Trailer
Trailer: Brothers: A Tale of Two Sons komt naar Nintendo Switch
22 mei 2019Brothers: A Tale of Two Sons komt eind deze maand naar de Nintendo Switch. De Switch-versie krijgt ook een co-opmodus. Brothers: A Tale of Two Sons...
Eens in de zoveel tijd kom je een game tegen die je bij het zien van de eerste beelden al meteen pakt. Voor mij was Brothers: A Tale of Two Sons zo'n game. De gamescom van 2012 was mijn eerste kennismaking met dit avontuur van twee broers en door de op het oog unieke setting en gameplay was het zonder twijfel 'n van mijn hoogtepunten van die beurs. Inmiddels is het begin september en is Brothers (om maar even een gemakkelijke afkorting te gebruiken) alweer een tijd te verkrijgen via Xbox Live. Hoog tijd dus om de game eindelijk te gaan spelen, want ik kon, zoals je misschien zult begrijpen, niet langer wachten.
Brothers: A Tale of Two Sons is het verhaal van, hoe kan het ook anders, twee broers op avontuur. Ze zijn op trip gestuurd door de dorpsdokter om een medicijn voor hun zieke vader te halen. Een speciaal medicijn, dat niet in de directe omgeving te vinden is, maar waarvoor een groot aantal kilometers afgelegd dient te worden. Tenminste, dat is het idee dat je krijgt tijdens de eerste minuten van de game. Er wordt namelijk niet met duidelijk gesproken taal aangegeven wat precies de ziekte is waar de vader aan lijdt en hoe het medicijn dat nodig is voor genezing eruit ziet. De twee broers spreken namelijk een onbekende taal met elkaar en de dokter, waardoor je moet afgaan op de beelden die je ziet om uit te vogelen wat er aan de hand is en wat je te doen staat. Hetzelfde geldt voor het medicijn: de dokter geeft de oudste broer een rol papier mee waarvan hij, en door het verhaal heen ook diverse andere personages, de inhoud wel kunnen zien, maar jij als speler niet. Het blijft dus min of meer een raadsel waar je precies naar op zoek bent, en dat geeft de game een zekere dosis magie en onvoorspelbaarheid. Overigens is het ook niet eens zo belangrijk wat je precies zoekt, als het je zieke vader maar kan redden. Dat is alles wat telt.
Vanaf het moment dat de twee broers eropuit gaan, kom je terecht in verschillende kleurrijke en fraai vormgegeven landschappen. Het geheel doet een beetje denken aan de magische werelden die we kennen uit series als Fable en Kingdoms of Amalur: veel kleur, veel detail en dat alles gegoten in een stripboeksausje. Het is voor een game als Brothers in ieder geval een prima uithangbord om andere dingen zoals de gameplay en het verhaal omheen te bouwen. Om dat laatstgenoemde aspect, het verhaal, meteen maar met 'n enkel woord te belichten: fenomenaal. Of anders toch vrij dicht daar in de buurt. De broers helpen elkaar het hele avontuur lang met van alles en nog wat. De moraal "twee zijn sterker/slimmer/beter dan 'n" is een aspect waar een groot deel van de game op leunt. Hierdoor bouw je ook als speler een sterke, emotionele band op met de twee broers die tot de laatste scene blijft bestaan. Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de hele ervaring van Brothers je ook na het uitspelen nog lang bij zal blijven en niet meteen verdwenen zal zijn zodra je jezelf onderdompelt in een volgende game. En als de ontwikkelaars dat voor elkaar weten te krijgen, weet je dat je te maken hebt met een verhaal van topkwaliteit.
Voordat ik de review afsluit en je zelf aan de slag kunt met Brothers (en dat raad ik je absoluut ten zeerste aan), wil ik nog even de unieke manier van besturing noemen. Je bestuurt de twee broers namelijk tegelijkertijd; niet met twee verschillende controllers, maar met 'n enkele. Hierbij is de linkerkant van je controller (linkerstick en -trigger) gereserveerd voor de oudste broer, en de rechterkant voor de jongste van de twee. De sticks gebruik je om de twee broers te laten lopen (of eigenlijk rennen, aangezien dat hetgene is dat ze het meest doen), de triggers om de broers een bepaalde actie uit te laten voeren afhankelijk van hun positie in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan springen en het vasthouden van een reling, maar ook aan vaak grappige toevoegingen die de ontwikkelaars aan objecten of personages hebben toegevoegd. Het loont dan ook om van het gebaande, lineaire pad af te gaan om te zoeken naar verborgen elementen waar je veel plezier aan kunt beleven en waarmee je meer uit de game kunt halen dan wanneer je alleen maar snel de aftiteling wilt halen. Deze unieke manier van besturing vergt in het begin enige oefening, maar na een aantal uurtjes spelen heb je genoeg ervaring opgedaan om het spel tot een goed einde te brengen. Het nadeel is dat dit einde al na zo'n vier uurtjes is bereikt. Dat is wat aan de korte kant, maar de ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat het wel vier intense, emotionele, plezierige en geweldige uren zijn. Het zijn, om het kort samen te vatten, vier uurtjes die elke gamer eigenlijk eens zou moeten beleven.
[video2]http://www.youtube.com/watch?v=liftFqr4mbc[/video2]
Brothers: A Tale of Two Sons is een kort, maar krachtig avontuur van twee broers geworden die je, zonder dat je het van tevoren zo had gepland, in 'n ruk uitspeelt. Dat is de verdienste van de ontwikkelaars, die er alles aan hebben gedaan om je een game voor te schotelen met emotie, unieke gameplay, een sterk verhaal en veel geestige gebeurtenissen. Vooral de unieke gameplay en de combinatie van het verhaal en de graphics zorgen ervoor dat Brothers: A Tale of Two Sons voor iedere gamer een unieke en geweldige ervaring is. Genre overstijgend, zullen we maar zeggen, en dat is zeker een compliment waard.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Starbreeze Stud.
Uitgever:
505 Games
Release:
7 augustus 2013
Reviewscore:
Platforms: