Review
Review: NBA Live 08 Xbox 360
12 november 2007Basketbal. Hoewel de sport bij ons in Nederland minder bekend is dan voetbal of hockey is het vooral in de Verenigde Staten 'n van d' sporten. Toch...
We zien het helaas steeds vaker: games die op zoveel mogelijk consoles worden uitgebracht om er maar zoveel mogelijk aan te verdienen. We hebben het hier nu over NBA Live 2008, een opvolger van vele vorige door Electronic Arts uitgebrachte delen. Ik zag er in eerste instantie ontzettend tegenop om deze game te reviewen, maar het werd me gewoonweg gedwongen door Nick. Hoe objectief kun je nog blijven over een game waar je totaal niks mee hebt?
Basketbal is voornamelijk een sport die door de Amerikanen flink wordt beoefend, net als American football en ijshockey. Nederlanders hebben het niet zo met deze sport, alhoewel het wel steeds populairder begint te worden. Voor de liefhebbers komt Electronic Arts jaarlijks met twee NBA-titels op de proppen, een Street- en een Live-versie. E'n versie voor de serieuze, professionele competities en een andere die zich vooral op straat afspeelt. De game kent standaard ingrediënten. Zo zijn er de officiële team met officiële spelers en worden de toernooien gehouden in de officiële stadions. Om de game nog verdraaglijk te maken worden er wat gelicenseerde hiphop- en R&B-tracks afgespeeld. Originaliteit is ver te zoeken.
Maar naast de standaard ingrediënten zijn er ook weer nieuwe dingen. Hoewel dit er niet veel zijn, heeft EA toch weer zijn best gedaan om alles weet net wat anders te laten zijn. Wanneer je wacht op het einde van het iets te lang aanwezige laadscherm, valt je meteen op dat je mee kunt doen aan een kleine basketbalquiz. Tijdens het laden worden er vragen gesteld over de sport en aan jou de taak deze goed te beantwoorden. Geen revolutionaire verandering, maar voor even wel een leuke bezigheid tijdens het lange wachten. Ook voordat je het menu binnenkomt, is er de mogelijkheid om nog vlug wat balletjes te werpen op een leeg veld.
Maar dit zijn vernieuwingen buiten het eigenlijke spel zelf. Tijdens het spelen vallen er wat meer veranderingen op. Zo is van de key players van een team de belangrijke rol meer te zien. Wanneer de tegenstander aan het eind van de wedstrijd achterstaat, zal de bal niet worden overgespeeld naar die speler die meer trucjes kan dan dat hij punten gescoord heeft. In plaats daarvan krijgt de speler die in het echt ook de beslissers kan maken de bal, om jou dan van de overwinning af te houden. Naast deze realistischere AI is er ook een nieuw handigheidje toegevoegd. Met 'n druk op is namelijk op het veld te zien vanaf waar jouw speler het makkelijkst de balletjes erin schiet. Dit is een stuk gemakkelijker voor diegenen die, net als ik, weinig verstand van basketbal of de kwaliteiten van de spelers hebben.
Wanneer je een beetje basketbalfan bent en af en toe de grote Amerikaanse basketballers op de buis voorbij ziet komen, herken je al gauw een aantal spelers. De spelers lopen over het algemeen realistisch over de houten vloeren, waarbij hun acties vloeiend in elkaar overgaan. Qua intelligentie van zowel mede- als tegenstanders zit het ook wel snor. Zoals ik al aangaf zal de bal in de slotfase naar die speler gespeeld worden die de beslissing kan maken. Wat jouw medereuzen op het veld betreft willen zij nog wel eens een steekje laten vallen. Zo lopen ze niet altijd vrij en zul je regelmatig zelf de blocks moeten verzorgen.
De stadions zien er ook weer geweldig uit. Houten vloeren reflecteren en animaties zijn top. Het publiek ziet er goed uit en zal regelmatig van zich laten horen. Ook commentaar ontbreekt niet. Zoals we gewend zijn van EA weten de commentatoren weer aardig van zich te laten horen op een groot aantal manieren. Maar niet alleen de commentatoren kunnen praten. Ook het publiek laat zo nu en dan horen wat het ervan vindt.
Zoals ik mijn review begon, was al te blijken dat ik behoorlijk opzag tegen deze game. Mijn collega Vincent was er meer over te spreken, dit omdat hij de game in next-gen heeft gespeeld, iets wat mij uiteraard ook beter is bevallen ten opzichte van deze PSP-versie. De game is op het niveau van EA ontwikkeld en ik moet ook toegeven dat de game behoorlijk wat leuke momenten heeft opgeleverd. De game is niet supergoed te noemen, maar is grafisch niet verkeerd en valt uiteindelijk best mee. Hij is gewoon niet voor mij gemaakt.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
EA Canada
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
4 oktober 2007
Reviewscore:
Platforms: