Review: Assassin's Creed: Origins PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:03

Ubisoft heeft eindelijk het licht gezien en besloten om eens een jaartje te wachten met het uitpoepen van een nieuwe Assassin's Creed. Met resultaat, want Assassin's Creed Origins weet eindelijk wat anders te bieden dan de welbekende franchise ons jaar na jaar voorschotelt. Het valt op dat de uitgever in alle nieuwe games onderdelen uit andere franchises gebruikt. Zo ook in Assassin's Creed Origins. Denk bijvoorbeeld aan de vrije open wereld van Ghost Recon Wildlands, een soortgelijk combatsysteem uit For Honor, en een gloednieuw lootsysteem herkenbaar uit The Division. Al deze onderdelen brengen de nodige frisse wind met zich mee. Is het echter genoeg om de serie staande te houden?

In de naam van de Farao

Het moge duidelijk zijn. Assassin's Creed: Origins is een hoog geanticipeerde game. Van de ellenlange rijen tijdens gamescom, tot de rijlimieten op Firstlook, iedereen wilde de game even spelen. Degenen die met hoofdpersoon Bayek aan de slag mochten, waren het grotendeels eens: Assassin's Creed Origins is vet. De ongekend grote map is na de introductie beschikbaar om vrij te verkennen. Dat verkennen doe je met Bayek, een elite Medjay krijger. Deze beschermer van het volk ziet in zijn thuisstad, Siwa, gemaskerde personen duistere plannen uitvoeren. Wat volgt is een verhaal vol met wraak, bloederige sluipmoorden, en bovennatuurlijke gebeurtenissen. Bayek is echter niet alleen, hij wordt namelijk bestuurd vanuit de Animus. Ook in dit deel is Abstergo aanwezig en Layla is degene die met een beetje gewiekstheid de grote held in toom weet te houden.

Het oude Egypte is een gevaarlijke tijd om in te leven. Als de warmte je niet te pakken krijgt, dan doen de zwaarbewapende soldaten dat wel. Mocht je dat overleven, dan ligt er vast wel ergens een krokodil, nijlpaard, of leeuw op de loer om een lekker Bayek boutje te scoren. Sinds Assassin's Creed Syndicate is er een levelingsysteem geïntroduceerd in de Assassin's Creed-franchise. Dit systeem heeft Assassin's Creed Origins ook, maar dan een stuk uitgebreider. Iedere handeling, van het veroveren tot een vijandelijk kamp tot het voltooien van een zijmissie, beloont je met XP. Is de balk vol, dan ga je een level omhoog en krijg je een skill point. Deze punten kunnen geïnvesteerd worden in de skill tree die is opgedeeld in drie onderdelen: Warrior, Predator, en Seer. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een extra swing in je combo te verwerken, een pijl te besturen of om een wild beest te temmen. Ook het vechten is flink op de schop genomen. Vuurwapens zijn godzijdank verleden tijd, maar dat wil niet zeggen dat ranged aanvallen in de ban zijn gedaan. Zo zijn er nu meerdere types bogen die verschillende opties bieden. Ook het zwaardvechten is aangepakt, waarbij er flink wat geleend is van For Honor. Nu deel je namelijk met R1 en R2 een flink pak slaag uit. Met je schild kan je een parry uitvoeren en je kunt ook dodgen. Loopt je adrenaline meter vol? Dan is het tijd voor een flinke toename in snelheid en kracht door beide R-buttons in te drukken.

Landjepik

In de hoogtijdagen van Egypte bloeide het land op als geen ander. De Farao's stonden hoog in het vaandel en iedereen die dat tegen durfde te spreken had een groot probleem. Toch wisten de Romeinen voeten aan de aarde te krijgen en namen het land over als een snelgroeiende olievlek. Dit zijn dan ook veelal de vijanden waarmee je geconfronteerd wordt in het dagelijkse leven van Bayek en diens landgenoten. De vele zijmissies die de game rijk is bestaan dan ook voornamelijk uit het uitroeien van de indringers. Martelende landeigenaren, afpersende belastingophalers, en paardstelende dieven zijn rijp voor de pluk. Het land is opgedeeld in verschillende regio's, waarbij bepaalde regio's levensgevaarlijk zijn voor nieuwkomers. Dat eerdergenoemde levelsysteem is namelijk ook van toepassing op de vijanden, zelfs op de dieren. Betreed jij dus een gebied waar je nog niets te zoeken hebt, dan word je genadeloos afgestraft door soldaten met een hoger level.

Landje pikken is echter niet het enige wat gaande is in Assassin's Creed Origins. Er is namelijk ook een nieuw lootsysteem waarbij je uitrusting van gevallen vijanden oppakt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe zwaarden, bogen en schilden. Deze wapens komen in diverse gradaties. Zo heb je standaard wapens, maar kom je ook af en toe een zeldzaam of episch wapen tegen. Aangezien je in rap tempo in level stijgt, zijn deze wapens snel overbodig. Gelukkig kan je jouw favoriete wapens tegen een flink bedrag mee levelen bij de wapensmid. Een dure grap, maar wel een nuttige want die epische wapens bieden perks die een standaard wapen niet heeft. Zo zorgen bepaalde wapens voor bloedingen of worden soldaten met gif geraakt. Een echte assassin beschikt echter ook over de nodige tools en natuurlijk een verborgen mes. Met behulp van crafting level je deze omhoog voor meer health, schade of opslag. Dat doe je met bijvoorbeeld de huiden van de dieren die rondlopen. Je dacht toch niet dat die gemene handtassen van krokodillenleer voor niets waren?

In vogelvlucht

Een grote open wereld betekent dat er meer dan genoeg te doen is. Schatten, tombes, papyrus rollen, stenen cirkels en vijandelijke kampen zijn verspreid over alle gebieden. Om deze te vinden moet je toevallig net tegen datgene aanlopen wat je zoekt. Gelukkig is Bayek niet alleen, hij wordt namelijk bijgestaan door adelaar Senu. In dit deel is de Eagle Vision wel heel letterlijk genomen en kruip je in de verenmantel van Senu. Deze kan met zijn adelaarsogen verborgen ingangen, schatten en hotspots spotten. Met iedere sync (het beklimmen van een hoog punt) verbeter je Senu's skills. Zoek dus al die torens en zie je gevederde vriend domineren over het luchtruim.

Al die "verbeteringen" in Assassin's Creed Origins zijn naar mijn mening ook daadwerkelijk verbeteringen. Dat betekent echter niet dat de game helemaal perfect is, er zitten namelijk best wat bugs verstopt in het zand. De game laat bijvoorbeeld op technisch vlak nog weleens wat steekjes vallen. zo heb ik regelmatig NPC's zonder opmaak zien moonwalken en pas na het laden van de skin weer normaal zien doen, en worden er gesprekken met elkaar gehouden zonder audio. Ook is er behoorlijk wat clipping. Bayek kan uitgerust worden met diverse outfits, maar niet alle outfits zijn geschikt voor de wapens. Zo vliegen zwaarden in en uit de kleding waardoor je haast zou denken dat Bayek om de twee minuten naar de kleermaker moet. Bayek klimt een stuk beter dan de eerdere assassin's, maar soms kom je daardoor flink vast te zitten, dat gebeurt niet alleen op grote hoogte, maar ook op karren en rotsformaties. Ook is de AI nog altijd niet al te slim (hoewel deze wel sterk verbeterd is), en is die grote wereld ook gevuld met heel veel niets (hoewel dat het wellicht wat realistischer maakt en wat hebben mensen in hemelsnaam te zoeken in een gloedhete woestijn).

Daar staat echter tegenover dat je een open wereld ter beschikking krijgt zonder regelmatige laadtijden tijdens het spelen, soms blijft de game hangen zonder enige indicatie. Het gebied wordt dan ingeladen, maar je krijgt daar geen notificatie van. Menigmaal vraag je je dan ook af of de game nou is vastgelopen, of dat de game aan het laden is. Het nieuwe questlog systeem werkt echter als een zonnetje en ook de loot is een zeer welkome aanvulling. Daarbij zijn er daily quests voor zeldzame objecten wat je toch een reden geeft om terug te komen. Daarbij zijn de omgevingen divers en ook de steden en dorpjes voelen levend aan. De open wereld zorgt er namelijk voor dat er niet alleen gigantische metropolen zijn, maar ook dat er boerendorpjes in de middle of nowhere te vinden zijn.

Ubisoft heeft dat jaartje vrij ter harte genomen en heeft van Assassin's Creed Origins een uitstekende game weten te maken. Al die verbeteringen komen de game werkelijk ten goede (ook al hebben we ze in andere franchises eerder gezien). Het verhaal is ok', maar je raakt snel de draad kwijt door de vele side quests in de game. In de ruim twintig uur heb ik namelijk vrij weinig aandacht besteed aan het hoofdverhaal en ben ik vooral op ontdekkingstocht gegaan. Een positief puntje naar mijn mening, want de zijmissies zijn vaak net zo leuk en in een aantal gevallen langer dan de hoofdmissies. Daarbij speelt de game zich af in mijn favoriete tijdperk waarin complotten en backstabberij centraal staan. De game is doordrenkt met mythologie en dat is een welkome aanvulling die hand in hand gaat met Assassin's Creed. De game is echter niet perfect, de open wereld zorgt her en der voor wat kuren, maar alle nieuwe aspecten slagen zeker. Ben jij fan van de serie? Dan is dit een welkome aanvulling. Was jij de monotone Assassin's Creed-games zat (net zoals ik), dan is dit een heerlijke terugkeer naar de serie. Dit is typisch zo'n game waarbij de tijd vliegt zonder dat je het doorhebt. Jammer, dat de bugs overmatig aanwezig zijn, maar met wat patches is dat ongetwijfeld verleden tijd.

• Veel verbeteringen
  • Open wereld
  • Uitstekende sfeer