagend. Al zijn er een paar uitzonderingen waar ik de eindbaas pas na een tweede of derde poging versloeg. Ook kom je in de velden soms portalen tegen die je kunt activeren. Deze Dispersed Dimensions bieden een aantal vijanden die je moet verslaan om de Clear Rewards te ontvangen. Daarnaast moet je voor de Bonus Rewards deze binnen een bepaalde tijd voltooien en zijn soms andere voorwaarden zoals niet geraakt worden. Deze Dimensions zijn optioneel en zijn na het activeren beschikbaar bij de save points. Na het uitspelen van Lost Soul Inside worden de Stage Selection, Boss Rush en de Hard difficulty beschikbaar (en de Nightmare difficulty na het voltooien van Hard). In de Boss Rush neem je het op tegen een selectie van eindbazen die ook Clear en Bonus Rewards opleveren. Dit is voor de personen die van een uitdaging houden en alles uit de game willen halen.

Lost Soul Aside 1
Lost Soul Aside 2
Lost Soul Aside 3
Lost Soul Aside 4
Lost Soul Aside 5

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Lost Soul Aside is de eerste game uit het China Hero Project en roept gemengde gevoelens op. Aan de ene kant is het verhaal vermakelijk, maar niet bijzonder. De Engelse voice over klinkt niet geweldig. De game ziet er wel goed uit, maar is verder niet heel bijzonder. Aan de andere kant is het verkennen van de lineaire velden niet vervelend om te doen en word je regelmatig beloond met een kistje of gouden spheres. Daarnaast is het vechten tegen de vijanden gewoon leuk om te doen en kun je met een beetje oefening vloeiende combo’s maken. Al wordt het op Normal nooit heel moeilijk. Dit komt zeker door de ruime staminabalk waardoor het dashen en blocken vrijwel geen moeite kost. Elk wapen heeft genoeg verschillende vaardigheden om je persoonlijke combo’s te maken. De mogelijkheid om tussen de wapens te wisselen zorgt voor genoeg afwisseling en Arena’s vaardigheden dragen daar ook aan bij. De Dispersed Memories, Boss Rush en uitdagendere moeilijkheidsgraden geven de game enige replay value. Lost Soul Aside had beter uitgewerkt kunnen worden, maar is een vermakelijke actiegame.

  • Voldoende
  • De gevechten tegen gewone vijanden en eindbazen
  • De vier verschillende wapens
  • Genoeg vaardigheden
  • Velden zijn de moeite waard om te verkennen
  • Fouten bij het platformen worden niet afgestraft
  • Dispersed Dimenisions en Boss Rush
  • Hard en Nightmare difficulty
  • Te weinig variatie in vijanden
  • Het verhaal is niet bijzonder en soms onlogisch
  • De game is erg lineair
  • De personages en NPC's bieden weinig diepgang
  • De Engelse voice acting is niet geweldig
  • Twee crashes
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Lost Soul Aside

Ontwikkelaar:

UltiZeroGames

Uitgever:

Sony Interactive Entertainment

Release:

29 augustus 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord