
Trailer
Orcs Must Die! Deathtrap heeft releasedatum te pakken
6 december 2024Heb jij het in je om een legendarische War Mage te worden? Kijk dan vooral wat Orcs Must Die! Deathtrap te bieden heeft - de actiegame kent een...
Orcs Must Die! Deathtrap combineert Tower Defense met actievolle third-person shooter gameplay en voegt daar roguelike-elementen aan toe. Het resultaat? Een uitdagende, strategische en chaotische game waarin je creativiteit beloond wordt met een flinke dosis dode orks. Tijdens afgelopen gamescom heb ik al even Orcs Must Die! Deathtrap kunnen spelen met de ontwikkelaars en dat was destijds enorm leuk. Maar is deze unieke mix een blijvertje, of een gevalletje leuk voor even?
Orcs Must Die! Deathtrap onderscheidt zich door genres te combineren op een manier die de gameplay fris en boeiend houdt. In de kern is het een Tower Defense-game waarin vallen je belangrijkste hulpmiddel zijn om hordes orks af te weren die de Rift in jouw basis proberen aan te vallen. Deze vallen, die op vloeren, muren of plafonds kunnen worden geplaatst, worden tijdens missies gekocht met munten en geüpgraded met schedels die je verdient tijdens succesvolle runs. Het systeem maakt slimme combinaties mogelijk, waardoor bevredigende combo's van vernietiging ontstaan. Er zijn verschillende soorten vijanden die op je af komen, die elk een andere strategie vereisen. Zo zijn er bijvoorbeeld vliegende vijanden die over je barricades en je vallen op de vloer heen vliegen, of hele zware vijanden die niet gelanceerd worden door je springplank. Voeg daar de mogelijkheid aan toe om vallen te upgraden en nieuwe vallen vrij te spelen, en je hebt een systeem dat experimenteren en strategische planning beloont.
De twist komt met de toevoeging van speelbare War Mages, elk met unieke wapens en speelstijlen. Van pijlen tot bommen en melee-wapens, elke War Mage voelt uniek aan en voegt diepte toe aan de gameplay. Het vrijspelen van het geheime zevende personage is een leuke verrassing en het uitproberen van ieders unieke vaardigheden voegt herspeelbaarheid toe. Hopelijk worden er in de loop van de komende maanden nog meer vrij te spelen personages toegevoegd. Missies worden gekozen vanuit een hubgebied, met meer dan tien maps die verschillende uitdagingen bieden, waaronder nacht- en regenvarianten die de gameplay veranderen. Distortions, willekeurige aanpassingen die de moeilijkheidsgraad beïnvloeden, houden de boel onvoorspelbaar. De eindbazen in de maps, met hun meedogenloze aanvallen, zijn je uiteindelijke laatste doelwit.
Het Gamble Forward-mechanisme geeft de game een roguelike flair. Na het voltooien van een missie kun je de helft van je verdiende schedels inzetten om door te gaan naar een volgende, moeilijkere map met nog grotere beloningen. Deze keuze waarbij veel op het spel staat, voegt spanning en sensatie toe, vooral in combinatie met Threads en Distortions, buffs en debuffs, die je gameplay aanzienlijk beïnvloeden. Threads worden willekeurig aangeboden tussen waves en worden beïnvloed door je personage, vallen en eerdere keuzes. Dit systeem zorgt ervoor dat geen twee runs hetzelfde aanvoelen, waardoor de game een hoog "nog-een-potje-dan-"gehalte heeft.
De game laat echter wel een steekje vallen als het aankomt op het inwerken van nieuwe spelers. In plaats van een speelbare tutorial krijg je de mogelijkheid om video's te bekijken waarin de mechanics worden uitgelegd. Hierdoor kun je meteen aan de slag, maar het voelt onvoldoende, zeker gezien de diepgang van sommige systemen. Een praktische tutorial zou het leren van de game toegankelijker en leuker hebben gemaakt. De hub, waar je upgrades koopt en met vallen experimenteert, is daarnaast functioneel maar ongeïnspireerd. Het kale ontwerp en de onhandige navigatie doen afbreuk aan de algehele ervaring.
Orcs Must Die! Deathtrap kun je in je eentje spelen, maar is het allerleukst in multiplayer, met ondersteuning voor maximaal vier spelers met crossplay tussen pc en Xbox Series. Het opzetten van crossplay is wel een beetje frustrerend, omdat je alleen vrienden op hetzelfde platform kunt uitnodigen of een publieke lobby aan kunt maken. Een custom lobby-optie zou een stuk handiger zijn geweest, waarbij je zelf een lobby met een naam en een wachtwoord aan kunt maken. Eenmaal verbonden verloopt de ervaring echter wel heel soepel, zonder merkbare lag of connectieproblemen tijdens missies. Tests met Bram op de Xbox en mijzelf op de pc brachten enkele kleine menuproblemen op de Xbox aan het licht, maar de pc-versie liep verder eigenlijk zonder problemen.
De prestaties zijn dus behoorlijk solide, met slechts af en toe kleine haperingen die er met een day one patch wel uit zullen gaan. Zo had ik tijdens het selecteren van personages bijvoorbeeld dat de tekst aan het begin niet direct zichtbaar was. De gameplay zelf verloopt soepel, hoewel de bewegingen van de personages wat onhandig aanvoelen en het beperkte gezichtsveld kan het navigeren door hectische gevechten wat frustrerend maken. Ondanks deze minpuntjes zorgt de verslavende loop van vallen zetten, orcs doden en je buit vergokken ervoor dat je terug blijft komen voor meer. Of je nu alleen speelt of met vrienden, de mix van strategie en actie zorgt ervoor dat elke overwinning verdiend aanvoelt.
Orcs Must Die! Deathtrap combineert met succes Tower Defense, third-person actie en roguelike-elementen in een chaotisch maar bevredigend pakket. De unieke War Mages en verschillende soorten valstrikken zorgen ervoor dat elke missie fris aanvoelt, terwijl het Gamble Forward-systeem je bij elke run betrokken houdt. Het ontbreken van een goede tutorial en de onhandige navigatie af en toe weerhouden de game er echter van om echt geweldig te worden. De multiplayer is waar de game in uitblinkt, maar dan wel met de mogelijkheid om zelf een custom lobby aan te maken. Als je een fan bent van strategiegames met een vleugje chaos, of als je hebt genoten van eerdere Orcs Must Die!-delen, dan is dit een titel die het spelen zeker waard is. Wees alleen wel bereid om een aantal eigenaardigheden te omarmen.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Robot Entertainment
Uitgever:
Robot Entertainment
Release:
28 januari 2025
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
Heb jij het in je om een legendarische War Mage te worden? Kijk dan vooral wat Orcs Must Die! Deathtrap te bieden heeft - de actiegame kent een...
Preview
Claudia mocht op gamescom een potje Orcs Must Die! Deathtrap spelen met de ontwikkelaars.
Trailer
Orcs Must Die! Deathtrap laat je gekke vallen in elkaar zetten om de orcs te lijf te gaan.