Review: Cooking Mama: Bon Appétit! Nintendo 3DS

Geplaatst: 12 maart 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:13

Papa kookt niet, maar moeders! Correct. Mijn vriendin Birgit is onlangs mama geworden en zij is, ondanks dat ik "ze" vaak erg bruin bak, toch echt enige in huis die kookt. Ok', zo nu en dan warm ik eens een pizza op, maak ik tosti's en rol ik op zondag dikwijls croissants, Gordon Ramsay zal het niet op visite doen komen. En gelukkig maar, want ik smijt nog altijd liever zelf eten in mijn gezicht. Daarom leek het mij een strak plan om Birgit te vragen de laatste Cooking Mama te reviewen, op de 3DS. Hoeveelste deel is het? Al het vijfde. Oh lala inderdaad, daarom heeft het de subtitel "Bon App'tit!" dus we zijn benieuwd hoe doorbakken dat de game is.

Hoe werkt het spel?

Je gaat Mama helpen met koken, maar lang niet alleen met koken! Ook met oogsten, helpen in de winkel met ijsjes scheppen voor klanten, huishoudelijke klusjes in en om het huis, vissen voeren, babyvogeltjes redden die uit het nest zijn gevallen en klosjes garen sorteren. Daarnaast kan je ook nog 'studeren' in de Let's Study!-modus. Met het (goed) maken van gerechten kan je punten verdienen en "presents from mama" in de vorm van nieuwe minigames.

Wat voor soorten minigames zitten erin, en zijn er verschillende speelmodi?

Vooral van alles koken in de vorm van simpele minigames en handelingen, soms wel twaalf per gerecht (snurk zzzzz). Je hebt een "Study"-modus, waarbij je minigames kan doen waarbij je de Engelse taal leert en rekenen. "Harvest"-games heb je ook nog, bijvoorbeeld groente plukken en op soort sorteren. "Let's Help Mama" zijn minigames waarbij je huishoudelijke taken doet, zoals ijsjes maken, vissen voeren en klosjes garen op de spoel gooien. Dan is er nog de Cooking Dojo, de diehard-modus waarbij je binnen korte tijd gerechten moet maken. Verder is er ook nog een multiplayeroptie, waarbij je die games tegen elkaar doet. Deze heb ik niet helemaal uit kunnen pluizen echter.

Wat is het verhaal?

Er is geen verhaal.

Is er een specifiek doel wat je met Cooking Mama moet proberen te bereiken?

Zoveel mogelijk minigames en accessoires voor je huisje, het scherm waar 'mama' staat, vrijspelen. Verder werk je niet naar iets specifieks toe en is het een ontspannen, makkelijk spel met leerzame games erbij.

Voor welke leeftijden is het geschikt of op gericht?

Het is geschikt voor alle leeftijden. De minigames zijn vrij simpel, maar hoe langer het goed gaat, hoe sneller alles gaat. Het is denk ik wel vooral geschikt voor de jongere spelers. Dit is te merken omdat er minigames bij zitten om te leren tellen, rekenen en Engels te leren.

Is het een groot spel? Voor lange speelsessies of juist korte speelsessies geschikt?

Voor de wat oudere spelers vooral voor korte speelsessies, anders gaat het heel erg snel vervelen omdat het zo simpel is. Jonge spelers zullen dit langer volhouden.

Hoe ziet het eruit, en hoe is het geluid?

Het ziet er heel schattig en cartoony uit met vooral veel lichtroze met allerhande zuurstokkleurtjes. Verder zijn het geen hoogstaande graphics en is alles in een 2D-stijl. Het eten hebben ze echte foto's voor gebruikt, wat wel een aparte keuze is. Geluid en muziek is heel catchy en een echt pluspunt van Cooking Mama.

Speciale, unieke, leuke dingen aan de game?

Het is leuk dat je mama verschillende outfits aan kan doen en dat er heel veel verschillende soorten minigames te spelen zijn. Minigame-mania!

Minder goeie punten aan de game?

Heel veel herhaling, wat soms wel verveelt. Voor lange speelsessies dus echt niet geschikt daardoor.

Jouw oordeel: wat vind je in totaal?

Moeilijk te zeggen. Cooking Mama is vrij simpel, maar dat wil niet per se zeggen slecht. Vooral niet voor jongere spelers die waarschijnlijk de herhaling wel kunnen waarderen. Voor gamers die al wat ouder zijn, kan het wel vermaken, maar het blijft te simpel, en daardoor zou ik het drie sterren geven. Maar voor kinderen tot tien jaar is het een heel leuk, leerzaam en vermakelijke titel, dus met die doelgroep is het wel vier sterren waard.

Dat was dan het oordeel van een kokende moeder over de laatste Cooking Mama. We gaan dus voor 3,5 sterren, en voor iedereen met kids is het zeker de moeite waard eens als digitale oppas Cooking Mama in te schakelen. Leren ze gelijk nog eens wat nuttigs ook, met dat gamen! Mijn eigen punt van kritiek is dat er weinig vernieuwend aan is ten opzichte van de vorige delen. Over de datum is Cooking Mama nog lang niet, daarvoor is het veel te schattig, maar de ontwikkelaar moet wel beseffen dat onze digitale moeders "aan de datum" aan het raken zijn, zoals we dat dan noemen.

• Schattig, schattig, schattig
  • Veel leuke minigames
  • Lerend gamen