Review: Armada 2526 Pc

Geplaatst: 11 juli 2010 10:00

Je ruimtevloot is op steenworp afstand van de laatste vijandige planeet. De sterren worden weggeveegd door de gigantische silhouetten van de slagschepen. Kleinere vaartuigen zweven er als een zwerm vliegen omheen. Je kijkt terug op een lange, harde strijd die je van de ene hoek van het universum naar de andere voerde. Van het eerste contact tot de allerlaatste snik van je laatste tegenstander. De ruimtevaart nam onder jouw bewind een snelle loop qua technologie en je imperium groeide gestaag. Het ene na het andere ras moest jouw zucht om meer met het leven bekopen. Nu, op het eind, lijkt het een kleine moeite, maar het heeft er vaak om gespannen. Maar dat is nu niet meer belangrijk. De restanten van de vijandelijke vloot hangen tussen jou en hun hoofdplaneet in. Met een gebaar versnelt je vloot naar gevechtssnelheid. Op naar de overwinning!

Armada 2526

In Armada 2526 neem je het bevel op je van een interstellair ras met 'n ambitie: het veroveren van het universum. Je kunt uit 12 verschillende rassen kiezen, om daarmee je galactische heerschappij te vestigen. Om dit te bereiken heb je meerdere elementen tot je beschikking: diplomatiek, technologie en natuurlijk een grote ruimtevloot. Via diplomatiek kun je je welvaart en macht uitbreiden en lucratieve handelscontracten afsluiten met de competitie. Hier kun je ook ondankbaar misbruik van maken door ze te foppen en alsnog aan te vallen terwijl je een vredesverdrag had gesloten.
Technologie is een cruciaal medium om je heerschappij te vestigen. Onderzoek naar nieuwe technieken om je vijand aan gruzelementen te schieten, grotere en sterkere schepen te bouwen en je productie te vergroten zetten jouw ras al snel op de economische en militaire positie die nodig is om uit te halen naar iedereen die tegen je keert.

Een kleine stap voor de mens...

De gameplay is redelijk simpel en tegelijkertijd complex. De game heeft twee soorten waarop je 'm kunt spelen: de turn-based galactische kaart en de real-time ruimtegevechten. De 2D ruimte kaart bevat het grote plaatje. Je technologische onderzoeken, ruimtevloten en diplomatieke verhoudingen kun je allemaal managen vanuit deze overview. Geef je vloot bevelen, leg de zweep over je onderzoekers en draai naburige rassen een poot uit, waarna je tevreden op de knop drukt om de volgende beurt te starten. De ruimtegevechten zijn redelijk goed uitgewerkt. Honderden ruimteschepen kunnen tegelijk op je monitor rondzoemen, waar je ze realtime orders geeft om de vijand uit te schakelen. Ook kun je op hetzelfde moment met aanvalsschepen de planeet zelf aanvallen, zodat er tegelijkertijd een ruimtegevecht en een grondoorlog plaats vindt.

Master of Orion 2526: Total War

De oplettenden onder jullie hebben al wat bekende zaken opgemerkt. Ten eerste is de relatie met de oude Master of Orion games overduidelijk aanwezig. De gameplay met de galactische kaart speelt bijna hetzelfde als in de meer dan 15 jaar oude Orion games. Daarnaast is de mix van een turn based campagne en real time gevechten ook een bekende gameplay uit de Total War games. Dit laatste is niet raar. Bob Smith, de baas van Shining Pixel Studios waar de game is ontwikkeld, werkte eerst bij Creative Assembly, de makers van de Total War serie.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Het grote voordeel van de gekozen gameplay in Armada 2526 is dat de game erg ontspannen speelt. Je kunt je computer onbezorgd verlaten om even iets te drinken te pakken zonder dat je de pauze knop in hoeft te drukken. Dit vond ik een verademing in deze tijd van snelle 3D shooters, opblaasbare omgevingen en 'immersion'. Ook kreeg ik tijdens het spelen van de game een intens gevoel van nostalgie, aangezien de gouden eeuw van gameplay boven graphics (de jaren '90) weer herleeft in deze game. Grafisch is de game geen hoogvlieger, maar de gameplay heeft mij toch een aantal keer de vogeltjes weer laten horen fluiten. Als je een fan was van de oude Master of Orion serie dan kan ik je deze game aanraden. Ken je deze games niet, dan moet je hem proberen om te zien hoe games 'vroeger' waren!

• Galactic conquest
  • Oldskool gevoel
  • Tactische gevechten