Nieuws
Planet Coaster 2 Free Update 1 zoeft in december naar je park
13 november 2024De eerste gratis update voor Planet Coaster 2 gaat in december het waterpark betreden. Frontier Developments sleutelt hard aan diverse verbeteringen en...
Als kind was ik helemaal verknocht aan de Rollercoaster Tycoon-games. Uren spendeerde ik na schooltijd aan het bouwen en beheren van mijn pretparken, terwijl ik luisterde naar het geschreeuw van parkgasten en het getik van de harde schijf in mijn vader's HP-computer. Toen acht jaar geleden Planet Coaster uitkwam, was ik ook direct verknocht. Uren spendeerde ik na werktijd aan het bouwen en beheren van mijn pretparken, terwijl ik luisterde naar het geschreeuw van parkgasten en het draaien van de ventilatoren in mijn computer. Inmiddels zijn we toe aan een vervolg op de geliefde managementsim, dus ik spendeerde de laatste paar dagen in de wereld van Planet Coaster 2 om te zien of dit een waardig vervolg is.
Een vervolg betekent doorgaans dat de kern van het origineel behouden blijft, maar dat hierop wordt voortgeborduurd en dat dingen worden verbeterd en toegevoegd. Planet Coaster 2 heeft als grote toevoeging nu zwembaden en waterattracties, een welkome vernieuwing die voor een frisse wind zorgt in het bouwen van je droompark. Met glijbanen, zwembaden en Lazy Rivers is er nu een compleet nieuwe manier om je gasten te entertainen. Visueel zien de waterattracties er fantastisch uit, met mooie watertexturen en spettereffecten die je park een levendige uitstraling geven. Het is enorm bevredigend om je bezoekers in zwembroek en bikini naar de waterzones te zien trekken en te zien genieten van de nieuwe features.
Het bouwen en beheren van deze waterattracties brengt helaas ook de nodige frustratie met zich mee. Het creëren van zwembaden is onnodig ingewikkeld, zo kun je met de nieuwe tools verschillende punten langs een pad selecteren en verplaatsen of aanpassen, maar de diepte van je bad geleidelijk aanpassen nadat je het bad geplaatst hebt, wil om een of andere reden gewoon niet lukken. Ook de glijbanen gedragen zich niet bepaald realistisch – soms zweven je gasten haast door de lucht of botsen ze merkwaardig tegen de waterstroom in. Deze onhandige besturing en onrealistische physics maken de waterattracties eerder een halfbakken toevoeging dan een volledige upgrade en laten me een beetje teleurgesteld achter.
Een andere verbetering in Planet Coaster 2 is de path tool, waarmee je nu veel meer controle hebt. Je kunt nu individuele punten langs een pad selecteren en aanpassen, zodat je mooie vloeiende looppaden kunt ontwerpen. Ook is er een rounding tool toegevoegd, waarmee je afgeronde paden eenvoudiger kunt maken en die ook nog eens veel strakker ogen. Deze verbeteringen zijn vooral handig bij het creëren van natuurlijke looproutes rondom de grotere attracties en in de meer volgebouwde gebieden van je park. Toch worden deze verbeteringen getemperd door enkele hardnekkige problemen. De mogelijkheid om met een rechtermuisklik een padsegment te verwijderen is verdwenen; nu moet je een aparte remove tool gebruiken. Deze tool verwijdert alles dat binnen het vlak valt en dat is vaak meer dan je wilt, wat het aanpassen van paden nodeloos frustrerend maakt. Het voelt alsof de path tool een stap vooruit en twee stappen terug heeft gezet en dat komt de speelervaring uiteraard niet ten goede.
Voor een opvolger voelt Planet Coaster 2 ook verrassend beperkt aan qua content. De game lanceert met slechts een handvol winkels en thema’s, die bestaande elementen vervangen in plaats van uit te breiden. Populaire thema’s zoals Western of Pirate ontbreken en het beperkte aantal winkeltjes zorgt ervoor dat het lijkt alsof er op dat gebied niets is toegevoegd. De originele Planet Coaster lanceerde met vijf eetgelegenheden en vijf drankgelegenheden. Planet Coaster 2 heeft zes eetgelegenheden en vijf drankgelegenheden, maar heeft de helft van de oude winkels verwijderd en vervangen voor nieuwe. Waarom konden deze niet behouden worden en vijf nieuwe worden toegevoegd voor een totaal van tien eetgelegenheden? Ik wil Monsieur Frites gewoon terug, goddomme!
De interface van de game is ook geen groot succes en levert een onoverzichtelijke en onhandige ervaring op. Door de menu’s navigeren is ronduit omslachtig. Je kunt niet alle vensters tegelijk afsluiten, maar slechts met één menu tegelijk, waardoor je meerdere keren moet klikken om alle vensters weg te krijgen. De menu-indeling zelf is bovendien niet intuïtief, met vaak gebruikte opties die begraven zijn of verspreid staan over meerdere schermen die niet met elkaar in verbinding staan. Deze chaotische UI lijkt eerder voor consolegebruikers ontworpen, waardoor pc-spelers blijven haken op een gebrekkige structuur en gebrek aan efficiëntie. Ik weet dat Planet Coaster 2 ook vanaf release al op consoles beschikbaar is en je voor consoles een heel andere UI nodig hebt, maar nu lijkt het alsof pc-spelers compleet over het hoofd worden gezien. Ik speel management en building sims juist op pc vanwege de UI en de besturing.
Een ander belangrijk onderdeel in elke pretpark-simulatie, het management, schiet ook tekort in Planet Coaster 2. Er zijn in dit deel generatoren en waterfiltratiesystemen toegevoegd, maar deze dragen weinig bij aan de diepgang. Alle attracties en winkels hebben stroom nodig om te kunnen werken, dus moet je generatoren en verdeelkasten door je park verspreiden en à la Cities Skylines met elkaar verbinden. Zelfde geldt voor waterfiltratiesystemen en zwembaden. Hier zit totaal geen uitdaging in, maar voelen wel aan als onnodige extra stappen die je moet nemen om eindelijk je attractie open te kunnen gooien. Werknemers moeten sectorspecifieke schema’s toegewezen krijgen, anders staan ze simpelweg niks te doen. Ook de AI van je gasten laat te wensen over: bezoekers blijven soms vastzitten op paden, negeren attracties of maken helemaal geen gebruik van zwembaden. Doordat je geen directe feedback krijgt over waarom bezoekers sommige dingen mijden, wordt het aanpassen van je park eerder gokken dan strategisch plannen.
Het zelf ontwerpen van achtbanen blijft een lonende, maar ook ontmoedigende taak. Nieuwe tools, zoals de smooth-functie, helpen je om de baan minder schokkerig te maken, maar de ingewikkelde UI blijft het hele proces bemoeilijken. Ondanks dat de nieuwe tool handig is, compenseert het niet volledig voor de moeilijk te bedienen interface. Daarnaast is er geen Steam Workshop-ondersteuning, waardoor custom scenery en attracties enkel via de Frontier Workshop beschikbaar zijn, die bijzonder lastig in gebruik is en de creativiteit van spelers beperkt. Ook de Theme Makers Toolkit, waarmee mensen gemakkelijk custom content voor Planet Coaster konden maken, is niet beschikbaar voor Planet Coaster 2.
Planet Coaster 2 biedt een aantal verschillende speelmodi, met de Careermodus als sterke basis voor zowel tutorials als unieke uitdagingen. De Challengemodus voegt extra doelen toe voor gevorderde spelers en in de Sandboxmodus kun je zonder beperkingen aan de slag. Online introduceert de Franchisemodus een asynchroon multiplayercomponent, waarin jij en andere spelers om beurten kunnen werken aan hetzelfde park en een franchise die zich uitbreidt over meerdere regio’s. Deze modus is een leuk idee en stelt vrienden in staat om bij te dragen aan elkaars parken, maar door de asynchrone opzet voelt het niet als een echte co-op ervaring. Je kunt namelijk alleen om de beurt aan hetzelfde park werken en moet dus elke keer wachten totdat de ander klaar is met bouwen en de nieuwste versie van het park heeft geüpload.
Aanvankelijk was het voor mij zelfs nog maar de vraag of ik iets van dit alles had kunnen ervaren. Bij het opstarten van Planet Coaster 2 crashte de game direct de eerste twee keren dat ik de game besloot op te starten. Bij pc-games is het altijd de vraag of de oorzaak van crashes en performanceproblemen bij de game ligt, of bij de hardware van de speler. Nadat ik de eerste twee crashes had doorstaan, kon ik de game gelukkig wel opstarten en een paar uur spelen zonder problemen. Toen ik een dag later naar de game terugkeerde, kon ik ongeveer een uur spelen voordat de game weer tweemaal crashte. Ook merkte ik dat ik een enorm lage framerate had en dat de game een stuk trager liep dan de dag ervoor. Aanvankelijk dacht ik dat het kwam doordat ik veel meer attracties, gasten en scenery in mijn park had, maar zelfs toen ik een geheel nieuw park opstartte met niets erin, bleef de framerate laag. Pas wanneer ik de game helemaal af had gesloten en opnieuw op had gestart, was de framerate stabiel. Gezien Reddit en X ook vol staan met mensen die hetzelfde ervaren, ga ik er dus vanuit dat mijn pc niet het probleem is, maar dat Planet Coaster 2 wat optimalisatieproblemen heeft.
Planet Coaster 2 biedt een aantal welkome nieuwe features zoals zwembaden, waterattracties en verbeterde tools, maar schiet tekort op belangrijke gebieden die de speelervaring uiteindelijk belemmeren. De game heeft prachtige graphics en een goede variatie aan speelmodi, maar problemen met de interface, management mechanics en beperkte content laten de game onaf aanvoelen. Performanceproblemen dragen daarnaast ook niet bij aan een plezierige speelervaring. Voor de diehard fans van de originele Planet Coaster bevat de game enkele charmante momenten, maar als thema-park simulatie blijft het helaas wat teleurstellend. Als dit een Early Access-titel was geweest voor een fractie van de prijs, dan had ik er nog vertrouwen in gehad. Een game voor de volle prijs in deze staat afleveren, is echter niet fraai.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Frontier Developments
Uitgever:
Frontier
Release:
6 november 2024
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
De eerste gratis update voor Planet Coaster 2 gaat in december het waterpark betreden. Frontier Developments sleutelt hard aan diverse verbeteringen en...
Trailer
Zet je schrap om jouw droompretpark te bouwen want Planet Coaster 2 is onderweg!
Gameplay
Je kan weer als een malle gaan bouwen wanneer Planet Coaster 2 aan het einde van dit jaar verschijnt voor de pc en consoles. Check hier de eerste beelden!
Trailer
Het wordt een natte boel in Planet Coaster 2. Frontier heeft een bijzonder thema in gedachten voor de sequel - je mag namelijk aan de slag met waterparken.
Ik ben het helemaal eens met je review. Ik vond Planet Coaster fantastisch en heb blindelings vertrouwd op Frontier met dit tweede deel. Stiekem wel een beetje een koude kermis.
Paden systeem werd verkocht als dikke verbetering, maar ik zit me alleen maar te irriteren. Zelfde met de zwembaden. UI inderdaad overduidelijk geprioriteerd op console en de Frontier workshop heeft, als hij werkt, ook nog een eens door console bepaalde limitatie.
Het tweetal thema's (op de gebouwen na) en de 5 animatronics (vs zeker 20 in de vanilla versie van het origineel) snap ik al helemaal niet. Echt teleurgesteld wat dat betreft.
Ondanks alles zat ik zondag toch weer een paar uur te genieten en was ik de tijd alweer helemaal verloren. De onderliggende game heeft veel potentie, maar ik verwacht voor 50 euro+ echt meer content en een beter werkende game!
12 november 2024 om 12:47
@devindegroot Perfect voorbeeld van hoe een game die op papier absoluut niet goed (genoeg) is toch ondanks alles wel heel vermakelijk kan zijn. Uiteindelijk willen we allemaal plezier hebben met het spelen van een game en dat lijkt hier dan wel weer goed te lukken…
12 november 2024 om 12:57
Wat is het toch met sequels dit jaar. Ik had verwacht dat ze meer elementen van Planet Zoo zouden overnemen, aangezien die game veel goed doet. Jammer om dan te lezen dat het minder lijkt te bevatten dan het eerste deel en het meer gericht lijkt te zijn op de consoles. Ik heb laatst Planet Coaster voor een euro gehaald dus ik wacht nog wel even met overstappen.