15 Minutes Of
15 Minutes Of: Patapon 2 gameplay
16 februari 2020Mocht je ruim tien jaar geleden de boot hebben gemist wat betreft Patapon 2, dan heb je nu alsnog de kans om deze game op te pakken. Om je even een...
Als het gaat om skills, dan durf ik mijzelf wel goddelijk te noemen. Het is dan ook een godsgeschenk dat ik mijn goddelijke skills mag tonen als de god van de Patapon in Patapon 2 Remastered. De Patapon-stam bestaat uit een schattig stel oogballen die ondanks hun cutesy uiterlijk dood en verderf saaien. Ik, de almachtige Rudy, dien deze stam te leiden door het aanhouden van een beat. Een god ben ik zeker, maar blijkbaar ben ik niet de god van de dansvloer…
Drie jaar lang hebben we moeten wachten op de remaster van Patapon 2. De cult-classic van de PSP is weer helemaal terug met verbeterde visuals en 4K-support. Jij gaat aan de slag als god van de Patapon die met zijn drums de Patapon moet aansturen. De gehele game bestaat uit ritme, maar als we de game bestempelen als ritmegame, doen we de titel eigenlijk tekort. Er komt namelijk een behoorlijke dosis tactiek om de hoek kijken. De Patapon worden aangestuurd door een magische drum. Iedere face button op de controller levert een ander geluid op. Zo is vierkantje, vierkantje, vierkantje, rondje de input voor Pata-pata-pata-pon, oftewel vooruitlopen. Rondje, rondje, vierkantje, rondje is echter de input voor Pon-pon-pata-pon wat de Patapon over doet gaan tot de aanval. Niet veel later unlock je meer inputs waardoor je steeds meer tactiek kunt toepassen. Zo trek je je terug in penibele situaties en ga je in de verdediging wanneer je stand moet houden.
Het aanhouden van het ritme is relatief eenvoudig. Spelers worden voorzien van een kaderlijn aan de buitenranden van het scherm. Dit kader drumt mee op de maat waardoor je niet enkel op het gehoor hoeft te vertrouwen. Weet je de maat precies aan te houden, of houd je deze lang genoeg aan zonder een fout te maken, dan bereik je Fever. Hierdoor bewegen de Patapon sneller en richten ze meer schade aan. Voorafgaand aan iedere missie start je in Patapolis. Hier zijn mini games te spelen, nieuwe Patapon aan te maken en kunnen de huidige Patapon geüpgraded worden. Het is belangrijk om hier flink wat tijd in te steken. De game wordt namelijk al snel aardig pittig en de meegenomen Patapon kunnen je missie maken of kraken. Daarom is het van groot belang om missies meermaals te spelen om zo genoeg resources te verzamelen voor een vliegende start.
Patapon is een uiterst unieke game. Ik loop al aardig wat jaartjes mee in de zogeheten “scene” en ik moet zeggen dat je dit soort games vrij weinig tegenkomt. De game is behoorlijk uitdagend en gaat een stuk dieper dan je in eerste instantie zou denken. Daarbij beschikt Patapon over een uitstekende pacing. Steeds wanneer je denkt alles te hebben geleerd, komt er weer wat nieuws voorbij. In de latere stadia beschik je over een breed scala aan oogballetjes wat de intensiteit van de game sterk verhoogt. De legers worden groter, de vijanden worden sterker en het beeld wordt steeds voller en voller. Dit is leuk, maar brengt ook nadelige aspecten met zich mee. Zo wil het weleens zijn dat de muziek te veel naar de achtergrond verdwijnt. De Patapon zingen namelijk mee met jouw ritme, de aanvallen maken geluid en ook de vijanden houden hun muil niet. Hierdoor is het lastig om een ritme aan te houden wat de game onnodig moeilijk maakt.
Als remaster krijgt Patapon 2 een dikke prima. De graphics zijn haarscherp en de gameplay vloeit heerlijk zonder enige zichtbare haperingen. Het is echter jammer dat de cutscenes (hoewel dat er niet veel zijn) niet opnieuw in elkaar zijn gezet. Deze zijn onwijs blurry en zijn daardoor ook een doorn in het oog. Nog vervelender is dat de audio niet altijd optimaal gesynced is. Op een standaard televisie is het bijvoorbeeld erg lastig om de maat aan te houden middels het geluid. Een koptelefoon biedt soelaas, maar dan moet je dus wel een koptelefoon op je kneiter zetten, iets waar ik niet altijd zin in heb. Het ontbreken van een kalibratie optie is dan ook een aparte ontwerpkeuze. Daarnaast moet je ook echt wel gevoel hebben voor ritme, de game is namelijk niet eenvoudig. Alles is aan te leren, maar een beetje ritmegevoel is welkom.
Wanneer het gaat om eigenheid, krijgt Patapon 2 Remastered de volledige vijf sterren. De game is uniek in ieder opzicht en de visuals zijn een lust voor het oog. Het is echter jammer dat de audio sync niet helemaal lekker loopt waardoor de game voornamelijk tot zijn recht komt met een koptelefoon op. Ook kan de game behoorlijk chaotisch worden wat de gameplay lang niet altijd ten goede komt. Het voelt heerlijk wanneer de muziek zijn piek bereikt in de Fever mode en jij met je oogballetjes de hele concurrerende stam naar zijn grootje helpt. De game is echter wel pittig wat weer in strijd is met zijn cutesy uiterlijk. Daarnaast zou dit een ideale game zijn voor een portable device, de levels zijn immers kort en de gameplay is niet al te ingewikkeld. Als ik op een console speel, zou ik persoonlijk iets uitgebreiders opstarten, maar goed dat is mijn persoonlijke mening. Denk echter goed na of deze strategische ritmegame echt iets voor jou of de kids is. Zonder ritme en strategische inslag kan de game namelijk behoorlijk wat frustratie opwekken.
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Sony Computer Entertainment Japan Studio
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Release:
30 januari 2020
Reviewscore:
Platforms: