Review: 3D Fantasy Zone II Nintendo 3DS
Tja, wat zal ik eens zeggen? Het is altijd lastig een review te schrijven over een game die weinig inhoud heeft en verder weinig heeft om over te vertellen. En eigenlijk is 3D Fantasy Zone II zo'n game. Een game om lekker even mee weg te dromen en weinig tot niet over na te denken. Gewoon doen en gaan. Maar laten we even, omdat het kan, wat dieper in de game duiken.
Langzaam, maar het kan sneller
In 3D Fantasy Zone II kruip je in de huid van een klein ruimteschip, Opa-Opa, een gekke naam voor ons. En hij ziet er ook 'funky' uit, hij lijkt op een cockpit van een F-16 met vleugels, is lekker kleurrijk en belachelijk langzaam in het begin. Dat kan sneller, maar niet zomaar. Je moet eerst vijanden verslaan om muntjes te verzamelen, met die munten kan je upgrades kopen welke weer verdwijnen op het moment dat je geraakt wordt of game over bent. Een mooie strategie, maar soms behoorlijk frustrerend. Heb je 40.000 muntjes gespaard en word je 'n keer geraakt, dan is het allemaal weg. Grrr!
Opvolgend retro
3D Fantasy Zone II is een opvolger van Fantasy Zone II die in 1987 uitkwam voor de SEGA Master System. Een leuke side-scroller en redelijk populair toen. Beter te laat een opvolger zijn dan helemaal niet, denk ik dan zo. Als je naar zijn voorganger kijkt qua graphics en gameplay, had je deze game in 1989 ook nog tegen kunnen komen. Arcade-achtige graphics, snelle gameplay en kortdurende upgrades geven je toch weer het idee in de jaren tachtig te gamen. Geen probleem, want daar houden we van. Lekker retro, maar in een modern jasje. Zelfs de muziek is retro genoeg om in een arcadehal niet te misstaan.
Simpel doel, saai verhaal
Ik zeg wel saai verhaal, maar eigenlijk is het gewoon geen verhaal. Er is weliswaar een Story Mode te selecteren in het hoofdmenu, waarna je een hoofdstuk kan kiezen. Met elk een andere naam en andere personages, dat wel. Maar geen van de hoofdstukken biedt een verhaallijn of schetst ook maar een idee van de bedoeling in de game. Het is misschien een minder geslaagd onderdeel, maar doet de game niet minder spelen. Je kan de game zonder verhaal spelen, zoals in de Endless Arcade Mode, maar als je dan toch een Story Mode aanbiedt, zorg er dan wel voor dat er zelfs nog maar een zinnetje verhaallijn in de game voorkomt. Zo blijft elk level hetzelfde voorkomen en met alleen wat verschillen in vijanden en achtergronden kom je er niet.
Het eindoordeel van Boy Apfel
Het is een korte review voor een korte game. Er zit geen verhaallijn in en er zit zelfs nog niet 'n zin in die maar een richting doet geven. Dat is wel jammer, maar ik denk dat de game meer als arcade side-scroller beschouwd moet worden en niet anders. Als je gewoon de game wilt spelen voor even tussendoor, wat stoom af te blazen of wat tijd te doden, dan is dit een ideale game. Verwacht geen hoogstaande gameplay, grafische wonderen of muziek waar de beste DJ van de wereld nog wat van kan leren, maar waan je in de gemiddelde 80's arcadehal en speel de game als een game uit de 80's. Net als in de 80's heb je ook die frustrerende arcade-upgrades die verdwijnen als je geraakt wordt, maar dat is ook wel weer een mogelijkheid om wat skills op te bouwen. Al met al een prima game voor wat het is en ook een prima game als je niet te veel verwachtingen hebt.
- Voldoende
- Lekkere arcadegame
- Jaren tachtig graphics/muziek
- Skillkweker
- Geen verhaal
- Repetitief
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
SEGA
Uitgever:
SEGA
Release:
16 april 2015
Reviewscore:
Platforms: