Review: BlazBlue: Continuum Shift 2 Nintendo 3DS

Geplaatst: 21 november 2011 14:00

Harde klappen, vette rockmuziek, ongure figuren en een tof verhaal. Dat is BlazBlue Continuum Shift II in een notendop. De reeks komt nu voor het eerst naar een spelcomputer van Nintendo en zal het moeten opnemen tegen de keiharde concurrentie genaamd Street Fighter en Dead or Alive. Is BlazBlue tof genoeg om een aanschaf waard te zijn? Je leest het in deze review!

Kleurrijke woordenschat

Het eerste wat opvalt is de ongure stijl van het spel. Sommige personages mogen er dan wel schattig uitzien, het taalgebruik dat ze hanteren is dat absoluut niet. De kleurrijke woorden willen bij sommige personages flink rondvliegen, en dit zet gelijk de sfeer van de wereld van BlazBlue. Er mag dan wel een prachtig 12+ logootje van PEGI op het doosje prijken, toch raad ik het enorm aan om pas te beginnen met dit spel als je minstens 16 bent, en je Engels niet al te slecht is. Zo snap je de grappen beter en kan je nog veel meer genieten van het toffe verhaal, wat door een spreekstem aan je wordt vertelt.

Een spannend verhaal

Het spel kent niet 'n verhaal, maar meerdere! Zo heb je de Arcade Modus, waarin je door tien levels vecht, en je vooral wijzer wordt aan de hand van de reacties van je tegenstander over de relatie tussen de twee vechtersbazen. Soms wil daar ook nog wel een dialoogje in voorbij vliegen, maar voor het hoofdger" err, hoofdverhaal moet je toch echt bij de Story mode zijn. Hierin wordt het verhaal van Continuum Shift helemaal uitgediept, en kan je het verhaal per personage volgen, want erg tof is. Ook is het verhaal zelf erg leuk en lekker diep, dus even wegkijken is er niet bij, maar het is wel zo fijn dat je geen voorkennis van de voorgeschiedenis van het spel om toch van het verhaal zelf te kunnen genieten.

Plenty to see here!

Als je met het verhaal klaar bent is er nog genoeg te doen in deze game. Zo kan je een potje multiplayer spelen maar al snel kom je erachter dat dit spel in tegenstelling tot de concurrentie g'n online multiplayer kent! Een gemiste kans, maar het is al snel duidelijk dat dit een echte singleplayer game is want er is meer dan genoeg te doen voor de speler in zijn uppie. Zo heb je natuurlijk de normale Versus modus waarin je een enkel rondje kan vechten met de CPU. Al snel gaat je oog over naar een van de vele andere onderdelen, zoals bijvoorbeeld de Abyss modus. Hierin gebruik je het verzamelde geld om items te kopen om sterker te worden terwijl je een enorme kerker vol vechtersbazen een pak rammel geeft. Een andere vette modus is de Legion 1.5 modus. Hierin kan je een van je verslagen tegenstanders aan je leger toevoegen om een kaart schoon te vegen van al dat gespuis. Mocht dat nog niet genoeg zijn kan je nog altijd alles proberen te verzamelen in de enorme galerij met filmpjes, muziek en artwork van de game.

Ik haat D-Pads!

Met de quote van 'Ik haat"'-smurf, wil ik graag de besturing aansnijden als onderwerp. De ontwikkelaars hebben er namelijk voor gekozen om alleen het D-Pad als besturing te gebruiken, en dat is te merken. Want niet alleen de onhandige locatie en mindere kwaliteit van het 3DS D-Pad dragen bij aan de frustratie, ook hebben de makers de dubbele tap net t' strak afgesteld waardoor het wellicht voor Japanners mogelijk is om een dubbele tik te geven, maar voor Europeanen gaat dit helaas niet op. Erg jammer, want hierdoor speelt het spel een heel stuk minder lekker weg, en is het ook bijna onmogelijk om zonder veel oefenen leuke combo's uit te voeren. Wanneer je jezelf daar eenmaal overheen hebt gezet, werkt het spel verder erg lekker in de besturing. Een extra gek puntje dat ik verder nog wil aanduiden is dat het niet mogelijk om het spel in slaapstand te zetten als je de 3DS dichtklapt. Houd die oplader dus mar bij de hand of sluit het spel af als je op reis gaat, want anders is je accu snel leeg!

Het eindoordeel van Rick Drijvers

BlazBlue: Continuum Shift 2 is een toffe game geworden. Ondanks de nadelen (irriterend D-Pad, geen online modi) blijft het spel toch overeind staan. In tegenstelling tot de concurrentie kent dit spel ook alleen maar een lokale multiplayer-modus, en richt het zich voornamelijk op de enkele speler. Dit is niet erg, persoonlijk vind ik het juist fijn! Hierdoor is er veel gefocust op de vele modi en het vette verhaal waarmee je jezelf uren kan vermaken. Daarom blijft dit spel ondanks al het 3DS geweld op het moment toch mooi in mijn 3DS plakken om nog flink wat potjes af te raggen.

• Erg veel content
  • Verhaal is tof
  • Muziek is awesome